Vad har ni i kvarnen just nu?

TTobbe

Well-known member
Fick en påse husets blandning från Lilla kafferosteriet för 5 min sedan men den får ligga till sig lite då den är rostad i början av veckan.
 

Gholam

Well-known member
Har J&N's Brasilian Yellow Bourbon i kvarnen och deras El Salvador la Esperanza på tur. De är riktigt bra, nästan lika bra som Koppis motsvarande. Kanske att Esperanzan är lika om inte bättre. Vad som stör mig dock är att paketen väger drygt 180g men det står 250g på dem. Borde man inte ange nettovikt? Kan det vara vikten på råbönorna? Tappar bönorna så mycket i vikt? Jag har vägt ovanstående påsar samt deras Rwanda Gatsinga. Alla vägde ungefär samma, och min våg var kallibrerad (eller åtminstone kontrollvägd).
Kan tillägga att jag har inte märkt ngt fel på da Matteo eller Koppi som jag ibland köper.
 

GLC

Well-known member
Skumt, 250g råkaffe kanske slutar på 220g rostat kaffe, inte så lågt som 180g.

Borde vara fel någonstans.
 

martink78

Well-known member
Har J&N's Brasilian Yellow Bourbon i kvarnen och deras El Salvador la Esperanza på tur. De är riktigt bra, nästan lika bra som Koppis motsvarande. Kanske att Esperanzan är lika om inte bättre. Vad som stör mig dock är att paketen väger drygt 180g men det står 250g på dem. Borde man inte ange nettovikt? Kan det vara vikten på råbönorna? Tappar bönorna så mycket i vikt? Jag har vägt ovanstående påsar samt deras Rwanda Gatsinga. Alla vägde ungefär samma, och min våg var kallibrerad (eller åtminstone kontrollvägd).
Kan tillägga att jag har inte märkt ngt fel på da Matteo eller Koppi som jag ibland köper.

Jag kan inte tänka mig annat än att det är vikten på de rostade bönorna som anges! Så jag hade nog klagat faktiskt...
 
J&N 5 Estate, efter att ha blivit rekommenderad av deras mycket trevliga barista på konceptbutiken. Får ut en relativt bra espresso efter att ha moddat min isomackvarn (känns som att svära i kyrkan) vilket resulterade i att jag nästan grät av glädje då de innan moddningen var helt omöjligt att få ut något som var värt namnet. Några tips på nästa bönköp för en nybörjare som jag?
 

FabianP

Well-known member
En likadan påse till, för att lära sig bli konsekvent i hantverket? :)

Det är något jag själv borde gjort i början, inte bytat kaffe hela tiden och därmed öka mängden parametrar istället för att hålla dem lägre. Om man dessutom "vet" hur den skall smaka, har man en bra referens, vilket man sällan har om man byter kaffe ofta. Kanske känns lite tråkigt dock, men det är ju inte för evigt!

Själv är det Idido i guldfilter som gäller just nu.

/Fabian
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Jag kör Magasinsgatan nu och har en påse Camillas BC-blandning liggande i skåpet:coffee:

Vad tycker du om Magasinsgatan? Jag kör en påse nu, och tycker sådär... Det är nog den här lakrits/rökiga smaken jag inte riktigt gillar. Jag gillar inte lakrits så det kanske är därför ;-) Funkar lite bättre med mjölk än som ren tycker jag i alla fall.
 

Ciclista

Well-known member
Vad tycker du om Magasinsgatan? Jag kör en påse nu, och tycker sådär... Det är nog den här lakrits/rökiga smaken jag inte riktigt gillar. Jag gillar inte lakrits så det kanske är därför ;-) Funkar lite bättre med mjölk än som ren tycker jag i alla fall.

Gillar den väldigt mycket, jag tycker den är kul eftersom den skiljer sig från många andra blandningar i smaken.

Hur drar du den? Jag kör 21 gram och drygt 20 sek, så fick jag dom bästa skotten. Malde jag lite finare blev den bara bitter och tråkig så man får passa sig;)
 

oOTINDRAOo

Well-known member
jag kör också dubbel. på ca 25 sek. inte för fint malet, och inte så hårt tampat. Fin créma men lite dåligt flöde kanske. Har kanske inte fått till den helt bra, men lakritstonen skär igenom tycker jag.
 

robbowan

Well-known member
Köpte ett kaffe från Trinidad & Tobago när jag var där så den påsen skall poppas när den nuvarande är slut (om ca en vecka eller så) så det blir lite spännande även om jag inte förväntar mig stordåd.

Det Cubanska jag köpte med mig från Havanna var ganska mustigt och jag gillade det även om det inte var "trendigt" så detta kan bli intressant.
 

Jay

Well-known member
Köpte ett kaffe från Trinidad & Tobago när jag var där så den påsen skall poppas när den nuvarande är slut (om ca en vecka eller så) så det blir lite spännande även om jag inte förväntar mig stordåd.

Det Cubanska jag köpte med mig från Havanna var ganska mustigt och jag gillade det även om det inte var "trendigt" så detta kan bli intressant.
Har dessa kaffen en viss tobakssöthet?
 

FabianP

Well-known member
Lyxigt för att det är dyrt eller för att det är gott? Har aldrig stött på ett Jamaica Blue Mountain som lever upp till prislappen.

Det finns väl till och med en risk att man aldrig stöter på Blue Mountain som faktiskt är Blue Mountain. Det är väl snarast ett väldigt elegant kaffe, men prisvärdhet kommer ju inte i närheten av det, många kaffen för en fjärdedel av priset är bra mycket roligare :)

/Fabian
 

Jay

Well-known member
Det finns väl till och med en risk att man aldrig stöter på Blue Mountain som faktiskt är Blue Mountain. Det är väl snarast ett väldigt elegant kaffe, men prisvärdhet kommer ju inte i närheten av det, många kaffen för en fjärdedel av priset är bra mycket roligare :)

/Fabian
Nej, precis, men jag ville inte vara alltför stor glädjeförstörare om man nu investerat i vad man tror är Blue Mountain ;)

Elegant kaffe, är det ett annat ord för slätstruket?
 
Topp