Vad har ni i kvarnen just nu?

Satyricon

Well-known member
Öppnade en burk Lucaffè. Hade vissa förhoppningar men de grusades. Ganska syrligt, tunt kaffe (för mycket arabica?), lite platt och med en crema som jag skulle beskriva som ej fullt nöjaktig.
200420133993.jpg
 

hne

Well-known member
Molinari silverpåse, "miscela di caffè espresso". Hade inte höga förhoppningar om den men den är fantastiskt lättjobbad och har en smak som faktiskt fått mig att glömma bort att man ska svälja ner sin espresso (med och utan mjölkmärke). Måste vara lite försiktig med extraheringen bara för det blir oansvariga mängder crema, till den grad att det kan vara nöd och näppe att det rymms i espressokopparna.
 
Tjena allihopa!

Har hängt runt på forumet en stund och här kommer första inlägget i debatten.
Just nu dricker jag Cappucino på DelaNero 60/40 (Robusta/Arabica), rikigt kraftig och fin med mycket inslag av kakao.
 

EddieX

Well-known member
Valde denna gång att prova Molinari Oro (guld) istället för att köra på det säkra kortet Musetti (mörkbrun) vad det gäller fulkaffet. Första skottet (relativt kort ~21s) skänkte en ordentlig mängd crema som för ögat var en fröjd, men får lov att utforska blandningen ytterligare då något saknades smakmässigt. Tips kring denna blandning?
 

christi@n

Member
Har precis bytt ut underbara Bergstrands espresso 7.3 slow roast mot Molinari i silverpåse och för priset är det helt okey. Enkel att ha o göra med, bra crema och fina smaker. Däremot inte så kraftiga smaker (eller någon speciell eftersmak att tala om), som jag egentligen vill ha.
 

normende

Well-known member
I väntan på nästa batch finkaffe så har Gevalia syditaliensk espresso hittat ner i kvarnen. I alls så dumt faktiskt. Både som espresso och cappucino. Jordig träig med en hel del kakao. En viss trevlig syrlighet i eftersmaken. Jag tycker kaffet påminner en hel del om en sort ifrån Gevalias lite finare sortiment. Mastro Lorenzo Aroma Bar har jag för mig den heter.
 

jalfa

Member
Köpte ett halvt kg espressobönor från Sibyllans kaffehandel på Östermalm och spädde på med 25% av deras indiska robustabönor. 99 kr totalt.
 

wesaft

Well-known member
Nu efter en påse haugaard dogville så var det dags för budgetkaffe. Köpte en påse Musseti en helsilvrig påse. Lite dyrare än den blåa. Dulce hette den.
God :)
 

hne

Well-known member
J&N Mahonda Washed. Börjar närma mig nu när kvarnen rattats in till 19g till drygt 50cl på 28s. Väldigt söt, len och fin men temperaturkänslig på så sätt att den blir väldigt sur i smaken om den tillåts svalna lite i koppen. Jag förstår men delar inte riktigt huvudsmakbeskrivningen "hallon". Får se om jag kan få tag på några av de utlovade vaniljdragen imorgon, annars blir det till att testa med en liten skvätt mjölk till.

Nån annan som provat och har tips?
 

hne

Well-known member
J&N Mahonda Washed. Börjar närma mig nu när kvarnen rattats in till 19g till drygt 50cl på 28s. Väldigt söt, len och fin men temperaturkänslig på så sätt att den blir väldigt sur i smaken om den tillåts svalna lite i koppen. Jag förstår men delar inte riktigt huvudsmakbeskrivningen "hallon". Får se om jag kan få tag på några av de utlovade vaniljdragen imorgon, annars blir det till att testa med en liten skvätt mjölk till.

Nån annan som provat och har tips?

Hittade ingen vanilj på hela påsen men var förbi J&N konceptbutik och pratade om Mahondan och även Pineapple Thief som espresso med Eskil där. Fick lite extra på fötterna om att det nog är rätt svårt att få till dem två som espresso. Ska köra ett tag med enklare bönor nu, tror jag :unsure:
 

Jacob

Well-known member
Nu efter en påse haugaard dogville så var det dags för budgetkaffe. Köpte en påse Musseti en helsilvrig påse. Lite dyrare än den blåa. Dulce hette den.
God :)

Har sett den påsen och undrat om det var värt att chansa... Hur skulle du beskriva den mer än som god? Själv har jag av snålhet/lathet kört en hel del Molinari Classico på sistone, mkt robusta. Ganska bittersöt, lite mandelmassa, lite choklad kanske. Billig på Ica Maxi... :)
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp