Vad har ni i kvarnen just nu?

hrbrun

Well-known member
Testade ett Årekaffe tidigare i våras, det var Pop eller Rock. Hittade inte riktigt ända fram då, men nu måste jag gjort något rätt :)
 

Mikael-J

Well-known member
Min Åre Pop är redan slut :-(. Den var verkligen grymt mumsig. Det är en böna man får ta o köpa så fort batchen med BC09-kaffe är slut. Ngt förlag på vilken påse av BC09-kaffet som man bör knäcka nästa gång!?
 

hrbrun

Well-known member
Popen är klart min favvo som lite överdoserad mums.... Hur går den i din maskin hrbrun?

Jag har följt instruktionerna på påsen, dvs 20-21g för en dubbel på 93 grader. Funkar utmärkt :) väldigt smidigt att kunna ändra bryggtemp så enkelt!

hur gick det med GS/3an.......?
 

TTobbe

Well-known member
Har just kommit hem från höganäs och har ej fyllt kvarnen ännu sköljer nu Expobren från gammalt vatten sen väntar en påse från koppi Tete de la course rostat 17/7 sen en påse Milestones rostat 23/7 (Dom fyllde en påse när jag stod och vänta) det färskaste JÄTTE trevligt ställe.
 

mts

Well-known member
Mor och far tittade förbi med lite hyfsat nyrostat från damatteo: "Blackburn Estate" och "Nossa Senhora de Fátima"... den första har jag kört i aeropressen med grymt bra resultat, imorgon får vi se vad den andre kan erbjuda.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
En deilig overraskelse
Du vet hvordan det er når du forventer deg en ting og får noe annet – du blir overrasket. Slike overraskelser kan være positive og negative. Jeg fikk en deilig positiv overraskelse når jeg fikk Tim Wendelboes Badnekhan Estate i kvernen.

Jeg er så heldig at jeg har noen kaffe-pushere i byen (Kristiansand, Norge) som tar inn massevis av forskjellig kvalitetskaffe, og jeg elsker å prøve alt så jeg kommer skjeden hjem med den samme kaffen flere ganger, det er jo så mye spennende å smake på! Denne fredagen plukket jeg altså med meg Badnekhan Estate fra TW. Min utmerkete kaffe-pusher mente at denne ikke passet i espressomaskinen, men at den kom til å være glimrende i Aeropress (den er utrolig lyst brent). Nå vel, jeg bruker å prøve alt i min kjære espressomaskin først, og forventningene var en mild kaffe, uten de helt store egenskapene til å stå alene som espresso. Men, virken overraskelse jeg fikk. Den som ikke har prøvd denne som espresso burde skamme seg! Den er fantastisk klar og krisp med utpreget sødme og smak av nøtter og sjokolade. Den er nærmest syrefri og om jeg ikke viste bedre skulle jeg tro at den var brygget med Aeropress.

Ved siden av Toba fra KAFFA, er TW’s Badnekhan Estate årets aller deiligste overraskelse!
 

FabianP

Well-known member
Te & Kaffehusets Home Sweet Home. Kör den i press just nu, väldigt trevlig. Och minst lika bra som espresso :)

Mellan varven slinker lite Rwanda Gatsinga ner också, hur kan jag ha missat den innan?!
 

orvadet

Well-known member
Te & Kaffehusets Home Sweet Home. Kör den i press just nu, väldigt trevlig. Och minst lika bra som espresso :)

Mellan varven slinker lite Rwanda Gatsinga ner också, hur kan jag ha missat den innan?!


Vet inte hur men om du missat den kanske du också missat JN sun dried Rwanda Gatsinga, jag som halvdålig amatör fick till några riktiga fullträffar och det var nästan att jag blev tårögd så gott var det.
 

Englund

Well-known member
Tyvärr är Gatsinga Sundried slut och rostas inte längre...det närmaste från J&N är Panama Cruz som hängt med ett tag nu och kanske inte heller finns kvar länge till...
 

FabianP

Well-known member
Jag tror att "boven" i dramat är att det finns ett hyfsat stort antal kaffesorter, samt att jag oftast ligger runt 3 dubbla/dag. Det finns så mycket man vill prova, så något missas alltid.

Panaman tror jag rostas augusti ut, eller kanske inte ens det, nya diton skall komma under augusti enligt J&Ns blogg. Så det börjar bli tajt med den också. Fast tänk om den nya är bättre? :)

/Fabian
 

confuzed

Well-known member
Alldeles strax kommer coffee collectives Finca Vista Hermosa, Guatemala och Idido, Aricha Lot 2, Yerga Cheffe, Etiopien hoppa ner i min kvarn (inte samtidigt dock men brukar bara ha ner det jag ska mala för tillfället och båda lär avsmakas idag). Det kaffe som jag drack på plats var grymt iaf.
 

Brölar

Well-known member
Öland Espresso från rosteriet Kaffestugan i Böda. Inte lika hippt som en del annat som nämns i den här spalten men helt ok faktiskt (dricker dock bara cappuccino så...) Kaffet är ekologiskt och rättvisemärkt.
 

FabianP

Well-known member
Kaffegalningens Evo ligger i kvarnen just nu. Tycker det har väldigt speciell karaktär, dock svårt att sätta fingret på riktigt. Väldigt olikt det jag provat innan. Känns nästan lite flyktigt i munnen, med en riktigt härlig syra. I like, tack KG! :)

/Fabian
 

mts

Well-known member
För aeropressen varierar jag mellan Nossa Senhora de Fátima och Blackburn Estate från DaMatteo och de bägge ger mig en så bra start på dagen att jag inte behöver kaffe förrän på eftermiddagen.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,655
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp