Vad har ni i kvarnen just nu?

MikaelJensen

Active member
Kör du det enbart som espresso eller brygger du annat också? Försöker själv få till det så gott jag kan i Aeropressen!

Nu längtar jag efter paket som FÖRHOPPNINGSVIS kommer idag. Råkaffe Yirgacheffe som jag ska testa rosta själv, J&N Fika och Brazil Fortaleza. Ska bli kul att prova!

Ursäkta sent svar🌞
Det blir mest espresso eller cappuccino. Den har fortsatt vara en ny favvo hos oss.

Beställt i från DristanAlsela, någon som provat? En blended som jag hört av danskasläktingar ska vara riktigt god. Normalt hade vi provat tillsammans men nu är det som det är så då beställde jag.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Nån som kan tipsa om lite mer "spännande" bönor?

Har testat såna som J&N Brazil Fortaleza, Fika, El Salvador Menendez nu... men ingen av dem är lika avvikande från det jag tänker på som "normal" kaffesmak och spännande som Drop Coffee Uraga jag köper då och då via Lidl (grymt bra deal!). Det är så mycket mer, och annorlunda, spännande smak/aromer..

Nån som har råd om bönor som är prisvärda, men mer överraskande såsom tex dessa Uraga är?
 

Eightfiftysix

Well-known member
Jag gillar också de bönorna, att de är naturligt processade kan vara en del av svaret, kan leda till smaker som sägs antingen älskas eller helst undvikes.


Ja, jag var nog så förvånad att jag blev lite skeptisk första gången jag smakade på kaffe från dem..men efter nångång kändes de bara jäkligt härliga. Aromen från dem slår alla andra jag testat med hästlängder, är ju helt fantastiskt från paketet!
 

Coraxos

Well-known member
Nån som kan tipsa om lite mer "spännande" bönor?

Har testat såna som J&N Brazil Fortaleza, Fika, El Salvador Menendez nu... men ingen av dem är lika avvikande från det jag tänker på som "normal" kaffesmak och spännande som Drop Coffee Uraga jag köper då och då via Lidl (grymt bra deal!). Det är så mycket mer, och annorlunda, spännande smak/aromer..

Nån som har råd om bönor som är prisvärda, men mer överraskande såsom tex dessa Uraga är?

Prova dessa, inte billiga men säkert spännande. De är processade på samma sätt som Uraga, bärtorkat kallas det visst på svenska. Jag har druckit kaffe från denna station tidigare, då rostat av Johan och Nyström, det blev min inkörsport till specialkaffe, har även rostat den själv med gott resultat. Jag ska beställa ett paket, har inte provat rosteriet men såg i en annan tråd att folk här gillar det.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Prova dessa, inte billiga men säkert spännande. De är processade på samma sätt som Uraga, bärtorkat kallas det visst på svenska. Jag har druckit kaffe från denna station tidigare, då rostat av Johan och Nyström, det blev min inkörsport till specialkaffe, har även rostat den själv med gott resultat. Jag ska beställa ett paket, har inte provat rosteriet men såg i en annan tråd att folk här gillar det.


Åh, det ska jag absolut göra! Tack för tipset!

Just nu dricker jag Kafferäven Kenya landskaffe! Jättegott faktiskt, och verkligen en SUPERHÄRLIG arom på bönorna. Börjat få till det rätt bra i V60 nu efter lite tweakande. Mums!
 

Eightfiftysix

Well-known member
Här var jag missnöjd med J&N Brazil Fortaleza jag testat en hyffsad del med i V60 nu.. inte fått till den så jag gillar den så särskilt mycket. Sen testar jag den i aeropress, originalrecept med dubbla filter, 80C vatten, och finare malt (10 på timemore slim). Och blir riktigt glad, nu blev det gott!

Dricker det rätt starkt, lite utspätt i efterhand (kanske ökar mängden till lite mindre än det dubbla) efter att ha bryggt 19g med vatten upp till strax under 2-strecket på AP.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Johan & Nyström Fika. Köpte fel (såg att de fanns på Mathem!) och fick hem bryggmalet, men har kört det i min V60 ändå. 30g/450g vatten tar typ 6 minuter eller nått, så det är nog lite för fint.. Men det blir gott ändå!

Detta kanske vore kaffet man skulle ha till kontoret om man själv fick bestämma. Rent och snyggt, "vanligt" men godare och passar nog alla kaffedrickare skulle jag tänka mig. Igår glömde jag ungefär 200ml i en termos hemma i ett flertal timmar medans jag var ute, och även i den kalla versionen som var kvar sen så gillade jag det :D
 

Gholam

Well-known member
Johan & Nyström Fika. Köpte fel (såg att de fanns på Mathem!) och fick hem bryggmalet, men har kört det i min V60 ändå. 30g/450g vatten tar typ 6 minuter eller nått, så det är nog lite för fint.. Men det blir gott ändå!

Detta kanske vore kaffet man skulle ha till kontoret om man själv fick bestämma. Rent och snyggt, "vanligt" men godare och passar nog alla kaffedrickare skulle jag tänka mig. Igår glömde jag ungefär 200ml i en termos hemma i ett flertal timmar medans jag var ute, och även i den kalla versionen som var kvar sen så gillade jag det :D

Ja, bra kaffe brukar jag inte heller slå ut utan ställa i kylen och dricka med någon "förtunnare" (mjölk/havredryck). Mums!
 

Seven

Active member
Gringo Brasilien Água nascente catuai, bryggt i Moccamaster. Gott alternativ till mitt vanliga favoritkaffe klassisk espresso (f.d. storgatan 39) från Simons rosteri i Linköping.
 

trisse

Well-known member
Upptäckte idag att min lokala Ica börjat sälja kaffe från ett rosteri som kallas Good Friends and coffee. Rostat för någon vecka sedan så kunde inte låta bli att köpa en påse. Någon som har smakat ?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Fick en prenumeration på Koppars kafferesa. Den börjar bra med Brasilien Fazendas Dutra. Okomplicerad mellanrost utan krusiduller eller några brända toner. Ren och söt eller lite fyllig beroende på hur jag bryggt - skulle passa bra som inkörsport för någon som precis börjat intressera sig för lite bättre bönor. Sticker inte ut som t.ex. Etiopiskt kaffe eller ljusare rost men skulle man vara tvungen att välja en enda sort att dricka hade det inte varit ett tokigt val.
 
Senast ändrad:

MikaelJensen

Active member
Båda från Simonsrosteri är goda, blended något snällare. Perfekta för en god espresso. Har oxå fastnat för Gringos och beställt lite olika som ska provas framöver. Fortfarande väldigt förtjust i The Outsider från Gringos.
 

Perssson

Member
Fick en prenumeration på Koppars kafferesa. Den börjar bra med Brasilien Fazendas Dutra. Okomplicerad mellanrost utan krusiduller eller några brända toner. Ren och söt eller lite fyllig beroende på hur jag bryggt - skulle passa bra som inkörsport för någon som precis börjat intressera sig för lite bättre bönor. Sticker inte ut som t.ex. Etiopiskt kaffe eller ljusare rost men skulle man vara tvungen att välja en enda sort att dricka hade det inte varit ett tokigt val.

Jag är just en sådan person som "precis börjat intressera sig för lite bättre bönor" och har också detta kaffe. Efter tre försök med min Aeropress känns det som om jag inte får ut kaffets potential. Jag är väldigt dålig på att sätta namn på smaker, men kaffet smakar liksom "ointressant". Eftersom jag inte förstår vart jag vill komma smakmässigt vet jag inte hur jag ska ändra mitt recept för att det ska bli bättre. Visst, jag kan testa olika malningsgrad, temp, bryggtid osv men det känns som om påsen kommer ta slut ganska fort. Kan du ge ett grundtips om en startpunkt till en stackars nybörjare? (har även nyköpt V60 som jag ännu inte blivit vän med om det är ett bättre alternativ).
 
Topp