Vad har ni i kvarnen just nu?

Jonken

Well-known member
Aha, en vanlig justering - ja 9 bar (som kanske resulterar i 8 beroende på hur du mätt) är ju generellt lite enklare att jobba med i alla fall.

VST är specificerade för +-1g så en korg på 18g är tänkt för 17-19g. Studien förra året som använde 15g i 20-korgar sticker såklart ut, men då handlade det ju också om 'gushers' på under 15s.

När jag hade en Musica var den mycket skonsammare på att bygga upp tryck jämfört med en Classic, så för att närma sig samma recept tror jag att man kan behöva lägga på lite tid. "Småbränd" lite smaklös sump låter som en beskrivning på underextraherat kaffe. Å andra sidan måste man mala finare för 18g VST till en Musica än 18g för en Classic, särskilt om det är standardkorgen - då kanske det verkligen är brända smaker du känner och behöver mala grövre för ett snabbare skott istället.
 

jonah

Member
..för att närma sig samma recept tror jag att man kan behöva lägga på lite tid. "Småbränd" lite smaklös sump låter som en beskrivning på underextraherat kaffe. Å andra sidan måste man mala finare för 18g VST till en Musica än 18g för en Classic, särskilt om det är standardkorgen - då kanske det verkligen är brända smaker du känner och behöver mala grövre för ett snabbare skott istället.
Intressant! När jag underextraherar smakar det ofta salt, men det gör det inte i dessa shots. Kanske jag ska testa att mala något grövre och ta ut samma mängd på kortare tid. Kanske även testa standardkorgen på Musican.
 

Jonken

Well-known member
Ja håller med om salt, min tanke var bara att avsaknaden av sötma/annan smak kan uppfattas som *lite* bränt, dvs. inte som att knapra på förkolnad mat :)
 

jonah

Member
Ja håller med om salt, min tanke var bara att avsaknaden av sötma/annan smak kan uppfattas som *lite* bränt, dvs. inte som att knapra på förkolnad mat :)
:lol: jo, men så är det. Jag testar båda och ser vad som händer. Grövre malning, samma mängd ut samt finare malning och längre tid med samma mängd ut. För mängden ut bör väl vara en relativt fast parameter i detta fall av tester?
 

jonah

Member
Ja håller med om salt, min tanke var bara att avsaknaden av sötma/annan smak kan uppfattas som *lite* bränt, dvs. inte som att knapra på förkolnad mat :)

:lol: jo, men så är det. Jag testar båda och ser vad som händer. Grövre malning, samma mängd ut samt finare malning och längre tid med samma mängd ut. För mängden ut bör väl vara en relativt fast parameter i detta fall av tester?

Lite återkoppling på mina tester. Grövre malning och ungefär samma extraktionstid gav inte bättre shot. Däremot har jag fått till mycket bättre och välsmakande shots på finare malning och längre extraktionstid. T.ex. 18g in, 40g ut på 39 sekunder. Inte helt optimalt så klart, men bättre än sump :D
Nu ska jag nog testa med Gringo Prime Espresso istället. Den har jag hört riktigt gott om. Frågan är om jag bränner en hel påse på mina tester där också.. :wacko:
 

Jonken

Well-known member
Hehe då var kanske det första antagandet korrekt då :) synd när det blir sådär med en hel påse.. Prime Espresso borde bli bra på första försöket tycker jag :lol:
 

jonah

Member
Hehe då var kanske det första antagandet korrekt då :) synd när det blir sådär med en hel påse.. Prime Espresso borde bli bra på första försöket tycker jag :lol:
Ja det var verkligen en liten aha-upplevelse :D men lite märkligt är det ändå eftersom grupphuvudet har sin historik från Appia-maskinerna (som jag tycker är grymt bra och stabila). Jag får göra en grundlig rengöring av alla delar och se om något förändras till det bättre.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Aromskillnad:

Köpte precis två paket Dropcoffee Uraga då jag efter ett tag av drickande började gilla det mer och mer - till att det blev en av mina favoriter av det jag har köpt nu i min påbörjade kaffe-resa. Älskar aromen från bönorna/när man maler och att det ger en såpass speciell och ren kopp kaffe i Aeropressen.

Men min fråga: Reagerade nu på att aromen inte alls var lika "wow" från dessa paket som från det jag köpte i juni. Betydligt svagare. Märkte även att det var andra påsar i paketet, tidigare var det en jättebra med en slags ziplock +ventil, nu bara en med ventil och utan "återförslutningsspänne". Kanske mindre detaljer, men ändå ett nedköp.

Kaffet smakar dock liknande vad jag känner. Kanske lite mindre smakrikt, eller så inbillar jag mig pga aromen. Men blev lite mer trist när man maler det!

I övrigt så får jag väl säga att det är ett prisvärt kaffe pga Lidl-dealen! Känns som kvalitet rakt igenom till ett bra pris! Även Rutasoka-kaffet Lidl har är ju gott!

Finns det nån annan matvarubutik som har lika bra kaffe i affären? Jag har inte kunnat se varken en Ica eller citygross/whatever som har nån kvalitet...men har heller inte testat de mer "konstiga" märkena de har. Ica har ju någe bönor med nått italienskt namn jag glömmer nu.. Lavazza-nått? Är det samma nivå som Zoegas el dyl, eller?
 

waqrr

Well-known member
Peruvian Tunki efter tips från BrunaBönor. Riktigt bra kaffe. Fick dock lite syrlighet i första koppen så ska laborera lite med malningsgraden och se vad som händer :lol:
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Gjorde slut på de sista Gringo Nordic Faith Estate. Blev inte bättre av att vila en månad, tvärtom. Däremot bryggde jag en kopp med behandlat vatten igår som smakade mycket bättre, så det ska jag ta med mig att får man inte till det hur man än gör kan det ha med vattnet att göra, även om man har mjukt och relativt bra vatten i kranen.

Inte lätt uppdrag rosterier har, när de inte har kontroll över hur gammalt kaffet är när det når konsumenten, vad man har för kvarn, vilken inställning, vilket vatten, hur man brygger osv. Sen kan det såklart vara så enkelt att man har olika smak men ofta är det antagligen något annat i kedjan som brister.
 

waqrr

Well-known member
Testade att mala Peruvian Tunki aningen mer grovmalt och bryggde det med Chemex filter. Mesta av syrligheten försvann så blev en bra morgonkopp :)
 

waqrr

Well-known member
Tunkin blir riktigt bra med chemex, har ju den just nu också för avnjutning, men även en burk Yirgacheffe samt egen rost blandning..

Provade en kopp till idag och som du säger, helt klart mycket bättre i Chemex. Yirgakaffe blir mitt nästa inköp när jag rostat upp dom 3 kg bönor jag köpte sist. Fan går långsamt när man bara kör 100 g åt gången i ugnen. Måste nog investera i en Boca Boca snart :lol:
 

Eightfiftysix

Well-known member
Kan tipsa om att Johan&Nyström finns på Mathem! (vet inte när det kom, men tyckte inte jag såg dem där förut).

Sumatra Gayo, Brazil Fortaleza var det inga superpriser på .. men 500g Fika för 169:- var ju inte så illa. Och smidigt om man ändå handlar från Mathem!

Edit: Ser nu att Fika var malet... Men för den som vill ha färdigmalet så!
 

Eightfiftysix

Well-known member
Jag testar Johan&Nyström LaBomba just nu och är tycker det är riktigt gott. Bra balans och i mitt tycke lagom kraftigt, just nu ny favorit

Kör du det enbart som espresso eller brygger du annat också? Försöker själv få till det så gott jag kan i Aeropressen!

Nu längtar jag efter paket som FÖRHOPPNINGSVIS kommer idag. Råkaffe Yirgacheffe som jag ska testa rosta själv, J&N Fika och Brazil Fortaleza. Ska bli kul att prova!
 

waqrr

Well-known member
Tidigare i morse blev det malning av Indonesien Sumatra men nu gapar Rockyn t.o.m. i väntan på torkning efter en välbehövlig rengöring 😀

33fdf2166ceed2951c4f82aaebbb32da.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Eightfiftysix

Well-known member
Johan & Nyström Fika - i Aeropress.

Originalrecept, vatten 80C till 2an, 20g kaffe malt på 14 klick i min Timemore Slim.

Detta känns för mig som ett väldigt rent och fint "normalkaffe" ! Vilket jag antar är poängen med det om jag förstår dem rätt? Inga avvikande udda smaker/toner, heller inga negativa bismaker jag märker av. Om alla kontor införde detta kaffe, välbryggt, så skulle nog hela arbetarkåren bli betydligt gladare! Härligt! :)
 

thecybertrash

Active member
Köpte på mig en påse Gringo Kenya Chania Honey, tror det är första Honey-process jag testat. Rätt tveksamt resultat hittills, nästan överväldigande smak av Rabarber och lite fermenterat, inte riktigt min grej tror jag :huh:
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp