Vad har ni i kvarnen just nu?

awol

Well-known member
Jag kör samma kaffe som bauta för tillfället, riktigt gott men har inte lyckats få fram romtonerna ännu. Får fortsätta tweaka min AP-metod.
 

Satyricon

Well-known member
Kimbo espresso napoletano.
MediaMarkt har den goda smaken att köpa in några blandningar ur den napolitanska firmans sortiment. Den som gillar den syditalienska stilen behöver inte söka vidare. Kärv och stursk, bra crema, en del sötma. Ett kaffe som tar plats – och med fog.
 

Mokambo

Active member
Kimbo espresso napoletano.
MediaMarkt har den goda smaken att köpa in några blandningar ur den napolitanska firmans sortiment. Den som gillar den syditalienska stilen behöver inte söka vidare. Kärv och stursk, bra crema, en del sötma. Ett kaffe som tar plats – och med fog.

Kanske skulle du gilla Mokambo Argento också, om du inte redan provat den? Den är riktigt intensiv, mörkt och tungt, vaknar man inte till av den så bör man nog söka hjälp :p 70% Robusta
 

liturgius

Well-known member
@Satyricon, OT: Bra signatur; låg du vid nåt latinskt fakultet, månne? Själv är jag blott novis, men devisen påminner om nåt nästan identiskt jag hade själv i en signatur i ett annat kaffeforum, kanske det är okej om jag återupptar den? Men jag frågar mig, varför har du »esse« i final – och inte penultimativ – position? Sen kan man diskutera i evigheter kring Ceterum/Praetera …
 

Satyricon

Well-known member
Jag har läst latin i Lund, och blev som en ny människa. Jag rekommenderar verkligen latinstudier till alla.
Att jag satte ”esse” sist här är av musikaliska skäl; jag tycker rytmen blir snyggare. Sen har jag sett att Cicero ibland har ”esse” finalt, bl a efter ”laudandum”, och han borde väl veta. :)


@Satyricon, OT: Bra signatur; låg du vid nåt latinskt fakultet, månne? Själv är jag blott novis, men devisen påminner om nåt nästan identiskt jag hade själv i en signatur i ett annat kaffeforum, kanske det är okej om jag återupptar den? Men jag frågar mig, varför har du »esse« i final – och inte penultimativ – position? Sen kan man diskutera i evigheter kring Ceterum/Praetera …
 

Satyricon

Well-known member
Miscela etrusca från Nannini, ett klassiskt rosteri i Siena ägt av familjen Nannini, med den kända rockstjärnan Gianna.
En bra blandning med en lagom dos robusta.
 

Satyricon

Well-known member
Slängde i en påse Mokaflor Dolce Forte i kvarnen.
Hundra procent robusta! Härligt sommarkaffe för den som vill förflyttas till Palermos gatuliv eller citronlundar.
 

onkelA

Well-known member
:wacko: 100% robusta!?!
Det låter robust. :D
Min nya är 20% robusta och á 40% zimbabwe och colombia arabicas, läckert men ändå med en skön kraft :coffee:
 

Jonken

Well-known member
Skulle vara kul att se hur 100% liberica blir som espresso, gissningsvis robustare än robust :D

Edit: testade några månader efter den här kommentaren, var förvånansvärt blommigt och inte lika kärvt som robusta. Något helt annat, men rekommenderas!
 
Senast ändrad:

Eismannen

Well-known member
Oj, 100% Robusta! Aldrig testat men det måste bli lite som flytande trä?

Kör själv med Johan & nyström la bomba för närvarande, och näst på tur är Musetti Rossa. Någon som vet andelen Robusta i detta (musetti) kaffe förresten?
 

svartvest

Well-known member
Jag har nog varit en av de största antagonisten mot robusta... utfyllnads böna, ett icke kaffe. För några år sedan hade vi det stora robusta vs arabica tråden...slutsats vi tycker olika.. på WOC i Göteborg fick jag tag i en påse högkvalitativ robusta från Uganda..oj mycket bättre än billig arabica..vilken skillnad.. tyvärr har producenterna svårt att sälja kaffet för ingen vill köpa in det...Lätt jordiga/torv men med fina florala smaker..
 

Jonken

Well-known member
Har druckit uteslutande robusta/liberica och arabica växelvis. Tycker att samtliga har sina kvalitéer, mycket en vanesak, men att växla till arabica är enkelt/angenämt och motsatt håll är lite mer av en utmaning för smaklökarna :lol:

En sak jag tycker man kan säga om robusta är att det verkar ha bättre hållbarhet efter rostning.
 

Jonken

Well-known member
Förresten rätt trevligt att ha i pyttelite smör och salt i robusta för vanligt bryggkaffe, som man gör i Vietnam.
 

conny

Well-known member
kaffe.jpg

Köpte en tamper idag på Kaffecompagniet, och han rekommenderade jag skulle testa detta kaffe!
Någon som testat ?
Ha det gott i värmen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp