Vad har ni i kvarnen just nu?

conny

Well-known member
Nu när Jonken varit så god och gett mig lektion hur man gör gott kaffe i Pavonin, skulle det vara kul få tips på kaffebönor! Gillar dricka cappucino och ibland latte. Vill ej beskt eller starkt/surt kaffe. Finns ju massa sorter därute Har just nu Musetti och J&N Bella, fast den har jag ej öppnat ännu!
 

conny

Well-known member
Numret till vänster på etiketten, "kraftfullt & mörkt". Men prova påsen du har först, fick intrycket av att du inte var ute efter varken ljust eller mörkt utan mellanrost av något slag.

OK. Jag är ju ännu osäker på vad jag vill ha för smak. Tänk på att mina smakreferenser för kaffe hittills kommer från Espressohouse och liknande, och Nespresso :) Vem vet jag kommer fastna för Bella när jag väl börjar med den! Tyvärr kostar den ju typ dubbla priset mot Musetti, men hellre betala mer och få ett gott kaffe än betala lit för ett kaffe som smakar illa! Blev ju Musetti först för att min läromästare Jonken bjöd på det när jag var där första gången :)
Jag vet att Espressohouse och dom andra säljer sina egna bönor, men antar ni ej rekommenderar dom? Bara på skoj, om Musseti kom från J&N, vilken kategori skulle den vara i?
Ha en trevlig helg alla :)
 

Eismannen

Well-known member
100% Indian cherry Robusta i kvarnen just nu. Det är ungefär som en redig pungspark. Föredrar nog egentligen kanske 10-40% Robusta men man måste ju experimentera lite :)
 

conny

Well-known member
Var och köpte bröd hos en Italiensk bagare idag. Medan vi väntade fick jag en cappucino. Den var god och gjord på Lavazzabönor såg jag. Hur är dom bönorna? Såg dom finns hos vår ICA. Värda pengarna eller inte? Kostade typ 150:- för 1 kg.
 

conny

Well-known member
Kaffe.jpg

Haj baristas:)
Hittade dessa bönor i en liten butik här i Tyresö :) Tydligen en lokal kafferostare!
Vad tror ni, har ej öppnat och testat ännu :)
 

Satyricon

Well-known member
Var och köpte bröd hos en Italiensk bagare idag. Medan vi väntade fick jag en cappucino. Den var god och gjord på Lavazzabönor såg jag. Hur är dom bönorna? Såg dom finns hos vår ICA. Värda pengarna eller inte? Kostade typ 150:- för 1 kg.

Jag gillar vissa Lavazzablandningar, dem med en hygglig dos robusta. De är inte så pjåkiga – om man gillar den italienska stilen.
 

Brunabönor

Well-known member
Det svider i plånboken men jag älskar Blue mountain jamaica och köpte ett kilo i somras som jag snålat med. Nu har jag 2 st 125 gr påsar kvar och det blir en kopp varannan dag. Annars har jag precis börjat rosta själv med popcornmaskin och köpte därför 1 kg av Sumatra Gayo på prov då jag druckit den innan och köpt färdigrostad. Så dessa mals dagligen just nu.
 

onkelA

Well-known member
Snåla med rostat kaffe låter inte så lockande..
(färskvara liksom)

Men till saken: rostade i tisdags vietnam rob 20% colombia 40 % och zimbabwe 40 %
verkar lovande, men tyvärr har jag Marzoccon på service och Pavonin är ingen bra referensmaskin
 

Brunabönor

Well-known member
Snåla med rostat kaffe låter inte så lockande..
(färskvara liksom)

Men till saken: rostade i tisdags vietnam rob 20% colombia 40 % och zimbabwe 40 %
verkar lovande, men tyvärr har jag Marzoccon på service och Pavonin är ingen bra referensmaskin

Jag vet, men ibland får man skita och hålla igen som det heter tyvärr. Jag kommer nog rosta denna böna själv i framtiden så slipper man tulla på kvalitéten av detta fantastiska kaffe. Synd det är så förbannat dyrt bara..
 

Jonken

Well-known member
Har inte heller testat Blue Mountain för att det känns osannolikt att det ska vara värt att betala så många gånger mer för. Är det inte japanerna som driver den hypen? Ungefär som Kopi Luwak och elefantbajskaffe..

Njuter just nu av billig Djimmah, ganska ljus rost den här gången mest för att de ryker så förskräckligt och jag inte vill rosta med dörren öppen på vintern :ph34r:
 
Senast ändrad:

Brunabönor

Well-known member
Nu blir det offtopic här men skulle man inte veta priset på bmj så skulle man nog föredra den framför andra. Kopi Luwak har jag druckit en del och steget dit och ännu dyrare pris är inte värt det, men det är väldigt gott!

Jag beställer mitt bmj från England där de rostar på beställning och priset är 12.80£ / 125 gram. Men nu är den slut och Jamaica blue mountain peaberry ersätter med 17.19£ /125 gr. Bra priser över lag, och beställer man precis under 2 kg så tror jag frakten inte är så farlig vill jag minnas.

https://www.coffeebeanshop.co.uk/
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp