Vad har ni i kvarnen just nu?

hne

Well-known member
J&N : Fifth estate. Nästan som en traditionell espresso fast multivitaminjuice istf nötter och askkopp.
 

stefanolo

Well-known member
Solde Kafferosteri, "Ett ursprung, 34, Nicaragua Santa Teresa" snart slut, och en påse "Mästers" ligger i frysen och väntar på att öppnas till helgen. Det var ett drygt halvår sedan nyrostade bönor från Solde fyllde köket med väldoft, men nu kommer det dröja innan jag låter något annat komma in. :)
 

jonasy

Well-known member
Monmouth, "La Esparanza" från Columbia. Måste säga att de gör oerhört bra kaffe, är nog min favoritrostare. Dessutom är det billigt - betalade 4.80 för 200g i deras butik.
 

svartvest

Well-known member
Fick ett paket med kaffe Big Gorilla rostat i Uganda. Spännande, men oj vilken rostning närmaste svart jag har sett nej detta kaffe gjorde mig olycklig idag. Nej i morgon är en ny kaffedag.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Mja...
1a893a0e9d68e1ddb3ea5602706d0f8a.jpg


Har inte köpt nåt på Kahls på många år. Faktum är att jag mest köper Arvid Nordqvist numera och skämmer bort mig emellanåt med att beställa nåt på nätet (som oftast gör mig besviken). :)

Jag kan nog konstatera att jag aldrig blir nån ren arabicapimplare. Jag tycker att det ofta blir lite tunt och skarpt. Den här skulle vara lite monsoon malabar enligt säljaren. Jag tyckte det funkade bra som americano men sämre som espresso. Gjorde en espresso machiato som jag tyckte smakade direkt illa så jag tror mjälkfritt är att föredra, men tänker testa göra en latte nu i alla fall.
 

hne

Well-known member
d8a635404747ece2f82dc5a1d084f9cc.jpg


Fyndade på Maxi Solna business park. Fruktigt med mandel och valnöt står det men jag känner mest träkol. Är det läge att brygga kallare (94°C är lite i högsta laget för italienskt kaffe har jag märkt) eller får jag helt enkelt dra av kolsmaken på grund av "Milano"och försöka se förbi denna ridå av förkolnade smaker?
 

En slät kopp

Active member
Hur ofta byter ni bönor för espresso? Som helt färsk espressomaskinägare har jag fullt sjå med kalibreringen. Började med ett paket Zoegas för att jag misstänkt att det skulle gå åt en del bönor... Fick till malgrad och extrahering rätt hyfsat för att vara första paketet någonsin men så gick jag över på La Bomba från J&N vilken med all tydlighet visade sig kräva helt annan och grövre malning. Jag har en Mazzer Mini E och ska man för varje byte köra ut de bönor som ligger i loppet för att justera malgrad utan bönor i och sen i med nya och köra ut tills man har en ny och jämn malgrad och kanske får göra om den här processen 2-3 ggr innan man hittar rätt... det går åt rätt mkt bönor. Eller hur gör ni?
 

hne

Well-known member
Jag byter en gång i veckan ungefär. Jag har satt frystejp på båda sidor justeringen. Jag har en markering för purfärskt (J&N röstat senaste månaden, till exempel) och en som funkar för påse som varit öppen två veckor. Det senare är ungefär lagom för nyöppnad Zoegas. Jag mal 2-3g och kollar hur det klumpar sig och hur väl det tar ihop (baka en prilla lössnus, ungefär). Sedan justerar jag timer några sekunder beroende på hur första skottet rinner.
 

Wilderwein

Well-known member
Kör just nu J&N Brazil Fortaleza som espresso. Tycker det är ett väldigt bra kaffe som är väldigt runt med toner av mjölkchoklad. Viktigt att inte ha för hög temperatur ska tilläggas. Runt 93 grader är max tycker jag.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Bäst av allt (förutom priset 237 kr/kg) är ju "äkta smak av kaffe". Hilarious. :D
Jag är dock beredd att prova om ingen annan redan testat. Det värsta som kan hända är att det smakar blomjord och att jag blir blåst på mina 89 pengar. :)
 

lupoo

Well-known member
Hur ofta byter ni bönor för espresso? Som helt färsk espressomaskinägare har jag fullt sjå med kalibreringen. Började med ett paket Zoegas för att jag misstänkt att det skulle gå åt en del bönor... Fick till malgrad och extrahering rätt hyfsat för att vara första paketet någonsin men så gick jag över på La Bomba från J&N vilken med all tydlighet visade sig kräva helt annan och grövre malning. Jag har en Mazzer Mini E och ska man för varje byte köra ut de bönor som ligger i loppet för att justera malgrad utan bönor i och sen i med nya och köra ut tills man har en ny och jämn malgrad och kanske får göra om den här processen 2-3 ggr innan man hittar rätt... det går åt rätt mkt bönor. Eller hur gör ni?

Gammal och lite lat!
När det gäller espresso så "provas" det inte så mycket längre. Har ett huskaffe som jag kör en längre period och och som jag då lär mig. Har nu kört J&N "FTO" och får där ett bra espresso som gör sig väl med eller utan mjölk.

När det gäller övriga kaffeuppleverser så får jag mig dom till livs genom andra bryggmetoder. Sista tiden har det blivet mycket droppbryggning och helst med fruktiga, helst soltorkade kaffen.
 

svartvest

Well-known member
Efter WOC har jag när jag kommit hem har jag reflekterat att malning grad och vad vi kallar det varierar ganska mycket beroende varifrån man kommer. Franskpress kan vara allt från riktigt grovt till ganska fin brygg...jag har efter att kommit hem justerat bryggkvarnen...lite grövre...
 

Magol

Well-known member
Bäst av allt (förutom priset 237 kr/kg) är ju "äkta smak av kaffe". Hilarious. :D
Jag är dock beredd att prova om ingen annan redan testat. Det värsta som kan hända är att det smakar blomjord och att jag blir blåst på mina 89 pengar. :)
Jag kommer nog att slå till i veckan. Är också svag för Yirgacheffe och det är inte alltid så lätt att få tag i. Hoppas nu bara att det inte är för hårt rostat.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag kommer nog att slå till i veckan. Är också svag för Yirgacheffe och det är inte alltid så lätt att få tag i. Hoppas nu bara att det inte är för hårt rostat.
Var på elgiganten idag. Till min stora förvåning så hade de två stora hyllor med olika bönor. De intressantare påsarna var av märket Coffee of the World so, vilket inte säger mig nånting. Jag har typ bara köpt från svenska rosterier. Det här ser ut att kunna vara antingen rostat i Norge eller åtminstone importerat via Norge. Jag köpte två sorter, Yirgacheffe och Papua New Guinea.
243668da4c6e2f975e6c53a886ea0d02.jpg
 

BloodyMezzo

Well-known member
Inget rostdatum men väl förpackningsdaum. Yirgacheffen och den här "slörosten" var färskast i min butik i kungens kurva. Yirgacheffen gick att dricka. Kanske inte samma utpräglade smak som Johan och Nyström men upplevde den som värd besöket.
 
Topp