Vad har ni i kvarnen just nu?

waqrr

Well-known member
Ok, nu har jag fått hem paketet med dessa kaffen!

Vill inte öppna alla. Men valde att testa Buena Vista nu.

Spännande tyckte jag att det stog att det skulle ha toner av karamell, nötter.. Och framförallt karamell/kola/toffee stämmer verkligen. Oj vilken doft det var när jag malde.

..men i färdigt format känner jag inte av de tonerna just. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag skulle spontant säga "ett standardkaffe men fri från felaktiga bismaker" eller nått liknande. Alltså, jag känner inte en särskild ton eller spänning såsom jag gjorde med chokladen i Uraga jag drack igår. Kanske en svaaaag ton av nått åt karamell/söt-hållet nu när kaffet kallnat (jaja, jag gillar faktiskt kallnat kaffe också), men jag har lite svårt att sätta nått finger på nått särskilt. Däremot kan jag förstå deras beskrivning egentligen:

"Buena Vista är en blandning som tilltalar de flesta."
"som andas framtidens bryggkaffe."

Jag känner som att detta vore ett väldigt bra kaffeval för kontoret (om tillräckligt bra bryggare fanns). Inga särskilda konstigheter, men rent, snyggt, cleant. Iaf i aeropressen. Måste testa det i siphonen..

Kommentera gärna vad ni tyckt om det, eller de andra, om ni vet! :)

Visa bilaga 15915

La Bomban är det bästa espressokaffet från J&N enligt mitt tycke. Gillar ju skarpt Robusta i mina espressoblandningar då det ger en viss "kärvhet" som tilltalar mig.
 

Jonken

Well-known member
Dricker sista slatten Adola Natural från Drop Coffee nu och funderar på det här med färskhet för ljusrost. Mina hemrostade bönor faller för det mesta in i mellanrost och smakar nästan uteslutande bäst de första dagarna. En gång tog jag ur något som knappt var igenom första snäppet. Det smakade illa första tiden men efter några veckor var det jättegott. Tillbaka till Adola så smakade det visserligen hyffsat för 3 veckor sedan men absolut godare idag, 5 veckor efter rostdagen.

"I kvarnen" (nåja, påsen) ligger fortfarande Gringo Kenya Faith Estate AA som inte imponerat.. Fick den 2 dagar gammal, kanske gör bäst i att låta det ligga kvar i påsen ett tag till helt enkelt.
 

onkelA

Well-known member
Färskt i hoppern, rostat i söndags:
-1/7 robusta mörkrostat
-2/7 á peru colombia och zambia, rostade till första antydan till 2nd
testade igår och doftade+smakade fantastiskt, bäst hittills vill jag utbrista!
3 veckors ranson i ventilpåsar och resten i frysen..
 

Brunabönor

Well-known member
Dricker sista slatten Adola Natural från Drop Coffee nu och funderar på det här med färskhet för ljusrost. Mina hemrostade bönor faller för det mesta in i mellanrost och smakar nästan uteslutande bäst de första dagarna. En gång tog jag ur något som knappt var igenom första snäppet. Det smakade illa första tiden men efter några veckor var det jättegott. Tillbaka till Adola så smakade det visserligen hyffsat för 3 veckor sedan men absolut godare idag, 5 veckor efter rostdagen.

"I kvarnen" (nåja, påsen) ligger fortfarande Gringo Kenya Faith Estate AA som inte imponerat.. Fick den 2 dagar gammal, kanske gör bäst i att låta det ligga kvar i påsen ett tag till helt enkelt.

Visst är det märkligt det där med att vissa kaffen är bäst första dagarna, men efter 2v har det förvandlats till kamelpiss..
Fascinerande faktiskt. Blir som ett "kort datum" kaffe.. Vet inte om det är vedertaget att det skall vara så eller gör man något fel?
 

Eightfiftysix

Well-known member
Jag tror att det handlar mycket om hur de är rostade. Alltså inte bara hur ljus och mörkt (även om det gör stor skillnad) men också hur temperaturkurva och tid sett ut.
Sen är såklart vissa bönor och smaker mer hållbara i sig. Italienska rostare är ju kända för det till viss del - även om det handlar om smaker som trä, läder och tobak.

https://www.home-barista.com/coffees/thoughts-on-italian-espresso-blend-t15360.html

Spännande. Kollade tillbaka här på forumet. 21/6 öppnade jag en liten påse Drop Coffee Uraga. Sen drack jag inte upp allt närmaste tiden, köpte annat kaffe. Har fortfarande kvar av den påsen, förstår försluter jag den när jag inte tar av den, men ändå. Den har fortfarande kvar jättefin arom och är riktigt gott, märker inte nån just skillnad i smaken när jag brygger det nu mot första veckan eller två, IMO!
 

Jonken

Well-known member
Hehe, den tyckte både jag och bekanta var rätt kass.. Men å andra sidan drack vi den några veckor tidigare, vem vet..
 

Coraxos

Well-known member
Yellow Caturra, i närheten av den aktiva vulkanen Huila i södra Colombia. Rostad mellan till lätt, ljuvlig syra med smak av röda bär, eller känner jag lime?
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
Raukrost från Gute rosteri.

Vilken skillnad från de Etiopier jag rostat själv senaste månaderna.
50% robusta, gott som espresso och fick mig tom att tillreda en mjölkbaserad kaffedryck. Smarr!
 

jonah

Member
Ni som kör Gringo Etiopien Aricha i kvarnen, vad har ni för parametrar? Jag får inte riktigt till sötman, men känner viss bärighet. Inte alls som beskrivningen.
 

Gholam

Well-known member
Vill slå ett slag för "fulkaffet" i butik.
Har pga byggprojektet hemma inte haft möjlighet att rosta kaffe under en längre tid. Därför har jag fått gå tillbaks till att köpa färdigrostat kaffe, och då oftast på kafféer, typ Haugards på Mellqvist mfl. Men förutom att det kostar en slant, så tar det även slut illa kvickt, dvs fortare än jag hinner införskaffa dem :D Så en dag var jag utan kaffe och på dåligt humör pga abstinensen och for till närmaste livsmedelsbutik (coop) och plockade på mig flera påsar.
Jag blev förvånad att nästan alla påsar hade rostdatumet tydligt angivet (till skillnad från tidigare då man fick avkoda siffrorna på undersidan). Men värre var det med smaken. De flesta var riktigt mörkrostade (jag gick på smakbeskrivningen, inte rostgraden, när jag skulle välja) och måste ha haft många procent robusta. Men Löfbergs Jubileum, mellanrost, var en riktig positiv överraskning. Riktigt trevlig. Nu var den även jättebillig, typ 40:- för 400g. Men hade den varit förpackat i en finare påse och hetat något annat så hade jag nog varit beredd att betala betydligt mer för det.
 

thecybertrash

Active member
Men Löfbergs Jubileum, mellanrost, var en riktig positiv överraskning. Riktigt trevlig. Nu var den även jättebillig, typ 40:- för 400g. Men hade den varit förpackat i en finare påse och hetat något annat så hade jag nog varit beredd att betala betydligt mer för det.

Vad kör du för bryggmetod? Jag körde just den i v60 när jag fick slut på "finkaffe" och det vart riktigt beskt och bränt :|
 

Jonken

Well-known member
Kör på en Gaggia Classic med OPV-mod

Spännande, vad är det för mod?

Själv har jag J&N Bourbon Jungle i kvarnen. Brukar inte köpa så mörka bönor ofta men det här var ju fylligt och trevligt med aningen syra bevarad utan att för den delen smaka bränt. Timemore G1, 16 klick, V60 16:265 a'la Hoffman på 3m30s. Skönt när det blir bra på första försöket :lol:
 
Senast ändrad:

thecybertrash

Active member
Nu har jag testat 18g in och fick ut 36,2g på 35sek (från start av pump). Det smakar mer som småbränt sump och inte alls gott. Jag får nog börja felsöka någonstans...

Trist :/ Jag vet inte vad du kör för maskin osv men det kan ju t.ex. vara så att din filterkorg är mindre än den jag använder, så du måste dosera mindre. Vad händer om du håller dig till tidigare recept men experimenterar med in/ut förhållandet? Tid mäter jag mycket riktigt från då jag slår på pumpen.

Spännande, vad är det för mod?

Jag har skruvat ner den interna övertrycksventilen så att jag får 9 bar vid portafiltret istället för typ 12 vilket det var innan. Finns en guide på coffeeforums.co.uk här, men vad jag förstått så är många Gaggia Classic inställda för runt 14 bar från fabrik för att kunna köra pods? Tycker iaf att det har gått lättare att ställa in bönor sen jag gjorde modden, upplever "sweet-spot":en är bredare än vad den var innan.
 

jonah

Member
Trist :/ Jag vet inte vad du kör för maskin osv men det kan ju t.ex. vara så att din filterkorg är mindre än den jag använder, så du måste dosera mindre. Vad händer om du håller dig till tidigare recept men experimenterar med in/ut förhållandet? Tid mäter jag mycket riktigt från då jag slår på pumpen.
Det är lite av ett mysterium. Maskinen är en Nuova Simonelli Musica och kvarnen en Mahlkönig Vario. I filtret har jag en 18g VST Precision-korg. Jag har testat lite olika tider och malningsgrader, men inte mängd. Det känns dock skumt att t.ex. 17g skulle göra någon stor skillnad i denna korg, men jag testar!
 
Topp