Vad har ni i kvarnen just nu?

Magol

Well-known member
Var på elgiganten idag. Till min stora förvåning så hade de två stora hyllor med olika bönor. De intressantare påsarna var av märket Coffee of the World so, vilket inte säger mig nånting. Jag har typ bara köpt från svenska rosterier. Det här ser ut att kunna vara antingen rostat i Norge eller åtminstone importerat via Norge. Jag köpte två sorter, Yirgacheffe och Papua New Guinea.
243668da4c6e2f975e6c53a886ea0d02.jpg
Jag var där igår och köpte Yirgacheffe och en påse "Hawaii". Har inte provat Yirgacheffe än, men Hawaiikaffet var helt ok.
 

tnordl

Well-known member
Ja de är norska. När jag inte haft tid att rosta har min fru köpt yirgacheffe. Ifall rost datum är nyligt är den acceptabel. Men inget i närhet av hemmarostat.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Det här var ta mig tusan bästa americanon på ett bra tag! Inte lika kul som espresso i min mening. Lite för barkig för mig.
67099e60954d2d73fef1ee2984e69c16.jpg
 

Magol

Well-known member
Testade nyss deras Yirgacheffe. Svårt att jämföra med andra, då den här är så mörkrostad. Men för att vara mörkrostat var det inte så tokigt. De finare smaknyanserna får man dock klara sig utan.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag fortsätter fynda kaffe på elgiganten. Nu blev det Coffee of the world: Mount Kenya. Luktar underbart bärigt men smakar alldeles för syrligt för min smak. Skall testa den som cappuccino.

Nu har jag tyvärr testat alla CotW-sorter som fanns inne med ett bra förpackningsdatum. Jag tänkte återvända dit om nån månad eller så. Yirgacheffen vinner hittills.
 

normende

Well-known member
Eko_Espresso.jpg

Ekologisk Espresso ifrån Sandby Kafferosteri.
Det här var minsann bland det bästa kaffe jag har smakat. Fruktigt med en otroligt balanserad syra och sötma.
Med mjölk går det åt mjölkchoklad
 

BloodyMezzo

Well-known member
Till min stora glädje fick jag fart på min duetto. Tyvärr innebär det att jag får pimpla mig igenom återstoden av en påse Arvid som var tänkt som bryggkaffe. :)
0c6a69effef79df7a47e8fae7aba93e0.jpg
 

hne

Well-known member
Aj. Haugaard SimplyBlack tog precis slut. Tur jag har en påse J&N FTO i reserv. Tur har den som är förberedd!
 

onkelA

Well-known member
ganska färskt, tackar som frågar!
arabicor från dominikanska republiken (40%) och malawi (40%) och robusta från vietnam (20%)
rostat ganska mörkt i söndags = förrgår, första test igår smakade ljuvligt, ser fram emot att sluta jobbet idag!
 

BloodyMezzo

Well-known member
GAAAH! Kaffet var slut i morse! På min födelsedag och allting. Åkte till Huddinge Centrum för att köpa nåt trevligt på den snorkiga hipsterbutiken men den var stängd pga ommöblering?! Så det blev en påse Arvid Eko på Hemköp. Det var iaf betydligt bättre som espresso än deras Reko. Men nu har jag finkaffeabstinens.
 

gabriel b

Well-known member
14395345488551233649412.jpg
Provar denna just nu, Godfathers Blend från Costas rosteri. Både hustrun och jag gillar den starkt. Funkar toppen med mjölk och utan!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Visa bilaga 14105
Provar denna just nu, Godfathers Blend från Costas rosteri. Både hustrun och jag gillar den starkt. Funkar toppen med mjölk och utan!
Johan och Nyströms kaffeporslin är antagligen det bästa jag nånsin stött på. Härligt tjockt gods och snygg form. Jag har deras espresso- och cappuccinokoppar fast med Yard Dog-motivet. Men det måste ju gå att få tag i samma porslin utan deras inblandning. Vet inte vad märket heter eller var de kommer från. Mina koppar är helt blanka i botten.
 

gabriel b

Well-known member
Johan och Nyströms kaffeporslin är antagligen det bästa jag nånsin stött på. Härligt tjockt gods och snygg form. Jag har deras espresso- och cappuccinokoppar fast med Yard Dog-motivet. Men det måste ju gå att få tag i samma porslin utan deras inblandning. Vet inte vad märket heter eller var de kommer från. Mina koppar är helt blanka i botten.

Kolla med Oliv och Te i Örebro. De hade J&N kopparna med "gröna bönan", "döskalle" och helt blanka när jag köpte mina...
 

BloodyMezzo

Well-known member
Delanero 60/40. Ganska lik J&N La Bomba. Vilket ju inte kommer som nån överraskning med så mycket robusta i. Vet inte riktigt varför jag köpte en sån sort när jag just nu saknat mjölkskummare. Men helt ok som espresso.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp