Vad har ni i kvarnen just nu?

hne

Well-known member
Zoegas Espresso della casa. Bäst före 02.2014 kan vara en anledning till att den känns lite känslig. Ibland tar skottet slut väldigt abrupt och blondar och rinner märkbart snabbare på ett sätt jag associerar med kaffe som börjar bli gammalt. Men när man får till det... Rostad hasselnöt och muscovadosocker.
 

Cykelmartin

Well-known member
Kaffemaskinens Wimbledon blend. 10% robusta
Okomplicerad smak och gott! Prickade dessutom in ett väl godkänt skott på första försöket, alltid lika upplyftande:D
 

normende

Well-known member
Lars 1.0 Bryggkaffe ifrån Sandby Kafferosteri.
Milt ,fylligt,lätt fruktigt ,lite söt med en balanserad syra och smak av nypon.
Gott helt enkelt.
 

onkelA

Well-known member
himalaya supreme, riktigt läcker topp med en stabil bas av 30% indisk robusta, rostat till tröskeln av 2 crack..
 

Cykelmartin

Well-known member
Veras Kaffe från Solde Kafferosteri, rostat 2:e Juli.
För er som inte provat Soldes kaffe, gör det! Värt varenda krona! Jag har visserligen bara hunnit prova tre olika sorter från dem men jag anser ändå att de rostar Sveriges godaste kaffe:D
 

Satyricon

Well-known member
Skar just upp en påse Bristot Classico (20/80), en ädel och robust röd kamrat från norra Italien (Belluno), och tömde ner i kvarnen. Behöver finjustera malningen, ty här krävs fint korn för att drycken inte ska forsa ner i koppen. Espresson är kraftig, lätt nötsimmig, har en begärlig bitterhet och una crema bellissima e gradevole, abbastanza scura, som kommer att bli ännu bättre när jag blivit mer kontant med blandningen. En vacker påse.
 

Bilagor

  • bristot.jpg
    bristot.jpg
    52.1 KB · Visningar: 37

Gringubben

Well-known member
Sulawesi Toraja från Backyard Coffee Roasters, Blue Mountains. Rostat 16 juli, fan för postverk och skit som tar sån tid på sig.
Förvånande lite syra, trots arabican. Mycket sötma, dock. Skulle beskriva det lite som choklad och kola/karamell.
 

normende

Well-known member
Mattias Espresso ifrån Sandby Kafferosteri.
Frisk balanserad syra med toner av choklad och nötter.
Kör den som ristretto så blommar den ut ordentlig.
Riktigt god faktiskt
 

normende

Well-known member
En blandning av Biancaffe Intenso och Biancaffe Classica.
1del intenso 2 delar Classica.

Rätt bra drag. Toner av Tobak,läder,larids,sälta,kakao,trä
 

stefanbo

Well-known member
Harfusa från j&n! En riktigt bärig Etiopier utan egentlig syra. Ett kaffe helt i min smak när det kommer till v60/aeropress!
 

onkelA

Well-known member
inte i kvarnen än, men ur rosten igår: himalaya supreme och harrar + robusta som pga rostarens klåperi tog 20 min att få klart (1a crack kring 11 min)
Få se om den blir drickbar :unsure: nåja, det blev också två andra batchar med himalaya respektive harrar med 25% robusta på var och de torde ha lyckats..

edit: fattandes bokstäver
 

hne

Well-known member
"Espresso Sabor Cubano" från Rösterei Acosta i Wismar. Jag blev mycket positivt överraskad av detta rosteri/kaffehak (med Probat-rost i lokalen) i den nordtyska småstaden. En espressoblandning i en härlig balans mellan tredje vågen-kaffe och klassisk italiensk stil, lite sötma med karamell och sånt och en bra bas av robusta. Ingen askkopp-espresso och heller ingen åh-det-smakar-krusbär. Finfint för en espresso (eller möjligen macchiato) med en liten bit choklad som tilltugg. Precis som jag tycker om det.
 

TheDude

Well-known member
"Sweetshop Espresso" från Square mile coffee roasters. Jag fick paketet i brevlådan igår och öppnade paketet nu på morgonen. Det var ett bra tag sedan jag drack espresso utan robusta i, så jag är nog lite ovan och ska därför inte uttala mig om smaken än efter att jag druckit några fler koppar.
IMG_2659_small.jpg
IMG_2667_small.jpg
 

onkelA

Well-known member
toppen, löjligt god espresso:
rostat i måndags, 25% robusta, 10% himalaya supreme och resten harrar
bäst hittills!
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp