Sidan 457 av 457 FörstaFörsta ... 357407447455456457
Resultat 3 649 till 3 655 av 3655
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Hehe jag skulle spara La Bomba till Europiccolan. Finare malning än vad du använt till Silvia och lös tamp.

Absolut, klart La Bomban ska köras i Europiccolan men måste ju såklart även testa blandningen i V60 bryggaren också. Provar man inte så vet man ju inte hur det smakar. Kanske blir en fantastisk kombo

Angående fördelningen kaffe/vatten så är nog min 30g / 400 g vatten lite väl tuff kanske. Ska testa 1:15 metoden och se vilken skillnad det ger. Det som är lite märkligt är väl att trots lite mer kaffe så blir det ingen mer kropp utan smaken blir bara lite sotig/bränd. Kan man få en större kropp även om man drar ner fördelningen kaffe/vatten från 30g till 450g vatten och 28g kaffe till 420 g vatten? I min värld borde ju detta innebära ett tunnare och mindre kraftigt kaffe.....

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Testade faktiskt JN Verde som aeropress sedan din första post, men robusta är helt enkelt inte gjort för filterkaffe du kan förvänta dig en stickande lite metallisk känsla - men visst är det bra att experimentera eller så kan man titta på andra som gör det.

När det gäller kropp är det inget som slår en gammal presskanna. Ha i pyttelite salt och smör som i Vietnam!

Testade malningsgrad 30 på Rockyn (av ca 55) med 29gram kaffe (J&N Bourbon Jungle) till 420 gram vatten men tyckte inte det blev riktigt bra (kaffet fick en relativ tunn och bitter smak) Den lite bittra smaken kan nog berott på bryggtiden som hamnade en bit över 3 min (V60)

I min värld så finns det ju bara ett alternativ för att få ner bryggtiden med samma vatten/kaffe relation och det är att mala aningen grövre fast då borde jag väl få ett ännu tunnare och mer smaklöst kaffe, eller?

La Bomba i min "nya" Europiccola. Sjukt nöjd med denna maskin. Nu ska det bara experimenteras med malningsgrad så blir det nog ännu bättre

4D986A05-BF6A-42C3-AD8A-A8A133152ACC.jpg

Junior Member
    Reg.datum
    jun 2019
    Just nu är det Johan o Nyström Fundamental och Isola som pendlar mest, börjar tycka att Fundamental är riktigt god som espresso. Tycker syran ger den en fräsch ton som jag inte uppskattade först, men som med så mycket annat så ska man prova lite för att veta om man gillar det. Rekommenderas ��☕

Fundamental ska testas, tack för tipset.

Själv provade jag Caravan i Pavonin igår och tyckte faktiskt den gav en bättre espresso med mer crema än La Bomban. Detta trots att Caravan är ett "Brew" kaffe enligt J&N.

Nån som provat deras 5th Estate och kan ge ett omdöme?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •