Vad har ni i kvarnen just nu?

FabianP

Well-known member
Love Coffee's Concrete Jungle. Sjukt mycket honung, fantastisk espresso, lika bra med mjölk. Och nu ytterligare strået vassare enligt uppgift! :coffee:

/Fabian
 

FabianP

Well-known member
da Matteo Shakiso. Riktigt, riktigt, bra! Söt och bärig, kanon både som brygg och espresso. Sistnämnda trodde jag inte innan jag testade :)

/Fabian
 

Shaguar

Member
Efter att ha kört väldigt mycket espresso ett längre tag, så blev jag sugen på att plocka fram presskannan eller aeropressen igen. Men vad ska jag köra i den? Föredrar bäriga (typ blåbär) eller "chokladiga"-kaffen framför de med hög syrlighet.

Vad ska jag köpa? :)
 

mts

Well-known member
i de flesta webbshopar (baristashopeb, café ett m.fl) står en bra beskrivning på kaffets smakprofil och vad det bäst lämpar sig för bryggtyp, spana lite där så ihttar du nog din favorit. När det gäller hur "bra" olika rosterier är så skulle jag säga att det är en definitionsfråga, alla har ju sin profil och det är inte säkert att alla passar dig. För egen del så har jag aldrig blivit besviken på något av de svenska specialkafferosterierna, de håller löjligt hög klass skulle jag säga :)
 

garwin

Active member
Idag är det Square Mile Coffees , Blackburn Estate - Clouds of August från Tanzania
Imorgon är det Panama Cruz Sundried - Red Cherry som gäller, har någon som har testat den än?
 

Shaguar

Member
Idag är det Square Mile Coffees , Blackburn Estate - Clouds of August från Tanzania
Imorgon är det Panama Cruz Sundried - Red Cherry som gäller, har någon som har testat den än?

Jag kör Panama Cruzen genom APn! Myyycket bra! =)
Passar mig mycket bättre än Maria Elena och Pineapple Thief jag körde tidigare, de var lite för syrliga för min smak.
 

roccster

Well-known member
Waxholm Milano

15% Robusta.

Tycker den är lite mesig i smaken, och den där rökiga tonen som robustan kan ge är inte riktigt min grej. Gillade deras Blanco mycket bättre (även om den också har lite robusta i sig).
 

Gholam

Well-known member
El Salvador Finca la Fanny. Hemrost. Riktigt bra rostat för en gångs skull. För er som kör Behmor kan jag bara säga att "plussa innan start och minska efter start" is the sh*t!
 

Tamper

Well-known member
Estate Coffee 4 estates espresso

  • 40% Daterra Sweet Collection, Cerrado, Brasilien. Pulped Natural;
  • 26,5% La Minita, Tarrazu, Costa Rica. washed;
  • 26,5% Rio Verde, Minas, Brazil. washed.
  • 7% Providencia mill, Tarrazu, Costa Rica. Semi-washed
 

dan nilsson

Well-known member
Waxholms senaste, Bomber Svart. Kraftfull var ordet, dock fortfarande (förmodligen) lite för färsk, rostad 21 feb, får se om den "växer" i hoppern.
30% Robusta, 70% Arabica, Mexico AlturaLiquidamdar, India Bababudan Giri AA och India Kaapi Royale..
 

FabianP

Well-known member
Costas Finca De Licho sitter jag med nu. Riktigt trevligt kaffe, upplever det som lite mörkare rostat än "normal", tjock fruktighet och massor med sötma. Kanon, helt enkelt :)

/Fabian
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp