Kör en Colombianskt mellanrostad El bombo hemma nu. Riktigt fin tycker jag att den är.Sen att mala i Wilfas nya kvarn gör ju inte saken sämre :-)
Kör en Colombianskt mellanrostad El bombo hemma nu. Riktigt fin tycker jag att den är.Sen att mala i Wilfas nya kvarn gör ju inte saken sämre :-)
Nu har jag prövat den roséguldfärgade Amigos-blandningen. Inte så stor skillnad jämfört med den guldfärgade (95 % robusta). 100 procent robusta är väl bara för den som vandrat på Vesuvius sluttningar och druckit kaffe bland gathundarna på torget i Pompeji och sammansmält med Medelhavskulturen, men för den som kommit så långt är det här kaffet som att hitta hem. Kraftig mörk crema, jord och kärvhet. Här steker solen, apelsinträden blommar och man söker sig till platanernas skugga.
Praeterea censeo coffeam robustam laudandam esse.
Har kikat efter Amigos de få gånger jag har haft vägarna förbi City Gross men gått bet.. Men häromdan hittade jag ett gäng påsar längst ner på en hylla. I Gustavsberg fanns fortfarande guldfärgad halvkilopåse. Påminner om Marollo Paradiso som finns på ICA för en liknande peng. Väldigt träigt, blandat 50% med finkaffe smakar det ungefär som Musetti Rossa![]()
Senast redigerat av Ferlin den 2019-05-16 klockan 20:16.
https://legacy.sweetmarias.com/library/blending/ en bra utgångspunkt.. men jag håller med om att det inte är helt lätt. Tycker att det ofta blir bäst med tre-fyra sorter, t.ex. en söt en syrlig och en lite kärv (som monsun malabar, åldrat eller mörkt indonesiskt eller robusta om man känner för det)
Den blandningen måste jag allt ge mig på. Får beställa hem Berillo så att jag kan rosta den och sen El Bombon så får vi se vad jag tycker :-)
Den här roséguldfärgade påsen från Amigos har varit en trevlig bekantskap, väldigt syditaliensk med sin höga robustahalt (100 %), men när jag häromdagen var på Citygross köpte jag åter den gamla vanliga guldfärgade påsen som är uttunnad med 5 % arabica. Tycker nog ändå att det blir lite bättre balans.
Praeterea censeo coffeam robustam laudandam esse.
Följ oss!