Vad har ni i kvarnen just nu?

L

lenderboy

Guest
Da matteo El guabo, peru...

Mörk choklad, jordig och torr...men jag tröttnar så snabbt på chockladsmaken....ska undvika den sorten på ett bra tag..
 

Bengan

Well-known member
Slängde precis en påse da Matteo Chelba i papperskorgen. Nu blir det Isola en lång tid framöver.
 

henrico

Well-known member
Caffè Vergnano Gran Aroma - ett kaffe i min och framförallt sambons smak. Härlig mörkt chokladig "punch", ärlig och rak. Gör sig otroligt bra i en cappu och är dessutom väldigt lättarbetad med fin crema.

....perfekt för mig som håller på att vänja mig vid Giotton.. :)
 

Bengan

Well-known member
Du körde väl inte den som espresso?

Hoppas inte min påse går samma väg. APad var den god, kanske lite i bärigaste laget. Misstänker att det blir för mycket som espresso.

Känns lite hädiskt.. :blush:

Det är möjligt att jag var otydlig när jag frågade försäljaren om tips. Nu har jag i alla fall tröttnat på att bli besviken när jag ska prova finkaffe. Jag är en enkel man med enkel smak. Jag tycker Isola är jättegott så nu håller jag mig till det ett tag.
 

Steven

Active member
Tyckte inte heller att da Matteo Chelba var någon höjdare men däremot så var Dellerhagens Chelba riktig nice.
 

jonasy

Well-known member
Är hemma, så då får man träna på sina espressos :) Var dock tvungen att rensa ut en jäkla massa skit :D

Monsooned Malabar har jag testat i presskannan vilket gillades väldigt mycket, nu fick jag chansen att köra den som espresso. Mycket trevligt! Gillar nog helt enkelt den typen av bönor :)

Sen kan man ju säga vad man vill om presskannor och aeropresser men espresso är fan godare ... synd man inte har möjlighet att ha en egen maskin. En dag ...
 

lolgun

Well-known member
651374-rescaledpic-300x496.jpg


Dose: 21-22g
Temp: 92c
passa perfekt till mjölk dricker, även mormor har tyckt om det!

till espresso:
Dose: 19-20g
Temp: 90c
bra smak , väldigt överraskningen
 

FabianP

Well-known member
Haugaard daterra D.O.T Brasilien - Underbar som espresso! Standardkaffet för min del nu för tiden!

Har en påse liggandes på lagring i kaffeskåpet, 6v för att köra bryggkaffe känns som en lååång tid! :)

Haugaards Daterra Bourbon Peaberry är i min kvarn, vansinnigt god som brygg, ännu bättre som kort espresso! Rekommenderas varmt.

/Fabian
 

peephole

Well-known member
någon som kört love coffee finca el retiro än? inte vågat öppna..

Kör för tillfället påskkaffe från J&N i aeropressen, mycket gott faktist!
 

treefinger

Well-known member
Dricker ett brasilianskt kaffe från koppi som heter Fazenda Saquarema, Mundo Novo Natural. Har dragit några av mina bästa skott i år från de bönorna. Sött och balanserad bärighet och ändå helt okej kropp. Inte lika skarp i de höga tonerna som en afrikan kan vara.. typ kenya eller etiopien.

Kunde aldrig tro att ett brasilianskt kaffe kunde smaka såhär. Snacka om att få fördomarna krossade. Kul!
 

robbowan

Well-known member
Damn... Kaffet jag köpte med mig från Trinidad & Tobago var riktigt mörkrostat. Mitt första intryck blev lite chockartat så jag återkommer med en riktig recension om någon dag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp