Vad har ni i kvarnen just nu?

Satyricon

Well-known member
Kahls Terra. Kostar mer än dubbelt så mycket som Musetti brun påse. Men är det dubbelt så bra? Frågan hänger ännu i luften väntande på ett svar.

Efter att ha låtit frågan lufttorka ett tag, är jag mogen att konstatera att Kahls blandning inte är dubbelt så bra som Musetti. Kanske inte ens bättre överhuvudtaget.
 

Buffeln

Well-known member
Har fått tag på ett par påsar från danska Risteriet via Yerrba i Uddevalla.

Espresso - Miscella Duo Doppio till Gaggian och lite Papua New Guinea Sigri Plantation PB till Presskannan. Det skall bli spännande att testa dessa i helgen.

Tillägg efter test:

Espresso - Miscella Duo Doppio : Balanserad fyllig smak där varken robustan eller arabican dominerar. Rejält med crema.
Papua New Guinea Sigri Plantation PB : Lite nötig smak med mild syra i presskannan. Ej körd som espresso då den var för god i presskannan. :)
 

josef

Well-known member
Köpte en påse haugaard sumatra lintong, rostad 4 aug har jag för mig (tydligen ska den smaka som best ungefär nu), och en påse j&n idido misty valley. Det första jag gjorde var faktiskt att blanda 50/50 och köra i aeropress. 80°C, ungefär bryggmalet 14g, drog i 25s och pressades i 15s. Svingott, men inte perfekt. Ska testa lite andra tider, malning osv snart.
 

treefinger

Well-known member
haugaard - pacamara panama honey
Ska bli grymt spännande. Kommer köras i aeropressen, men jag kan nog inte hålla mig från att testa den som espresso också.
 

Englund

Well-known member
Köpte en påse haugaard sumatra lintong, rostad 4 aug har jag för mig (tydligen ska den smaka som best ungefär nu), och en påse j&n idido misty valley. Det första jag gjorde var faktiskt att blanda 50/50 och köra i aeropress. 80°C, ungefär bryggmalet 14g, drog i 25s och pressades i 15s. Svingott, men inte perfekt. Ska testa lite andra tider, malning osv snart.

18/8 var din Lingtong:en du köpte rostad, så den blir ännu bättre imorgon nu när du luftar den :cool:
 

Heffa

Well-known member
Jag kör Mauro Decaffeinato för tillfället - köpte för att tjejen skulle kunna få en latte efter 16:00, men tyvär tyckte hon inte om denna sorten.
Den har legat lite för länge i kvarnen nu känns det som , så de sista bönorna måste användas inom ett par dagar.
 

Hopdemon

Active member
Haugaard Pacamara i några dagar.
Bär, örter (dragon?), möjligen tobak lite beroende på beredningsmetod.
Söt och rik som överdoserad espresso, mera kryddig som lite längre. Fin och komplex som brygg, eller (högdoserad) aeropress.
Spännande kaffe.
Jag har nog gillat den bäst som espresso och aeropress, medan min fru gillar brygg och presskanna. Har testat en gång som Cappucino också. Funkar det med, men det känns lite väl lyxigt.
 

Lars

Well-known member
"Espressokvarnen": Tre Indier (gammal favorit, som jag inte haft på länge. Skall bli kul att återknyta bekantskapen.)

"Övrigt kvarnen": Idido Misty Valley från J&N, rostat 5/9. Precis provat den som Aeropress. MYCKET frukt. Väldigt söt och god. Det mest spännande kaffet jag har druckit sedan Aricha #17.
 

djneo

Well-known member
I dags läget så väntar jag på min rost och har köp kaffe som är lite spännande.

Idag öppna jag en påse av Idido Misty Valley från J&N grymt bra måste jag säga. Mjuk och fruktigt i sina toner, spännande att dricka. Har en påse POP som är rostat 8/9 som jag väntar lite med men ska bli kul att smaka på har aldrig druckit det.
 

henrico

Well-known member
J&N Bourbon Jungle -- Måste säga att jag tycker om den. Kraftig och fin men fortfarande mycket smak. Ingen favorit med mjölk dock.
 

Fabian

Well-known member
Har Misty Valley börjat dyka upp i butikerna? Är sugen på att prova.
Har Koppis San Sebastian Colombia nu som jag aeropressar. Fantastiskt gott!
 

jha

Member
Idido Misty Valley

Har Misty Valley börjat dyka upp i butikerna? Är sugen på att prova.
Har Koppis San Sebastian Colombia nu som jag aeropressar. Fantastiskt gott!

Jag ringde till Tehuset Java i Lund och bokade tre påsar Misty Valley idag. (de hade sex). Lars bjöd mig på Aeropressat Misty Valley i morse på jobbet. Jag är såld. Det var riktigt bra! Det lär inte bli mycket espresso på några dagar :)

PS och OT: Lars skall ha den ena påsen. Det är mycket praktisk med två kaffenördar på samma arbetsplats :) Sen ett par veckor tillbaka har vi gemensam vårdnad om en Aeropress på jobbet. Skönt att slippa ta med sin egen. Det börjar bli dags för en kvarn också. Möjligen skulle det räcka med en Hugin Coffea?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,706
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp