Vad har ni i kvarnen just nu?

waqrr

Well-known member
Blev lite sugen att experimentera nu på morgonen så provade en blandning av bönor till min frukost Pour Over. Använde följande:

30 gram kaffe totalt till 400 gram vatten (japp, jag vet att det faller utanför ramen på 1:14-1:16 men vill ha lite mer smak i mitt kaffe)

Av dessa 30 gram blev det 7g J&N 5Th Estate, 7g Uppsala rosteri Kanon och resten J&N Fundamental.

Gillar Fundamental som Pour Over men tycker den saknar aningens fruktighet och även den där lilla extra kroppen som jag gillar i kaffe. Tyckte denna blandningen fungerade riktigt för att komplettera upp detta men ska nog fortsätta experimentera med ration mellan kaffebönorna. Tror det skulle bli ännu bättre med några gram till av Uppsala rosteri Kanon för att få lite mer fyllighet :)
 
Senast ändrad:

trisse

Well-known member
Min lokala Ica har börjat sälja färskrostade bönor från apkafferosteri. Ett litet rosteri i Täby.

Dessa kör jag uteslutande på just nu.
Columbia Hulia, Indonesien Sumatra heter min favorit. Funkar utmärkt som espresso.

Ännu bättre är att Ica butiken säljer de blilligare än rosteriet. 110 kronor för en påse!

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

waqrr

Well-known member
J & N Sumatra Gayo. Blir ett fantastiskt kaffe som Pour Over. Fylligt och smakrikt men ändå väldigt runt och fint. Rekommenderas att testa för dom som inte gjort det.
 

Brunabönor

Well-known member
J & N Sumatra Gayo. Blir ett fantastiskt kaffe som Pour Over. Fylligt och smakrikt men ändå väldigt runt och fint. Rekommenderas att testa för dom som inte gjort det.

Den här är den enda jag köper om jag har vägarna förbi en butik då jag rostar typ allt själv numera. Verkligen ett trevligt kaffe, visst vare denna som varit på nobelmiddagen flera års tid?
 

waqrr

Well-known member
Den här är den enda jag köper om jag har vägarna förbi en butik då jag rostar typ allt själv numera. Verkligen ett trevligt kaffe, visst vare denna som varit på nobelmiddagen flera års tid?

Japp det stämmer.

Har nu druckit det under ett antal veckor och det blir bara bättre och bättre :lol:
 

H3artcor3

Member
Gringo Nordics - Finca Las Margaritas

För knasig för att inte köpa och prova!
06089C52-C6A6-4F45-A1E8-3164735BA5F8.jpg

Som tur var kände jag ingen tomatsmak. Men bergamott och eukalyptus var där. Vilket var mycket konstigt på ett kaffe :D


”Ett kaffe med en helt unik smakkaraktär. Vi hittar eukalyptus, mint, bergamott och torkad tomat i kaffet. Eventuellt finns här även granskott (hittat av en smaksäker kund). Oavsett, ett helt fantastiskt kaffe, något av det mest spännande vi provat.

Sudan Rume är ett vilt växande kaffeträd som härstammar från skogarna i den intertropiska zonen i Afrika, sydost om Republiken Sudan. Trädet upptäcktes 1942 på Bomaplatån. Innan denna varietet togs till gården Finca Las Margaritas i regionen Cauca gjordes flera jordstudier vilket ledde till de bästa resultaten just på denna gård. För att karaktären skall komma till sin fulla unika rätt, så behöver varieteten Rume Sudan en lång och kontrollerad jäsningsprocess. Det tar 20 till 34 timmar av fermentering för att få de mest spännande smakerna från dessa speciella bönor.”

https://www.gringonordic.se/product-page/colombia-finca-las-margaritas
 

norlin

New member
Just nu blev det brukskaffet Arvid Nordqvist Molto i fransk press.
Fick hem en påse Uganda Bukonzo från Koppar häromdagen som kommer gå en runda i aeropressen i eftermiddag.
HT6gR93.jpg
 

Satyricon

Well-known member
Köpte Gevalia Barista Espresso, ett knappt halvkilo hela bönor för 42 kr mot kupong på Hemköp. Har aldrig prövat Gevalia som espressokaffe förut och hade väldigt lågt ställda förväntningar, särskilt som jag aldrig har tyckt om Gevalias kaffe i andra sammanhang.
Men det här var faktiskt inte så pjåkigt; det är slörostade bönor, 100 % arabica. Eftersom jag normalt kör med ca 90 % robusta blev syran förstås en chock, men pressningen gav tjock fin crema och en hel del aromer som robustan saknar. Kort och gott: ett kaffe som ger trivsam omväxling i fjorton dagar och en lite nostalgisk tripp till arabicavärlden.
 

jobend

Member
Koppi hade öppet i igår mellan 11-13 så jag pep dit.
Svårt att välja mellan sorterna tills jag upptäckte "Silent shout" som är tillika en fantastisk låt.

Paketet utlovar toner av choklad och fruktighet. Fruktigheten plockade jag upp direkt, men chokladen smakade jag först när jag gjorde en Cappuccino.
Väldigt trevlig måste jag säga, en sort jag med säkerhet kommer köpa igen.
IMG_20200613_123931_064.jpg
 

waqrr

Well-known member
ICA:s ekologiska bönor. Helt klart några av dom mest prisvärda bönorna i min värld just nu. Ger underbart V6O kaffe :mellow:

DEFC2CFC-BBA7-4359-BF38-0612EC71DF64.jpg
 

Jonken

Well-known member
Köpte Gevalia Barista Espresso, ett knappt halvkilo hela bönor för 42 kr mot kupong på Hemköp. Har aldrig prövat Gevalia som espressokaffe förut och hade väldigt lågt ställda förväntningar, särskilt som jag aldrig har tyckt om Gevalias kaffe i andra sammanhang.
Men det här var faktiskt inte så pjåkigt; det är slörostade bönor, 100 % arabica. Eftersom jag normalt kör med ca 90 % robusta blev syran förstås en chock, men pressningen gav tjock fin crema och en hel del aromer som robustan saknar. Kort och gott: ett kaffe som ger trivsam omväxling i fjorton dagar och en lite nostalgisk tripp till arabicavärlden.

Själv drack jag mest Gevalia och Zoegas innan jag började rosta själv :lol: köpte en påse Barista Dark Roast Espresso och visst är det hyffsad valuta för pengarna. Känns som att de har tagit originalblandningen och bara rostat lite mörkare. Tycker att det blev en ovanligt söt och trevlig ristretto.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Testade denna nu! Experimenterar lite för att se hur grovmalet och hur lång bryggtid jag vill ha i min siphon (brygger bara med den nu). Tror jag malde för fint igår.

Tyckte detta var gott! Inte en sensation, men jag är inte besviken.

Kasenga_hela_bonor.jpg
 

Eightfiftysix

Well-known member
Håller med, lite väl mörk för min smak men lyckas man tona ner rostsmakerna fanns det annat gott över :)

Om man lyckas knåpa ihop receptet rätt så blir det nog ett prisvärt kaffe! Jag bryggde nyss en till kopp (well, mugg :wub:) med lite finare malningsgrad.. tyckte resultatet blev något bättre faktiskt. Läste nånstans att finare malt = kan minska "bränd" bismak lite, vet inte om det stämmer dock? Förstår att även temperatur kan påverka detta, men den har jag svårare att kontrollera i siphonen..

Oavsett, med alla andra parametrar lika så blev det bättre med det lite finare malda kaffet tycker jag.. ska testa mer imorgon :p

Kan även tillägga att det var väldigt gott med lite mörk choklad på sidan av nu...
 

Jonken

Well-known member
Var har du läst det?

Du kan vispa runt vattnet i den övre behållaren och sänka temperaturen på det viset. Några grader gör stor skillnad, men man kan gå utanför normen på 88-96C om man vill.

T.ex. Alan Adler, som skapade Aeropress, förespråkar 80-85. Själv tycker jag i de flesta fall om att brygga hett, men det är värt att testa.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Var har du läst det?

Du kan vispa runt vattnet i den övre behållaren och sänka temperaturen på det viset. Några grader gör stor skillnad, men man kan gå utanför normen på 88-96C om man vill.

T.ex. Alan Adler, som skapade Aeropress, förespråkar 80-85. Själv tycker jag i de flesta fall om att brygga hett, men det är värt att testa.

Är det helt åt h-vete? Nån barista-kaffe-sida som verkade rätt seriös på instagram antagligen. Men jag förenklade nog det hela / missförstod möjligen också så ska inte lägga det på dem. Ska se om jag kan hitta källan sen så kan man kanske försöka tolka rätt hur de menade.

Bra tips! Ja, lite så gör jag ju. Men medans kaffet "drar" så värms det kanske upp mer igen.. vet inte hur det blir om man rör mer eller mindre konstant under tiden?

Ska som sagt testa runt lite mer varianter med samma kaffe, så kanske man lär sig nått på kuppen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp