Vad har ni i kvarnen just nu?

henrico

Well-known member
East Espresso Blend från Nude Espresso... Härlig fruktig chokladbomb som jag drack hos Federation Coffee i Brixton i helgen. Espressobar som är väl värd ett besök för övrigt - duktiga baristor och bästa kaffet jag fått i London..
 

FabianP

Well-known member
Tim Wendelboe - Los Pirineos

Förvånansvärt mycket citrus i smaken när det svalnar. Trevlig bekantskap, tveklöst.

/Fabian
 

FabianP

Well-known member
Koppi - Hacienda la Esmeralda Geisha

Inte alls förvånansvärt mycket citrus i smaken (snarare bergamott?), och aldrig tidigare så goda tallbarr.

/Fabian
 

jonasy

Well-known member
Min hopper är jättetom! Här kommer man hem till sin älskade Aeropress efter 8 månader och inser att det inte går att få tag på vettigt kaffe i staden man bor i. Suck.
 

FabianP

Well-known member
Min hopper är jättetom! Här kommer man hem till sin älskade Aeropress efter 8 månader och inser att det inte går att få tag på vettigt kaffe i staden man bor i. Suck.

Frågan är: Löste du uppkommen situation?!

Koppi Sin Limites i min kvarn, fantastisk. Med tanke på den home run Koppis Costa Rica-kaffen varit, blir det väldigt spännande att testa deras Panama ASAP!

/Fabian
 

jonasy

Well-known member
Frågan är: Löste du uppkommen situation?!

Koppi Sin Limites i min kvarn, fantastisk. Med tanke på den home run Koppis Costa Rica-kaffen varit, blir det väldigt spännande att testa deras Panama ASAP!

/Fabian

Situation löst! Blev en påse Haugaard Carmen och en Drop Coffee Shakiso från Te&Kaffehuset ... körde en liten Malmötripp och passade på att se citytunneln, nya IKEA-varuhuset och handla lite kläder :)

Började med Haugaarden pga rostdatum. Riktigt högkvalitativt kaffe, mycket frukt, saknar kanske lite fyllighet men det beror nog snarare på bryggteknik. Kör man längre bryggtid/grövre malt brukar man ju få mer fyllighet men till priset av beska och mindre sötma ... dessa trade-offs!

Men å andra sidan blir det alltid bra i Aeropressen, hur slarvig man är. Med presskanna kändes det som man var tvungen att träffa +-10 sek bryggtid etc annars blev det för tunnt/för beskt. Har också gått ner lite i mängd kaffe vilket är bra både för ekonomin och magen ...
 

FabianP

Well-known member
Love Coffees Shakiso. Väldigt trevlig inkarnation av detta kaffe! Svårt att inte gilla så mycket sötma och frukt som finns i koppen här :)

Ganska stor skillnad mellan de olika rosteriernas Shakiso - intressant och kul!

/Fabian
 

Gringubben

Well-known member
Mokambo Miscela Buon Gusto.
Mycket god, kraftig smak. Om man som jag gillar robustablandningar så är det här ett riktigt bra val.
 

Gringubben

Well-known member
Precis bytt Mauro, som för övrigt var riktigt bra, mot Passalacqua Mohari.
Känns som ännu snäppet bättre. Minst 8 av tio på min skala.
(Undrar hur många här, förutom jag, som gillar robustablandningar?)
 
Just nu har jag
Fall down Espresso från Dropcoffee
En Fruktig och söt Shakiso från södra Etiopien som röstades fram till den godaste espressobönan på Nordic Barista Cup . Får den sällskap av en tvättad etiopier från KebadoDara och en semitvättad brasse från prisbelönta gården Santa Inés. Söt som godis i espresson, len som jordgubbsglass i cappuccinon. Det här blir en god höst.
 

osks

Well-known member
Jag kände mig lite våghalsig så jag beställde Kenya / Lasit Estate från Lilla Kafferostieriet, i form av "Rostmästarens urval". Jag hade egentligen ingen aning om vad jag skulle välja för rostprofil (förutom att jag inte ville ha mörkrostat), annat än vad de skrev i sin beskrivning. Men något var jag ju tvungen att välja. Till slut blev det Snabb / Mellan.

Först bryggde jag den som dropp (Hario V60) för att ha nånting att utgå ifrån. Mycket intressant upplevelse med rejäl grapefrukt-smak och beska/strävhet i eftersmaken, men det är inte alls samma sorts beska som i dåligt gjort kaffe. Det är inte alls min grej, men fascinerande att kaffe kan smaka så.

Sen testade jag den som espresso och wow! Doserade 15g kaffe och det blev 5-6 cl espresso ungefär. Nu kom det fram lite god sötma först, innan grapefrukten kom. Det här var nästan som att dricka varm grapefrukt-juice. Väldigt udda och långt från det mesta jag har provat tidigare. Mycket trevlig munkänsla.

Nästa skott testade jag att mala ytterligare lite finare, så den blev nog bara 3-4 cl (jag mätte inte, men nåt sånt kanske). Det blev nog ytterligare lite bättre, då den blev ytterligare lite sötare, men i huvudsak samma. Fortfarande är det kanske inte något jag egentligen tycker mycket om, men det är väldigt intressant!

Ska definitivt testa en annan profil nästa gång för att se hur den blir då.
 

Fahlen

Active member
Mycket nöjd med j&n yard dog
och en påse av Åre Cup of Excellence Brasilien, FazendaParaíso inte lika nöjd med den, tyckte att den var förvånansvärt tråkigt.
 
Har just tömt kvarnen på MONTERIVA Biologica vilket "familjen" har som favorit. Nu ska jag testa Giovanni Erbisti 1947 från VERONA ! Verkar lovande,
har bara kört en malning ännu.

Danskollen
 

S-B-B

Member
OT: Woohey! Har nu efter 'några dagar' plöjt genom tråden ;)
-med saknad av stan och närhet av lokala rosterier tappade jag intresset för kaffe.. för 10år sedan var jag bönstammis på bl. 2coffee och pressade Pavonin till max ;)

Nu har jag väll fått en ny tändning då jag håller på att renovera en Rancilio Z11 Omicron 2gruppers i koppar med Örn samt en kvarn SanMarco SM90/A

OT-OFF
I kvarnen.. troligen som att svära i kyrkan.. men Molinari ORO är det som går att uppbringa inom 20mil från maskinen..
Jag har hört mycket onda ord om detta kaffe som den definitivt inte förtjärnar!
Personligen så är det ju ofta så att en del kaffe gör ett 'enkelt kaffe' och klarar inte att växa..
Sedan finns det kaffe som är riktigt knepigt att få till över huvudtaget, men kan peaka när allt är exakt.. och där ligger nog Moliniarin.
Visst, den är 'enkel' i sin smakparlör, men att få fram en mustig kakaochoklad med en gnutta mandel är inte svårt när man fått till parametrarna!!

Tider och temp, är lite svårt för mig att säga, för jag ligger idag på en pumptryck på ca 12bar och jag vet inte vad verkliga trycket vid kaffet blir.. sedan ligger jag på en vattentemp på 93grader, men det är inte riktigt sanning under tryck/bryggning.
En gissning är verkliga 10bar och 91-92grader.. bryggtid för dubbel 2OZ med 18gr kaffe ca 18-22sec (beroende på tampning)

Nu när jag fått lite input från denna tråd ska jag beställa lite Krut och Bomba och se vad som händer.. jag kanske förbannar Moliniarin efteråt ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp