Vad har ni i kvarnen just nu?

Jagozar

New member
La Bomba.
En jordig och chokladig espressoblandning med mycket robusta, som jag brygger som en vanlig kopp kaffe i pressokanna.
En av mina favoritblandningar för sitt blyga pris på 25kr/hg.
 
Senast ändrad:

awol

Well-known member
Jag dricker två kaffen från Per Nordby för tillfället, Espresso plus minus 20° samt Ndaroini i Aeropress. Både rekommenderas varmt!
 

Satyricon

Well-known member
Öppnade en påse brukskaffe från Triestefirman Amigos (5/95). Den ganska höga robustahalten ger en syditaliensk flair åt den svenska sommarvärmen. Drick den med solglasögonen på och spela Turna a Surriento på trattgrammofonen.
 

David741

Active member
Kaffebutiken hade sommarstängt så det fick bli: "Köpmangatans blandning"
07,27 088.jpg
Kändes lite torra både smakmässigt och när de maldes i kvarnen, men det var fullt drickbart ändå. Kul att ha provat på men skulle inte köpa igen. Det har tappat för mycket smak (lösviktsböna).
 

nylndr

Active member
Kersh kafferosteri "Il Nonno", köpt på Urban Deli Sickla. 130:- för 500gr. Se www.lokaltkaffe.se för info. Han rostar tydligen i min grannkommun, så det är väldigt lokalt och Il Nonnon blir grym som espresso. Hett tips! :)

Edit: Skall även tilläggas att han rostar lite mindre volymer, så man hittar alltid bra datum. Den jag köpte var rostad 1/8.
 

hne

Well-known member
8asyvepa.jpg


Select Origin Etiopien Tchembe, Yirgacheffe. Rostat för fem dagar sedan. Minst 94 grader och uppåt 20g för en ristretto var tipset på Kaffecompagniet. Måste säga att det var helt rätt för att få vad jag efterfrågade: "något lite mer extremt". Funkar inte så bra med mjölk.
 

hne

Well-known member
Select Origin Etiopien Tchembe, Yirgacheffe. Rostat för fem dagar sedan. Minst 94 grader och uppåt 20g för en ristretto var tipset på Kaffecompagniet. Måste säga att det var helt rätt för att få vad jag efterfrågade: "något lite mer extremt". Funkar inte så bra med mjölk.

Måste ta tillbaka det där med mjölken. Höjde temperaturen en grad till 95 (enligt manual, 108 i kokaren) och gjorde en cappu åt min fru. "Det smakar jordgubbar med grädde. Har du bytt kaffe?"

Bärigheten kommer fram bättre när kaffet svalnar lite och jag kör vanligtvis på välvärmda espressokoppar.
 

jonasy

Well-known member
Såg en påse finca de las delicias från j&n, till bra pris tror det var 63kr, och fick en nostalgichock. Det var nämligen ett av de första finkaffen jag köpte som student. Hur skulle den hålla efter ett par hundra påsar, ofta mer exklusivt kaffe? Jo tack, fint! Härlig gräddig smak med mycket sötma, med mjölk i. Saknar komplexiteten från säg haugaard men det är ett rejält prisvärt kaffe som dessutom gav sköna minnen av student med nyodlat kaffeintresse vs. Pressokanna.

Edit. Jag ljög nog, var en annan el salvadorian som var mitt första finkaffe. Nåja, rätt land och rostare iaf.
 
Senast ändrad:
Testade en påse Caffé Motta Classico "Lounge Bar", från den italienska glassbaren Montis i Gallerian (Sthlm). 150kr för ett Kg. Fantastiskt gott och bra! Rekommenderas.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp