Vad har ni i kvarnen just nu?

waqrr

Well-known member
Morgonkoppen strax klar. Mycket bra budgetkaffe 👍

60e2247383dbf9a4706547d386a7ed54.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

thecybertrash

Active member
Kör Gringo's Etiopien Arciha för Espresso just nu. Fick till en riktigt bra kopp i morse, otroligt söt, funkade väldigt bra både för sig och i en flat white :)
 

Jonken

Well-known member
Drop Coffee Etiopien, Adola, Israel Degfa, Natural.

Köptes för att jag var ute efter riktigt hårda bönor att testa en kvarn med.. :lol:

Ganska knepig att extrahera, men inte helt omöjlig av sig och när man lyckas smakar det blåbärs-singoalla. Vet inte riktigt vad jag tycker om det, kanske får man brygga en vanlig kopp kaffe att ha till :coffee:
 

waqrr

Well-known member
BrunaBönors egenrostade Tanzania Ngila. Gav ett fantastiskt kaffe med låg syra och en nästan smörig eftersmak.

Stort tack för din generositet och engagemang :lol:
 

Wilderwein

Well-known member
Gringo Prime espresso. Jag tycker för tillfället att det är det godaste kaffe jag smakat. Elegant, mjuka toner av bär och sött på samma gång. Smaskens.
 

thecybertrash

Active member
Drop Coffee Etiopien, Adola, Israel Degfa, Natural.

Köptes för att jag var ute efter riktigt hårda bönor att testa en kvarn med.. :lol:

Ganska knepig att extrahera, men inte helt omöjlig av sig och när man lyckas smakar det blåbärs-singoalla. Vet inte riktigt vad jag tycker om det, kanske får man brygga en vanlig kopp kaffe att ha till :coffee:

Har du några tips för dessa bönor? Har samma för v60, men tycker det är otroligt svårt att få till nåt som känns helt hundra. Antingen så blir det för svagt eller för bittert, får också väldigt långa bryggtider (typ runt 5min för 15g/250ml). De

Gringo Prime espresso. Jag tycker för tillfället att det är det godaste kaffe jag smakat. Elegant, mjuka toner av bär och sött på samma gång. Smaskens.

Har sneglat på denna, måste testa nästa gång det är dags :)
 

Jonken

Well-known member
Har du några tips för dessa bönor? Har samma för v60, men tycker det är otroligt svårt att få till nåt som känns helt hundra. Antingen så blir det för svagt eller för bittert, får också väldigt långa bryggtider (typ runt 5min för 15g/250ml).

Håller med. Har inte lyckats med V60 heller, men som espresso och turkiskt kaffe blev jag nöjd. Inte helt lätt att få till espresson heller, men ratio på 1:3 och lång pre-infusion är ett tips. Kvarn spelar också in - med samma parametrar i övrigt fick jag 19/21/23% EY beroende på vilken jag använde. Tycker nästan att det är lite fräckt att sälja bönor som är såpass knepiga.. Men det kanske är generellt för Drop Coffee, har bara testat två av deras påsar.

Gringo Prime espresso är antitesen, svårt att få något som /inte/ smakar fantastiskt med de bönorna.
 
Senast ändrad:

thecybertrash

Active member
Håller med. Har inte lyckats med V60 heller, men som espresso och turkiskt kaffe blev jag nöjd. Inte helt lätt att få till espresson heller, men ratio på 1:3 och lång pre-infusion är ett tips. Kvarn spelar också in - med samma parametrar i övrigt fick jag 19/21/23% EY beroende på vilken jag använde. Tycker nästan att det är lite fräckt att sälja bönor som är såpass knepiga.. Men det kanske är generellt för Drop Coffee, har bara testat två av deras påsar.

Gringo Prime espresso är antitesen, svårt att få något som /inte/ smakar fantastiskt med de bönorna.

Kan ju mycket väl vara så att min kvarn inte mäktar med, får testa något lite enklare nästa gång. Gillat Gringo hitills, så kanske får köra både Prime Espresso och Brew :) Tycker dock att deras påsar är helt bedrövliga
 

Jonken

Well-known member
För espresso och extrem ljusrost får man ut det lilla extra med en riktigt bra kvarn med platta skivor - samma gäller bryggtid för V60 men det känns som att det är mer som spökar här.

Gringo Basic Brew kan jag avråda från, förhoppningsvis är Prime Brew bättre (skillnaden är stor från Basic Espresso till Prime Espresso i alla fall)
 

Jonken

Well-known member
@thecybertrash: provade först nu med aeropress - finmald Adola (inte långt ifrån espresso), ratio 1:14, kokhett vatten och 1m30s total bryggtid varav 30s press tyckte jag blev ganska bra.
 

thecybertrash

Active member
@thecybertrash: provade först nu med aeropress - finmald Adola (inte långt ifrån espresso), ratio 1:14, kokhett vatten och 1m30s total bryggtid varav 30s press tyckte jag blev ganska bra.

Lyckades göra slut på bönorna innan jag han testa detta, men ska försöka med Aeropress nån gång framöver, den har stått och dammat sen jag skaffade V60...


I övrigt så har jag just nu Löfbergs Jubileum i kvarnen... Jag fick helt slut på kaffe och var tvungen att springa till lokala Konsum och köpa något. Det smakar _inte_ speciellt bra, mest bränt. Nyaste produktionsdatum var dessutom i Maj.:wacko: Snart kommer det dock paket från kaffecompagniet :wub:
 

Eightfiftysix

Well-known member
Öppnade en ny påse Johan & Nyström, Sumatra Gayo nu i veckan.

Inte direkt imponerad. Känns... intetsägande? Har kört nästan bara i aeropress med samma metod/malningsgrad som jag kört Bourbon Jungle och Drop Coffee Uraga. Tycker jag får ut spännande smak, om än väldigt olika, på dem med sättet jag kör..

Men J&N-kaffet var lite blaha, tyckte jag. Testade en gång i siphonen utan att tänka alltför mycket på exakt recept också, det blev inte alls bra. Smakade papper på nått vis.

Inte lyckats med siphonen eller inverterad aeropress alls nu faktiskt.. letar vettiga recept som inte är "vinnaren från 2018 med 39g kaffe per dl", ungefär..
 

Jonken

Well-known member
Det är tyvärr mitt minne av J&N Sumatra Gayo också. Något borde de gjort rätt med tanke på att det blev nobelkaffe en massa år.. Men det kan bero på färskhet - ofta är påsarna en månad eller mer när de väl når kunden, inte konstigt om det blir blaha. Har inte testat den riktigt färsk, till skillnad från Gringo, Drop Coffee, Muttley & Jack's osv.
 

Brunabönor

Well-known member
Sticker in att jag själv är av en annan åsikt vad gäller Sumatra Gayo. Det enda jag kan tänka mig att köpa från Johan & Nyström faktiskt då jag rostar nästan allt själv och priset på råbönan är i saftigare laget men har nyss rostat den också.

Den smakar något som inget annat är i närheten av, den sticker verkligen ut. Tycker den är spännande av den anledningen, och rätt trevlig att dricka.

Så jag kan säga att jag har det i min kvarn just nu + 7 andra sorter :)

Baken är delad som sagt..
 

Eightfiftysix

Well-known member
Ja, så är det såklart :) Tror jag får testa en del och variera för att se om jag kan få till nått som tilltalar mig mer där. Gjorde precis en aeropresskopp med ännu mindre malningsgrad (tar dock forever i min timemore slim). Det smakar inte illa, jag känner väl bara lite mer att det är lite..intetsägande kanske. Aromen när jag öppnar påsen ger inget "wow, spännande" som dropcoffeen eller Bourboun Junglen gav mig.

Kanske passar det nobel (om de brygger rätt) också lite genom att det inte "sticker ut" alltför mycket? Tänker att de flesta där vill ha "kaffe", och kan tänka mig att tex Uraga skulle vara alldeles för konstigt för en del. Jag har börjat gilla det nu, men första gången jag drack det tex så kändes det mer som nån slags kaffe man smaksatt med kryddor/choklad/nått.

Tror jag ska testa nått recept med grövre malning snart och se vad som händer då!
 
Topp