Vad har ni i kvarnen just nu?

majkeloak

Well-known member
En arbetskamrat kom in med en öppnad påse hela bönor. Han kör kvarn till elbryggaren hemma, men detta var inte i hans smak.

Ett tillfälleatt dra igång handveven och pressen på jobbet, tänkte jag, men så här efteråt kan jag säga att det blir nog bara ett försök...

Påsen kommer från Kahls, märkt med single origin. CITAT:
"Minas, kaffet för de som gillar det lite mer extrema [...] Brasilkaffe [...] kraftig hård smak som drar åt det metalliska. Vill du prova på något nytt skall du smaka detta kaffe som man dricker i Brasilien. Drick och Njut!"

Doften och smaken påminner mycket om det vietnamesiska kaffet man får ur kopp-dropp-bryggare, men inte lika exotiskt eller med samma sötma.
Undra om man inte skulle ha lite konserverad mjölk i detta också.

Jag blir inte sugen på att ta en påtår, inte ens dricka upp resten av koppen, men det är min personliga åsikt.

Om någon vill prova så finns en påse på ett Ericssonkontor i Kista :)

/Mikael - Som skall gå och skölja munnen och halsen med Kaffeknappen-automat-kaffe
 

Ignatius Riley

Well-known member
Påsen kommer från Kahls, märkt med single origin. CITAT:
"Minas, kaffet för de som gillar det lite mer extrema [...] Brasilkaffe [...] kraftig hård smak som drar åt det metalliska. Vill du prova på något nytt skall du smaka detta kaffe som man dricker i Brasilien. Drick och Njut!"

Allting går att sälja med mördande reklam.
En gång.
 

MrBean

Well-known member
Testar Zoégas Hazienda efter att ha kört 2 olika Kahls bönor... vilken lyft det blev! Hade nästan gett upp hoppet, trodde jag var helt kass som hemmabarista...

Men Hazienda känns som ett klar bättre "medelklass" kaffe än Kahls.
 

Heffa

Well-known member
Jag kör Mauro De Luxe för tillfället.

Helt ok enligt mig, men fortfarande har jag inte hittat något som slår min favorit Passalacqua Cremador.
 

Buffeln

Well-known member
Dreamteam? - Uppdatering

Efter en trög start på nya "Expobar Arena", då killarna inte riktigt har någon vana på det här underlaget, toppar jag laget i halvtid med en explosiv etiopier och satsar på en chocköppning av andra halvleken.

648192-rescaledtn-140x233.jpg
 

josef

Well-known member
Jag gjorde en sjuk grej med en misty-espresso. Droppade i några få droppar lime. Den av alla toner som förmodligen känns tydligast, iaf på min tunga. Och gillar man riktigt syrliga, för att inte säga sura, karameller var det en höjdare! Jag älskar det. Söt och syrlig. Flytande godis var det.sjukt...
 

Buffeln

Well-known member
Jag gjorde en sjuk grej med en misty-espresso. Droppade i några få droppar lime. Den av alla toner som förmodligen känns tydligast, iaf på min tunga. Och gillar man riktigt syrliga, för att inte säga sura, karameller var det en höjdare! Jag älskar det. Söt och syrlig. Flytande godis var det.sjukt...

Jag har inte fått fram så mycket limesmak. Jag fick en tydlig persikosmak i espresson (som var lätt överextraherad) medan jordgubbe var mer dominerande i presskannan om än inte lika mycket som i Aricha 9. Skall bli intressant att testa lite olika extraheringstider.
 

josef

Well-known member
Jag har inte fått fram så mycket limesmak. Jag fick en tydlig persikosmak i espresson (som var lätt överextraherad) medan jordgubbe var mer dominerande i presskannan om än inte lika mycket som i Aricha 9. Skall bli intressant att testa lite olika extraheringstider.
jasså? Intressant! Måste labba mer. Persikotoner känner jag i americano dock.
 

mts

Well-known member
hade jag haft tillgång till misty valley idag hade jag provat att göra en espresso romano med den, känns rent spontant som att det skulle vara hur gott som helst
 

jojo

Well-known member
Jag körde misty valley i aeropress och fick fram riktigt fina citrussmaker. Mycket godare än Aricha tycker jag.

Körde en svagare och en starkare aeropress men den svagare vad godast. :)
 

kellogs

Well-known member
hur mycket kaffe ska man ha och till hur mycket vatten för att få fram de finare smakerna? Och då menar jag skopor kaffe (för oss som inte äger en kvarn ;)) och deciliter vatten?
 

Joakim

Well-known member
Just för tillfället har jag fastnat för J&N "Con Calma". Det är BaraVaras egen blandning som rostas och levereras av Johan & Nyström. Smakar kanon och är lättarbetad. Passar både som espresso och till mjölkbaserat. Den stora fördelen är att den säljs på lösvikt, vilket innebär att man kan köpa 200 gram i taget (bor i huset mitt emot :)) och alltid ha tillgång till fräscha bönor, då de har hög omsättning...En stor eloge till Matteus för en grym blandning...

Har ni vägarna förbi Örebro så rekommenderar jag ett besök på BaraVara för att handla med lite färska bönor...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Kör just nu hemrostad El Salvador Bourbon Estate som följs av dito rostad Etiopien Harrar Longberry.

På jobbet är det en häxblandning. Den funkar sisådär. Helt klart drickbar, men inte det godaste jag druckit...

Va F, Joakim, säljer han på lösvikt nu? Senast jag köpte ville han inte gärna dela på påsarna... vad betalar du hektot?

//Stefan (som ska ta med sig sin Mokkaflor till jobbet i morgon och testa i presskannan)
 

larjo11

Well-known member
//Stefan (som ska ta med sig sin Mokkaflor till jobbet i morgon och testa i presskannan)

Kör Mokaflor 100% i presskannan på jobbet. Funkar kanske bra.
Fortfarande ute och cyklar lite på malningsgrad o bryggtid när det gäller press. Men jag har ju 500g på mig:blush:
Tror största problemet att jag inte har tålamod o vänta tills det är klart. Vill ju tebax till datan...
 

Joakim

Well-known member
Stefan: Jag har bara handlat av syrran ännu inte Matteus själv. Har inte koll på vad jag betalar. Vi får väll hoppas att det går att köpa på lösvikt framöver...
 

lupoo

Well-known member
Efter en trög start på nya "Expobar Arena", då killarna inte riktigt har någon vana på det här underlaget, toppar jag laget i halvtid med en explosiv etiopier och satsar på en chocköppning av andra halvleken.

648192-rescaledtn-140x233.jpg

Med den liraren i laget så skrämmer Du upp allt annat motstånd på läktaren. Klar aspirant till "Guldbönan" när årets säsong skall summeras. Tycker att afrikanerna har lirat brallorna av allt motstånd i år.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,361
Senaste medlemmen
smokingtooka
Topp