Vad har ni i kvarnen just nu?

Eightfiftysix

Well-known member
Tydligen har "vanligt kaffe" blivit lite förstört för mig nu. Hade kaffebrist här hemma, och var ändå på affärn.. så jag köpte nedanstående kaffe, hela bönor. Står ju tom rostdatum på påsen!

Malde på 12 i min timemore och körde en standard-aeropress, strax över 80 graders vatten.

Men vad sjutton! Var det verkligen sånt här kaffe jag tyckte var gott förut? Eller det borde ju faktiskt varit ännu värre eftersom det var färdigmalet och förvarades i halvdan burk ett bra tag + schaskig bryggare.. Det har nån konstig bismak jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Jag vill inte låta som ett pretto. Men vad gör egentligen sån stor skillnad mot de "finare" kaffen ala drop coffee, J&N osv? Stor skillnad i smak på de jag testat, men alla har nån slags renhet i smaken och ingen stark bismak jag stör mig på som detta nu..

eco_hb_front.jpg
 

Jonken

Well-known member
Visst är det surt att inte kunna dricka vanligt/billigt kaffe längre? :lol:

Det är kvalitén på råkaffebönorna som gör den största skillnaden tror jag - de stora rosterierna med små marginaler köper in sämre kaffe helt enkelt och maskerar det så gott det går med rostningen. Sen har de enorma varmluftsrostar med fokus på snabb produktion och är tvugna att kyla bönorna med vatten. Men får det inte kosta mer än 20-40kr för en tegelsten kaffe är det svårt att klandra rosterierna.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Visst är det surt att inte kunna dricka vanligt/billigt kaffe längre? :lol:

Det är kvalitén på råkaffebönorna som gör den största skillnaden tror jag - de stora rosterierna med små marginaler köper in sämre kaffe helt enkelt och maskerar det så gott det går med rostningen. Sen har de enorma varmluftsrostar med fokus på snabb produktion och är tvugna att kyla bönorna med vatten. Men får det inte kosta mer än 20-40kr för en tegelsten kaffe är det svårt att klandra rosterierna.

Haha ja! Vad sjutton... Tänk om man hade såna här kaffen på jobbet. När vi en dag återgår mer till kontor igen måste jag ju ta med mig en aeropress+kvarn eller nått nu.

Nej, jag klandrar dem inte. Men 69:- kostade 450g iaf..

Absolut dock, man får vad man betalar för i viss grad. Spännande ändå att märka skillnaden så tydligt. Har lite nescafe lyx-snabbkaffe i skafferiet fortfarande..man kanske skulle ta sig en kopp nån dag :)

Sitter nu och dricker en kopp Sumatra Gayo som jag bryggde på exakt samma sätt som ovanstående AN-kopp, och det är då ett kaffe jag skrev innan att jag tyckte var lite "blaha". Men det är samtidigt väldigt "ahh.. fritt från konstiga bismaker" inser jag nu ! Ingen särskild "speciell" smak tycker jag, men rent och gott iaf.
 

Brunabönor

Well-known member
Jag har skrivit detta i trådar förr, kanske till och med i denna? Men skriver det igen. Har ju en station med kvarn, gåspipkokare mm för v60 på mitt kontor och det finns en stor maskin 5 meter från där jag sitter med "skitkaffe". Jag kan ibland bara känna mig oinspirerad av mitt egna egentligen supergoda kaffe. Men för att påminna mig från tider då man var "on the dark side", så snor jag lite gevalia eller vad skit den där maskinen har för att brygga mig en kopp.

Och det smakar verkligen skit, och då kommer man ner på jorden igen och allt man rostar eller köper dyrt själv smakar himmelrike!

Brukar säga att det som finns på hyllorna i matbutikerna av lägre klass smakar som att slicka på ett batteri (testa vetja)..
 

Jonken

Well-known member
Vill inte använda så starka ord, kan ibland tycka att något ur en vakuumpackad påse är ganska gott och om något tycker jag att det är imponerande att lyckas hålla samma smakprofil gång på gång igen trots den naturliga variation varje skörd innebär.

Det största problemet tycker jag uppstår när tillredningen inte håller måttet :( jobbkaffe ger mig mardrömmar - maskiner och termosar nerskitade år efter år av dåligt bryggt kaffe 🤮
 

Eightfiftysix

Well-known member
Vill inte använda så starka ord, kan ibland tycka att något ur en vakuumpackad påse är ganska gott och om något tycker jag att det är imponerande att lyckas hålla samma smakprofil gång på gång igen trots den naturliga variation varje skörd innebär.

Det största problemet tycker jag uppstår när tillredningen inte håller måttet :( jobbkaffe ger mig mardrömmar - maskiner och termosar nerskitade år efter år av dåligt bryggt kaffe

Sant, och jag vill heller inte låta som ett pretto. Men det ligger en del i det där med "att ta en kopp från jobbautomaten" ändå. Det går åt såna otroliga mängder sånt kaffe på mitt jobb, och stora mängder av dem dricks inte upp. Jag är en sån som alltid gick och tog en kopp, smakade på den lite, lät den stå och bli kall, hällde ut. Det var för att ha NÅTT vid skrivbordet oftast. Eller för att ha nått i handen vid fikabordet och nått som smakade..nått. Har inte tyckt "ah, gott" att dricka kaffe på jobbet på ett gäng år, men gör det eftersom det är vad som finns.

Man undrar om det inte vore värt att som arbetsgivare investera i gott kaffe nästan, iaf på mindre arbetsplatser. Går ju ändå att köpa till relativt vettigt pris i större förpackningar om det inte måste vara det mest premium av premium. Vet inte vad för bryggare som fungerar att leverera kaffe enkelt till säg, 50 pers dock. Nu blir det OT.

Anyways. De senaste dagarna har jag uppskattat det som var kvar av min Drop Coffee Uraga väldigt mycket. Har verkligen lärt mig att gilla den smaken mer och mer. Beställde hem ett par andra nya paket idag av sorter jag inte testat, blir roligt!
 

Brunabönor

Well-known member
För att fortsätta på off topic linjen.. Förr åt man ju ofta något till kaffet. Fortfarande smakar dåligt kaffe bättre om man har en macka, bulle, bakelse vid sidan av. Det tog ett tag innan jag insåg att jag helt hade slutat med förtäring när jag dricker specialkaffe. Nog för att det är gott men jag vill inte förta smaken av kaffet med "sötning" av ost, socker och annat. Jag kan äta min smörgås en stund innan jag beger på kaffekoppen när jag exempelvis är ute i naturen för att få avnjuta kaffet utan inslag av mat i munnen. Det här fenomenet bara blev utan att jag bestämt mig för att göra så.
Men det är inget problem om jag går på Ullas lilla fik för att inta en bulle med mindre välsmakande kaffe, för då sötar jag kaffet med bullen. Win win!
Visst händer det att det slinker en liten bit bättre choklad till en passande kopp absolut.
 

Jonken

Well-known member
Visst är det så, det är det mjölken är till för också :blush:

För att rikta lite kritik mot specialkaffe-rörelsen är det inte helt ovanligt att man köpt en påse fina bönor bara för att upptäcka att man måste slå knut på sig själv för att försöka få något drickbart ur den, när halva påsen redan gått åt till att brygga surt eller blaskigt kaffe. Eller köpt kaffe packat i en papperspåse från något nystartat litet rosteri som visar sig vara rostat många månader innan och täckt av härsken olja.

..eller hemmarostaren, där jag själv är skyldig till både en och annan misslyckad sats - kanske har kaffet den där härliga färska smaken men man har helt missat samtliga smakbeskrivningar, "bakat" bönorna eller någon annan synd.

Skulle nog vilja påstå att även om kvalitén på de bästa kopparna jag dricker gått upp väsentligt och gör hela kafferesan värt besväret, så är de värsta bra mycket sämre än tiden då det främst blev Gevalia Mellanrost eller Zoegás Mollbergs Blandning i presskanna.

I kvarnen: 2 dagar gammal Gringo Nordic Kenya Faith Estate AA som ska smaka svarta vinbär, men två bryggningar in i påsen har jag bara fått känna doften av dessa :sleep:
 

Eightfiftysix

Well-known member
För att fortsätta på off topic linjen.. Förr åt man ju ofta något till kaffet. Fortfarande smakar dåligt kaffe bättre om man har en macka, bulle, bakelse vid sidan av. Det tog ett tag innan jag insåg att jag helt hade slutat med förtäring när jag dricker specialkaffe. Nog för att det är gott men jag vill inte förta smaken av kaffet med "sötning" av ost, socker och annat. Jag kan äta min smörgås en stund innan jag beger på kaffekoppen när jag exempelvis är ute i naturen för att få avnjuta kaffet utan inslag av mat i munnen. Det här fenomenet bara blev utan att jag bestämt mig för att göra så.
Men det är inget problem om jag går på Ullas lilla fik för att inta en bulle med mindre välsmakande kaffe, för då sötar jag kaffet med bullen. Win win!
Visst händer det att det slinker en liten bit bättre choklad till en passande kopp absolut.

Ja, det där ligger det mycket i ju!! Jag har inte slutat äta eller fika med mitt "finkaffe", och även med det märker jag hur smaken varierar lite när jag äter nått till. Vissa saker kompletterar verkligen kaffe väldigt väl, och IMO förhöjer det även "finkaffet", dvs jag ser det inte bara som att maskera sämre smak.


Visst är det så, det är det mjölken är till för också :blush:

För att rikta lite kritik mot specialkaffe-rörelsen är det inte helt ovanligt att man köpt en påse fina bönor bara för att upptäcka att man måste slå knut på sig själv för att försöka få något drickbart ur den, när halva påsen redan gått åt till att brygga surt eller blaskigt kaffe. Eller köpt kaffe packat i en papperspåse från något nystartat litet rosteri som visar sig vara rostat många månader innan och täckt av härsken olja.

..eller hemmarostaren, där jag själv är skyldig till både en och annan misslyckad sats - kanske har kaffet den där härliga färska smaken men man har helt missat samtliga smakbeskrivningar, "bakat" bönorna eller någon annan synd.

Skulle nog vilja påstå att även om kvalitén på de bästa kopparna jag dricker gått upp väsentligt och gör hela kafferesan värt besväret, så är de värsta bra mycket sämre än tiden då det främst blev Gevalia Mellanrost eller Zoegás Mollbergs Blandning i presskanna.

I kvarnen: 2 dagar gammal Gringo Nordic Kenya Faith Estate AA som ska smaka svarta vinbär, men två bryggningar in i påsen har jag bara fått känna doften av dessa :sleep:

Det där kan jag tänka mig det ligger en hel del i också. Grejen var väl också att man alltid förut bryggde sitt vanliga kaffe i sin vanliga bryggare på samma vis, så det blev ju inte sån extrem variation i resultatet som det kan bli med konstant nya kaffen, i olika bryggmetoder där man liksom gör allt själv.

I kvarnen:
Har bara lite drop coffee uraga kvar nu. Det jag tycker är ballt är hur det kaffet (som jag köpte för nån månad sen och öppnat/stängt påsen på om vartannat) ändå håller sin fina arom väldigt väl! Det har jag inte märkt med nått annat kaffe jag köpt nyligen.

Har haft lite halsont en dag och därmed hindrat mig från att hämta ut ett paket med ett par kaffen jag beställt från J&N. Ska "recensera" dem när jag väl kan hämta ut dem.. Jävla coronatider :p
 

Brunabönor

Well-known member
Jonken> Ja mjölk räddar dåligt kaffe, ibland grädde också..

Eight> halsont gör ju att kaffe inte smakar något alls, bara varm dryck typ, otacksamt värre..

Sedan borde det finnas en tråd för labb, vetenskap och egna reflektioner så man slipper offtopic hela tiden :)
 

waqrr

Well-known member
3c361cbc7b5f7c0b12b49686643948f5.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Brunabönor

Well-known member
Jaså, nu är det fest? Avis må jag säga då nästan inget smakar bättre än en kopp Jamaica.. Inget, nada, nothing..

Den som påstår annat än att det är ett fantastiskt gott kaffe ljuger eller har dåliga smaklökar.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Jaså, nu är det fest? Avis må jag säga då nästan inget smakar bättre än en kopp Jamaica.. Inget, nada, nothing..

Den som påstår annat än att det är ett fantastiskt gott kaffe ljuger eller har dåliga smaklökar.

Oj, med ett sånt omdöme måste jag beställa en sån härnäst!


Jonken> Ja mjölk räddar dåligt kaffe, ibland grädde också..

Eight> halsont gör ju att kaffe inte smakar något alls, bara varm dryck typ, otacksamt värre..

Sedan borde det finnas en tråd för labb, vetenskap och egna reflektioner så man slipper offtopic hela tiden :)

vi får skapa en sån tråd!

Jag har inte halsont alls nu, det försvann igår natt. Sov jäkla länge så jag tror det gjorde susen. Nu vill jag få ut mitt kaffe :D
 

Brunabönor

Well-known member
Blue mountain Jamaica är dyrt, men det är riktigt jävla gott.

Om priset inte spelar in så är det en vinnare alla dagar i veckan.. Det går inte att argumentera bort vad man än tycker om för smakpreferenser!
 

Eightfiftysix

Well-known member
Ok, nu har jag fått hem paketet med dessa kaffen!

Vill inte öppna alla. Men valde att testa Buena Vista nu.

Spännande tyckte jag att det stog att det skulle ha toner av karamell, nötter.. Och framförallt karamell/kola/toffee stämmer verkligen. Oj vilken doft det var när jag malde.

..men i färdigt format känner jag inte av de tonerna just. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag skulle spontant säga "ett standardkaffe men fri från felaktiga bismaker" eller nått liknande. Alltså, jag känner inte en särskild ton eller spänning såsom jag gjorde med chokladen i Uraga jag drack igår. Kanske en svaaaag ton av nått åt karamell/söt-hållet nu när kaffet kallnat (jaja, jag gillar faktiskt kallnat kaffe också), men jag har lite svårt att sätta nått finger på nått särskilt. Däremot kan jag förstå deras beskrivning egentligen:

"Buena Vista är en blandning som tilltalar de flesta."
"som andas framtidens bryggkaffe."

Jag känner som att detta vore ett väldigt bra kaffeval för kontoret (om tillräckligt bra bryggare fanns). Inga särskilda konstigheter, men rent, snyggt, cleant. Iaf i aeropressen. Måste testa det i siphonen..

Kommentera gärna vad ni tyckt om det, eller de andra, om ni vet! :)

20200905_175040.jpg
 

[SH]

Well-known member
Buena Vista är mitt baskaffe hemma. Dricker det till vardags och tar alltid det när vi har gäster. (Har även en annan påse med växlande sort parallellt.)

Gillar det, det har en viss fruktighet och lite sötma. Lättdrucket, uppskattas även av de som aldrig druckit specialkaffe förut.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Buena Vista är mitt baskaffe hemma. Dricker det till vardags och tar alltid det när vi har gäster. (Har även en annan påse med växlande sort parallellt.)

Gillar det, det har en viss fruktighet och lite sötma. Lättdrucket, uppskattas även av de som aldrig druckit specialkaffe förut.

Ja, det känns lite så, som nått som inte skrämmer med nån väldigt "annorlunda" smak eller ton, som ett "standardkaffe" fast bättre. Tänker att jag lätt borde gillat det även om jag enbart druckit Löfbergs förut.

Jag blev bara lite .. besviken att den väldigt fina aromen på det malda kaffet inte riktigt kom till koppen. Men det är nått jag kan förbättra med smartare bryggning, kanske.
 

waqrr

Well-known member
Jaså, nu är det fest? Avis må jag säga då nästan inget smakar bättre än en kopp Jamaica.. Inget, nada, nothing..

Den som påstår annat än att det är ett fantastiskt gott kaffe ljuger eller har dåliga smaklökar.

Japp, var ju tvungen att beställa ett paket efter allt gott du hade att säga om det :lol:

Hur det smakade? Alldeles underbart. Så milt kaffe men ändå smakrikt med så låg (obefintlig) syra har jag aldrig provat förut. Magiskt gott!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Senast ändrad:

waqrr

Well-known member
Japp, var ju tvungen att beställa ett paket efter allt gott du hade att säga om det :lol:

Hur det smakade? Alldeles underbart. Så milt kaffe men ändå smakrikt med så låg (obefintlig) syra har jag aldrig provat förut. Magiskt gott!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Provade några koppar nu på morgonen och tycker nog att det med sin fantastiska mildhet och låga syra kommer mer till sin rätt som ett "morgonkaffe". Kan ju säga att detta inte var sista påsen av Blue Mountain Java man köpte :lol:

Tack för tipset BrunaBönor!

Nån som förresten vet om vilka olika rostprofiler olika rosterier har på detta kaffet? Skulle vara intressant att få prova dessa bönor aningen mer mörkrostade.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp