Vad har ni i kvarnen just nu?

stefanbo

Well-known member
Två år verkar stämma bra på Musetti. Det är uppenbarligen inte mindre än två år i alla fall, och man märker ganska tydligt när den är mer än 4 månader gammal (eller när det är 1 år och 8 månader kvar till BF). Om man får tag på (blå) Musetti som är nyare än 3 månader är den riktigt prisvärd. 92 spänn för ett kilo på Willys.

Jag kör på en kilopåse då nästa fång jag är på willys. Härligt!
 

Careca

Member
Har precis tagit slut på en påse Kebado Dara - Etiopien från dropcoffee. Satt klockrent i presskannan!

Nu hittade jag en påse toknyrostad Arvid Nordqvist - Gran Dia på ICA, rostad för 2 veckor sedan, så var tvungen att plocka en påse :)

Men jag har en fråga. Varför är hela bönor dyrare än färdigmalda? Trots att det är samma sorts kaffe, enda som skiljer är malda/hela bönor!

Att det är samma sorts kaffe är ingen självklarhet. Kaffe som säljs färdigmalt kan hålla en lägre kvalité, trasiga och ojämna. Ingen kommer se det då de mals ner direkt i påsen. Skall man dock sälja de som hela bönor som vill man ju att det även skall se bra ut. En högre sortering och kvalité ger då ett högre pris. Logiskt
 

hne

Well-known member
Folk som faktiskt tar sig tid att leta efter påsar med bönor i är förmodligen beredda att betala lite mer för bättre smak också. Är väl smart att ta igen på gungorna vad man förlorar på karusellkonkurrensen av lockpriskaffe?

Tillbaka on topic ska jag ge mig på en påse Kulbay Saudade espresso. Beskrivningen antyder att den ska vara ouppnåelig.

Edit: Ouppnåelig vet jag inte om jag skulle kalla den. Fin, men med lite mycket eftersmak för min smak. Med mjölk blir kaffet nästan ihåligt, det är som att nästan all kropp försvinner. Ytterligare en iakttagelse är att koffeinhalten känns ovanligt hög. Det var länge sedan en dubbel espresso på morgonen fick det att spritta i fingrar och tår.
 
Senast ändrad:

Danne543

Member
Något riktigt vidrigt skit från LIDL. Crema står det på påsen. Den ska definitivt lämnas tillbaka idag efter jag prövat en kopp. Det smakade jord, någon som varit med om detta? Gott var det iaf inte. Deras andra sort där det står espresso på påsen smakar faktiskt bra och är nöjd med den, ville bara pröva denna..men nej aldrig igen.

Vill jag att det ska smaka jord, kan jag lika gärna hälla i jord i pressen. Då blir det dessutom gratis.

Det kanske är därför det alltid brukar finnas fullt med "CREMA" påsarna och bara några enstaka "ESPRESSO" påsar kvar.
 
Senast ändrad:

henrico

Well-known member
Något riktigt vidrigt skit från LIDL. Crema står det på påsen. Den ska definitivt lämnas tillbaka idag efter jag prövat en kopp. Det smakade jord, någon som varit med om detta? Gott var det iaf inte. Deras andra sort där det står espresso på påsen smakar faktiskt bra, ville bara pröva denna..men nej aldrig igen.

Vill jag att det ska smaka jord, kan jag lika gärna hälla i jord i pressen. Då blir det dessutom gratis.

Intressant! Jag har köpt deras bönor för användning i pressbryggaren som standardkaffe när inte tid för något annat har funnits och det har varit HELT ok de gångerna. Nu var det förvisso säkert ett halvår sedan så de kanske har bytt leverantör till något skräp....

Tror dock att jag har använt den påsen som är avsedd för automatmaskiner (med typ en jura på framsidan), det kanske är den Lidl/du benämner som espresso?
 

Danne543

Member
Japp, det är nog den. Märket verkar heta Monte Santos. Står suitable for fully automated coffee machines (och en jura maskin som du sa) och står som sagt CREMA på påsen. Men som sagt så är deras där det står ESPRESSO på påsen bra enligt mig. Kanske var det den du hade?

Eller när jag tänker efter så tror jag det står manuella på ESPRESSO påsen. Så det var nog den vidriga du hade :)
 
Senast ändrad:

danwi

Well-known member
Jag har precis påbörjat en påse med da Matteo-Pernillas tävlingskaffe, rostat 24/3. Kaffet är det som hon tävlade med i Barista Cup 2011.

Första skottet blev lite väl tajt, en ristretto på typ 35 sekunder. Inte direkt angenämt... Andra skottet gav däremot en mycket trevlig upplevelse, något tam i smaken men _väldigt_ god. Lite rattande på kvarn och maskin så kan man nog få något riktigt bra!
 

PF013

Well-known member
Dellerhagen Fat, rostat 3/3. För en gångs skull så har nog kaffet mognat tillräckligt när jag öppnar det. Första skottet rann underbart, och smakade därefter.
 

Mayhem

Well-known member
Square Mile Suke Quto Oromia, tvättad etiopier som ger gudomligt bra espresso. Tyvärr blev den väldigt dyr vid köp över svensk butiksdisk (200:- hos Kaffeverket/Snickarbacken 7) men även med frakt verkar det klart prisvärt vid beställning direkt från Square Mile.
 

hne

Well-known member
Något riktigt vidrigt skit från LIDL. Crema står det på påsen. Den ska definitivt lämnas tillbaka idag efter jag prövat en kopp. Det smakade jord, någon som varit med om detta?

Vill jag att det ska smaka jord, kan jag lika gärna hälla i jord i pressen. Då blir det dessutom gratis.

Javisst har jag varit med om att det smakat lite jord! Jag tycker jord/jordkällare är en smak som går rätt bra till nötiga chokladtoner.
 

henrico

Well-known member
Javisst har jag varit med om att det smakat lite jord! Jag tycker jord/jordkällare är en smak som går rätt bra till nötiga chokladtoner.

Smaken är som baken... lite som att jag associerar Yirga till surt dåligt oxiderat rödvin....... :/

Men nog dags att testa en påse för att se om det är samma kaffe son förut.


Sent from my Nook using Tapatalk
 

egohepar

New member
FTO från Johan & Nyström. Trevligt, och funkar till allt. Härligt fyllig med fin syra som espresso, och underbart söt och blåbärsaktig som latte, men utan att tappa sin karaktär som många andra lite sötare kaffen kan göra i mjölk. Även lite jordiga toner och hyfsat intensiv eftersmak.
 
Senast ändrad:

henrico

Well-known member
J&N Yard Dog... Lika trevlig som jag kommer ihåg den från BC. Dessutom grymt lättjobbad. Jag hittade helrätt från första skottet!
 

Satyricon

Well-known member
Öppnade en påse Amigos från CityGross, ett fabrikat som inger förtroende, då firmans säte ligger i kaffets europeiska huvudhamn och själva huvudstad – Trieste. Ett ganska nytt rosteri (30 år) med drag av kulturmecenat – man sponsrar unga författare – som inte räds att ta en extra skopa robusta i påsen, som vore de kampanier av rot och stam. Sålunda har den aktuella blandningen proportionerna 5/95, det vill säga, gillar man inte robustans romerska dådkraft bör man kanske leta vidare. Redan första slurken minner om den sydliga espressoskolan, om våren i Pompeji, de kuvade gathundarna som stryker omkring i tystnad och de små Lanciorna som snällt stannar för gående på torget. Man tänker att i bukten utanför seglade en gång Odysseus förbi, och på Vesuvius sluttningar dväljs den kärva lavajord som tycks gå igen i robustans barska kynne. Det här är ett kavat och krämöst kaffe som står stadigt som templen i Paestum en brännhet dag.
 

Bilagor

  • 130420111267.jpg
    130420111267.jpg
    35.1 KB · Visningar: 51
  • 130420111269.jpg
    130420111269.jpg
    92.6 KB · Visningar: 47

PekkaB

Well-known member
Lyriskt Satyricon!
Jag är normalt ingen Robustfan, men din fantstiskt poetiska prosa får mig faktiskt att tro att jag är det! :)
 

Mikael-J

Well-known member
Satyricon, himskt vajert skrivet! Med tanke på all Robusta så innebär väl 5/95, 5% espresso och 95% crema ;-).
 

FabianP

Well-known member
Haugaard Esmeralda Caturra Natural. Jag blir tårögd (dock inte samma tårar som om jag provat ovan beskrivna kaffe).

Verkligen allt jag söker i en espresso, och riktigt coolt som brygg också.

/Fabian
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp