Vad har ni i kvarnen just nu?

PF013

Well-known member
Huntersville Smooth Espresso*, tror den hade tillägget 2.0. Smakade fint i cappucinon igår, men lite för mycket "mörkrost" för att fungera som ren espresso för mig.

*Det är alltså PF013 som rostat

Trevligt att den gick att dricka, och tack för feedbacken! Versionsnumret är 0.2 (och inte 2.0) eftersom den inte är helt färdig. Blandningen tror jag att jag lämnar som den är, så nu är det rostprofilen som återstår. Jag tror inte jag kommer gå ljusare dock, eftersom jag eftersträvar en ganska låg syra. Men nåt halvkilo lär man väl prova ljusare i alla fall.
 

Sir Anselm

Well-known member
Trevligt att den gick att dricka, och tack för feedbacken! Versionsnumret är 0.2 (och inte 2.0) eftersom den inte är helt färdig. Blandningen tror jag att jag lämnar som den är, så nu är det rostprofilen som återstår. Jag tror inte jag kommer gå ljusare dock, eftersom jag eftersträvar en ganska låg syra. Men nåt halvkilo lär man väl prova ljusare i alla fall.

Gick absolut att dricka! Den var ändå bättre än Espresso Bianco som ren espresso i mitt tycke, men den är väl 30% robusta.

Alla gillar inte syra, så är det! Men om du kör en ljusare batch någon gång så testar jag gärna! =)
 

hne

Well-known member
Gick absolut att dricka! Den var ändå bättre än Espresso Bianco som ren espresso i mitt tycke, men den är väl 30% robusta.

Alla gillar inte syra, så är det! Men om du kör en ljusare batch någon gång så testar jag gärna! =)

Intressant! Jag har inte så hemskt mycket för en massa surt kaffe och har Waxholms Kafferosteris Bianco i kvarnen. Jag har tidigare i den stilen tyckt om Rast Roma, J&N La Bomba och... hör och häpna: Zoegas Espresso Della Casa.

Skulle jag kunna få be om ytterligare tips i samma riktning?
 

henrico

Well-known member
Skulle jag kunna få be om ytterligare tips i samma riktning?

Waxholms Krut låter ju som en given kandidat... Jag är inte heller mycket för syra och Krut är mitt absoluta favoritkaffe just nu. Sthlm Roast dark kan vara värt att testa också. La bomba tyckte jag var lite "platt" sista gången jag testade det, inte dåligt på något sätt men lite uddlöst.

Jag har just nu Waxholm Milano i kvarnen. Välgjord neutral blandning med god och "ärlig" smak utan större syra, finfin som frukostcappu. En bra husblandning skulle jag säga.. Dessutom galet enkel att få MASSOR med crema med, nästan för mycket när jag gör dem i glas, får inte plats. :)
 

Timpolanen

Well-known member
Behöver tips på en riktigt god och krämig espresso böna, rund å god helt enkelt!

Kör lågpris musetti (blå) och har fått till nån bra Latte... :/
 

FabianP

Well-known member
Nu är även Love's Brasilien Santa Barbara. Höga förväntningar, blivit vald till bästa producent i regionen, och femtonde plats i CoE 2009. Levererar helt klart! Tycker mig hitta tonen av torrostade jordnötter, även om jag antagligen inte gjort det blint. Där är en torrare nötighet i smaken, och en mycket mild, trevlig, syrlighet. Kul också att det varit mycket uppskattat bland de utvalda vänner som fått prova! :)

Nu åker snart Etiopien Guji från Supreme Roastworks ner i kvarnen, sedan blir det favorit i repris!

/Fabian
 

FabianP

Well-known member
Nu åker snart Etiopien Guji från Supreme Roastworks ner i kvarnen, sedan blir det favorit i repris!

Nu skall jag inte låta er sväva i ovisshet längre, förstår att ni varit sömnlösa hittills. Kaffet var och är fantastiskt bra, precis som jag vill ha en etiop. Snudd på absolut toppklass :)

Norrbaggarna verkar ha koll, synd att en Oslotur är för dyr för att vara ett studentalternativ...

/Fabian
 
Just nu kör jag två olika från J&N. Isola som espresso för första gången, fick den som present förra veckan och jag gillar den. Sen kör jag Big, Bold & Natural som Aero press, riktigt bra tycker jag.
 

[SH]

Well-known member
Väntar på tisdagen då skall dellerhage stardust i kvarnen

Smakade den på kaffefestivalen hos Vardein & Co. Mycket kort dragen av herr Dellerhagen himself. Vid tredje försöket fick han fram en riktigt fin sötma som övergick i behaglig syra. Mums.

Själv har jag just nu Sidamo Kebado Dara från J&N. Fin i Aeropressen. Imorgon ska dvärggeishan från Haugaard avsmakas...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp