Vad har ni i kvarnen just nu?

Brunabönor

Well-known member
Yirgacheffe för nästan hela slanten nu, och som man har längtat då rostakaffe.se tog hem det nyligt (råböna).

Ett kaffe man alltid måste ha hemma..
 

waqrr

Well-known member
En fråga kring bönor och kaffe. Är det helgerån att mala ner ex Johan Nyström La Bomba till en vanlig bryggare eller använder ni "finkaffe" till både Espressomaskinen och den vanliga bryggaren?
 

waqrr

Well-known member
Johan & Nyström Bourbon Jungle. I det stora hela tycker jag denna blandning är helt ok. Möjligen att jag upplever den som lite bränd/sotig i smaken. Testade dock en lite finare malning (steg 30 med Rockyn) i V60 bryggaren imorse och då tyckte jag den blev bättre. Kör med 30g kaffe till 400 gram vatten. Ska testa att laborera lite mer med olika malningsgrader för att se vad som händer. Next in queue, La Bomba :)

Ideer på justering av malningsgrad eller mängd kaffe mottages tacksamt.
 

waqrr

Well-known member
Absolut, klart La Bomban ska köras i Europiccolan men måste ju såklart även testa blandningen i V60 bryggaren också. Provar man inte så vet man ju inte hur det smakar. Kanske blir en fantastisk kombo :)

Angående fördelningen kaffe/vatten så är nog min 30g / 400 g vatten lite väl tuff kanske. Ska testa 1:15 metoden och se vilken skillnad det ger. Det som är lite märkligt är väl att trots lite mer kaffe så blir det ingen mer kropp utan smaken blir bara lite sotig/bränd. Kan man få en större kropp även om man drar ner fördelningen kaffe/vatten från 30g till 450g vatten och 28g kaffe till 420 g vatten? I min värld borde ju detta innebära ett tunnare och mindre kraftigt kaffe.....
 

Jonken

Well-known member
Testade faktiskt JN Verde som aeropress sedan din första post, men robusta är helt enkelt inte gjort för filterkaffe :lol: du kan förvänta dig en stickande lite metallisk känsla - men visst är det bra att experimentera :) eller så kan man titta på andra som gör det.

När det gäller kropp är det inget som slår en gammal presskanna. Ha i pyttelite salt och smör som i Vietnam!
 

waqrr

Well-known member
Testade malningsgrad 30 på Rockyn (av ca 55) med 29gram kaffe (J&N Bourbon Jungle) till 420 gram vatten men tyckte inte det blev riktigt bra (kaffet fick en relativ tunn och bitter smak) Den lite bittra smaken kan nog berott på bryggtiden som hamnade en bit över 3 min (V60)

I min värld så finns det ju bara ett alternativ för att få ner bryggtiden med samma vatten/kaffe relation och det är att mala aningen grövre fast då borde jag väl få ett ännu tunnare och mer smaklöst kaffe, eller?
 

waqrr

Well-known member
La Bomba i min "nya" Europiccola. Sjukt nöjd med denna maskin. Nu ska det bara experimenteras med malningsgrad så blir det nog ännu bättre :)

4D986A05-BF6A-42C3-AD8A-A8A133152ACC.jpg
 

MikaelJensen

Active member
Just nu är det Johan o Nyström Fundamental och Isola som pendlar mest, börjar tycka att Fundamental är riktigt god som espresso. Tycker syran ger den en fräsch ton som jag inte uppskattade först, men som med så mycket annat så ska man prova lite för att veta om man gillar det. Rekommenderas ☕
 

waqrr

Well-known member
Fundamental ska testas, tack för tipset.

Själv provade jag Caravan i Pavonin igår och tyckte faktiskt den gav en bättre espresso med mer crema än La Bomban. Detta trots att Caravan är ett "Brew" kaffe enligt J&N.

Nån som provat deras 5th Estate och kan ge ett omdöme?
 

MikaelJensen

Active member
Jag har testat det men inte sen jag byte maskin, jag minns att jag tyckte om den men min fru tyckte det var någon bismak. Den ska jag prova igen. Får kolla upp Caravan. Dock kommer det bytas bönor idag till Storgatan från Simonsrosteri, lokalt i Linköping som är riktigt duktig.
 

waqrr

Well-known member
Tack för det.

Beställde precis två påsar från Kafferosteriet så när dessa är slut blir det nog att testa 5th Estate.
 

waqrr

Well-known member
No 1 Mörkrost Espresso från Kafferosteriet Koppar. Väldigt nöjd med denna blandning både som espresso och som Pour Over. Kan ge aningen mycket syrlighet till espresson men ska laborera lite mer för att som om denna syrlighet går att få bort.

Intressant jämförelse är dock mot Zoegas Mollbergs blandning som också ska räknas som mörkrost. Dock är dessa bönor mycket hårdare rostade än Kafferosteriets och ger inte alls ett lika milt och fint kaffe utan mer ett kaffe som går åt det brända hållet. Känner man på bönorna så känns Zoegas betydligt mer porösa. Känns nästan på gränsen till sönderrostade (enligt min amatörmässiga bedömning då). Även om dom ska vara så här så var dom inget för mig iallafall. Man får tydligen vad man betalar för.

Kan varmt rekommendera Kafferosteriet Koppar. Bra kaffe och sjukt snabba leveranser (fri frakt dessutom)

1DD9ED1C-2B94-487A-94F1-F6E1A7BFE2A0.jpg
 
Senast ändrad:

waqrr

Well-known member
Inte i kvarnen än men inom kort. Fick en laddning igår :)

8E5A0002-E962-4AB2-8288-92DCD4FCC8E6.jpg

Förstår inte varför bilderna hamnar på sniskan hela tiden. Nån som vet?
 

waqrr

Well-known member
Uppsala rosteri: Muskedunder

En av mina nya favoritkaffen tror jag. Älskar verkligen kaffen som är kraftigt rostade men som ändå inte ger den där brända smaken. Stor kropp med massor av choklad toner. Bäst till espresso men har även provat den med bra resultat till Pour Over. Dock inget att rekommendera som Pour Over till frukost utan mer som en eftermiddagskopp eller efter middagen kopp.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp