Vad har ni i kvarnen just nu?

FabianP

Well-known member
Spring Espresso här med!

Square Mile har tagit skruv här, de kanske undrar över "alla" plötsliga ordrar från lilla Sverige :)

Får bli en prenumeration därifrån. Spring Espresson påminner mig ganska mycket om J&N's Cafe Alejandra med sin syra, otroligt trevligt. Pappa och hans sambo blir mer och mer övertygade om att de behöver köpa maskin, iaf sambon. Lyckad mission att plocka med maskin och kvarn!

/Fabian, hemma och surar istället för att vara på Barista Camp
 

Fabian

Well-known member
Fan jag beställde därifrån(Square) den 4 juni och har inte fått mitt paket. Mailade för en vecka sedan cirka och då skulle de skicka nytt, vilket lät trevligt. Har det kommit fram? Nej.
 

Långafarbrorn

New member
Har precis fixat två cappucino på Åre Rock, riktigt gott :) Testade lite latte-ART men den blev mer som ett torrt hoprullat eklöv..... snart kanske det släpper.
 

treefinger

Well-known member
Knep en av de tre påsar Aricha 9, rostat av haugaard, som Martin på Kaffecompagniet fick in härom dagen.

Så, nu är det fest! :)
 

hrbrun

Well-known member
Panama Cruz Sun Dried.

Ett mycket trevligt espressokaffe, som inte får dras för tajt. Kul att få använda sin nyvunna kunskap från BC09. Kärlek och kaffe, bra skit som vi brukar säga.
 

treefinger

Well-known member
Jag har också börjat laborera med att låta kaffet komma fram lite lättare för att locka fram syran ännu mer. Häftigt att det blir sån skillnad.

Förresten, vad kör du för temperatur på Cruzen? Jag tycker jag fick bäst skott när jag körde kring 92
 

Satyricon

Well-known member
Efter många veckor med Caffè Bravi Crema (30/70) budgeterade jag ner mig till Musetti brun påse, en kär gammal vän som aldrig sviker.
 

hrbrun

Well-known member
Jag har också börjat laborera med att låta kaffet komma fram lite lättare för att locka fram syran ännu mer. Häftigt att det blir sån skillnad.

Förresten, vad kör du för temperatur på Cruzen? Jag tycker jag fick bäst skott när jag körde kring 92

Testade 92 ett skott (kanske borde labbat lite mer) men tycker det är bättre smak vid 95 grader. Kaffet tål ganska höga temperaturer, och verkar blomma bättre då :)
 

treefinger

Well-known member
Testade 92 ett skott (kanske borde labbat lite mer) men tycker det är bättre smak vid 95 grader. Kaffet tål ganska höga temperaturer, och verkar blomma bättre då :)

Hur skulle du beskriva smakskillnaden? Mer frukt eller mer kropp? Det blir helt klart till att testa när jag köper mig en ny påse panama sun dried cruz.
 

hrbrun

Well-known member
The Lounge Bar Blend. Sänkte tempen till 90 grader. Körde ett par testskott, ställde in kvarnen. Sen satt den. JÖSSES vilken god espresso. Nytt världsrekord i mitt eget kök. Toner av halvmörk cholkad, perfekt lågmäld syrlighet, fyllig sötma. Och djup. En riktig body i kaffet. Mums! Smaken satt kvar bra länge. Hoppas det är morgon snart så jag får dra en till :coffee:

Någon som vet om DC säljer kaffe mer än över disken på Loungen?

PS. Kaffet har legat i frysen i någon vecka... Verkar inte ha skadat... :)
 

PF013

Well-known member
The Lounge Bar Blend. Sänkte tempen till 90 grader. Körde ett par testskott, ställde in kvarnen. Sen satt den. JÖSSES vilken god espresso. Nytt världsrekord i mitt eget kök. Toner av halvmörk cholkad, perfekt lågmäld syrlighet, fyllig sötma. Och djup. En riktig body i kaffet. Mums! Smaken satt kvar bra länge. Hoppas det är morgon snart så jag får dra en till :coffee:

Någon som vet om DC säljer kaffe mer än över disken på Loungen?

PS. Kaffet har legat i frysen i någon vecka... Verkar inte ha skadat... :)

Så hur blev den idag? Drick inte upp hela påsen innan jag fått smaka!
 

FabianP

Well-known member
Square Miles Fazenda Monte Alegre i min kvarn nu, kör den som i presskanna på jobbet. Jag har så lite att göra, att jag hinner skruva isår filterhållaren och diska allt var för sig... Trevligt kaffe, månadens prenumerationssort.

Synd att det är 60kr i frakt och 50kr i postförskott från The Lounge's webshop. Även om jag givetvis förstår varför! Bättre att lägga pengarna på tågbiljetter, tror jag... :)

/Fabian
 

AJ

Well-known member
Kris. Inget kaffe på jobbet så det blev att slinka ner till Coop och inhandla en påse Gevalia, Mount Kenya. Helt ok i presskannan.
/A
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp