Vad har ni i kvarnen just nu?

normende

Well-known member
ICAs ekologiska espressokaffe.
Riktigt tråkigt kaffe.
Trots bra kvarn ( Mazzer Kony ) samt en 2 gruppare Gaggia lyckas jag inte få till det.
Gammalt, ingen crema
Åter igen har man fått bevisat för sig att färskheten på kaffer har stor betydelse.
Skit in skit ut, helt enkelt
 

Jonken

Well-known member
Ja ICAs egna kaffe är verkligen kasst. Då är ju t.o.m. Löfbergs bättre :dry:

Garant är väl det lågprismärke som har bäst kaffe, såvitt jag vet.
 

Andreas Forsman

Well-known member
Har druckit en del hemrostat blue mountain sista tiden. Köpte råbönorna på rostakaffe.se till ett pris av 189kr för 150g. Köpte tre påsar och körde en rostning på dem. Det är riktigt gott men inte så gott att det är värt den avsevärda kostnaden.
 

Brunabönor

Well-known member
Har druckit en del hemrostat blue mountain sista tiden. Köpte råbönorna på rostakaffe.se till ett pris av 189kr för 150g. Köpte tre påsar och körde en rostning på dem. Det är riktigt gott men inte så gott att det är värt den avsevärda kostnaden.

Lite dyrt, men trevligt att ha hemma och kunna rosta en liten mängd inför helgen eller dyl.. Tänk på en flaska fulsprit till samma pris och mängd groggar ;)

Blir ju som att ha bästa årgångswirren i jämförelse. Blir själv att beställa till jul.

Om jag ska gå ontopic: Rostade för 6 dagar sedan Peru Tres Mosqueteros samt Mexico Altura från rawcoffe.se och smakar av dagligen nu. Båda var för sig och med lite annat.. Rostade kenya Igutha igårkväll som blir helgens kopp!
 

Brunabönor

Well-known member
Har lite förväntningar på den, se bild.
Gjorde en kopp altura och en med hälften altura, 1/4 cuba serrano, 1/4 sumatra gayo. Den senare var betydligt mindre besk och trevlig.

Varför är jag uppe nu? Jo jag ska se NHL hockey och sen på jobbet. Blir en cappuccino om en timme på "cubanen" som jag tycker är ypperlig med mjölk.
thumbnail_20181122_034820.jpg
 

Brunabönor

Well-known member
Så här lite mer än ett dygn efter att Kenya Igutha fått stå framme så malde jag nyss en kopp på prov nyss. Pour over, 12 gram och 200 vatten.
Efter att låtit de svalna ordentligt så smakade jag av och det föll mig verkligen i smaken. Blir intressant att testa igen på lördag kväll.
Tanzania tanga fick också en provsmak och var helt ok men Kenyan vinner här helt klart.
 

Satyricon

Well-known member
Noterade vid mitt senaste besök på Citygross att de slutat med Amigos guldfärgade påse på halvkilo. Lite av en chock! Men i gengäld fanns samma blandning på kilopåse för 80 kronor. Och som glad överraskning hade de tagit in Amigos roséguldfärgade påse – 100 % robusta! Jag köpte den på chans och har inte öppnat den än, men jag har gott hopp om att vi ska trivas ihop. Var lite tveksam inför den höga robustahalten med tanke på att jag är van vid den guldfärgade påsen, som bara har 95 % robusta.
 

Jacob

Well-known member
Det ska nog gå bra med 5% till Satyricon 😄 Berätta hur den var sen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Tsingos

Well-known member
Kör en Colombianskt mellanrostad El bombo hemma nu. Riktigt fin tycker jag att den är.Sen att mala i Wilfas nya kvarn gör ju inte saken sämre :)
 

Satyricon

Well-known member
Det ska nog gå bra med 5% till Satyricon 😄 Berätta hur den var sen!

Nu har jag prövat den roséguldfärgade Amigos-blandningen. Inte så stor skillnad jämfört med den guldfärgade (95 % robusta). 100 procent robusta är väl bara för den som vandrat på Vesuvius sluttningar och druckit kaffe bland gathundarna på torget i Pompeji och sammansmält med Medelhavskulturen, men för den som kommit så långt är det här kaffet som att hitta hem. Kraftig mörk crema, jord och kärvhet. Här steker solen, apelsinträden blommar och man söker sig till platanernas skugga.
 

Jonken

Well-known member
Noterade vid mitt senaste besök på Citygross att de slutat med Amigos guldfärgade påse på halvkilo. Lite av en chock! Men i gengäld fanns samma blandning på kilopåse för 80 kronor. Och som glad överraskning hade de tagit in Amigos roséguldfärgade påse – 100 % robusta! Jag köpte den på chans och har inte öppnat den än, men jag har gott hopp om att vi ska trivas ihop. Var lite tveksam inför den höga robustahalten med tanke på att jag är van vid den guldfärgade påsen, som bara har 95 % robusta.

Har kikat efter Amigos de få gånger jag har haft vägarna förbi City Gross men gått bet.. Men häromdan hittade jag ett gäng påsar längst ner på en hylla. I Gustavsberg fanns fortfarande guldfärgad halvkilopåse. Påminner om Marollo Paradiso som finns på ICA för en liknande peng. Väldigt träigt, blandat 50% med finkaffe smakar det ungefär som Musetti Rossa :lol:
 

Ferlin

Active member
Kör en Colombianskt mellanrostad El bombo hemma nu. Riktigt fin tycker jag att den är.Sen att mala i Wilfas nya kvarn gör ju inte saken sämre :)

Provade den idag rostat 3 dagar sen mellan samt en lite hårdare mycket gott kaffe saknar tips på goda blandningar mina försök lyckas sällan tyvärr men nu fick jag till en som jag tycker vart lyckad Mexico Berillo 50%
Colombia El bombo 50%
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Provade den idag rostat 3 dagar sen mellan samt en lite hårdare mycket gott kaffe saknar tips på goda blandningar mina försök lyckas sällan tyvärr men nu fick jag till en som jag tycker vart lyckad Mexico Berillo 50%
Colombia El bombo 50%

https://legacy.sweetmarias.com/library/blending/ en bra utgångspunkt.. men jag håller med om att det inte är helt lätt. Tycker att det ofta blir bäst med tre-fyra sorter, t.ex. en söt en syrlig och en lite kärv (som monsun malabar, åldrat eller mörkt indonesiskt eller robusta om man känner för det)
 

Ferlin

Active member
https://legacy.sweetmarias.com/library/blending/ en bra utgångspunkt.. men jag håller med om att det inte är helt lätt. Tycker att det ofta blir bäst med tre-fyra sorter, t.ex. en söt en syrlig och en lite kärv (som monsun malabar, åldrat eller mörkt indonesiskt eller robusta om man känner för det)

Tack för länken här finns lite bra tips nu blir det att införskaffa lite flera bönsorter kul men dyrt blir det när man labbar så här tacksamt att folk delar med sig av sina erfarenheter
 

Tsingos

Well-known member
Den blandningen måste jag allt ge mig på. Får beställa hem Berillo så att jag kan rosta den och sen El Bombon så får vi se vad jag tycker :)
 

Satyricon

Well-known member
Nu har jag prövat den roséguldfärgade Amigos-blandningen. Inte så stor skillnad jämfört med den guldfärgade (95 % robusta). 100 procent robusta är väl bara för den som vandrat på Vesuvius sluttningar och druckit kaffe bland gathundarna på torget i Pompeji och sammansmält med Medelhavskulturen, men för den som kommit så långt är det här kaffet som att hitta hem. Kraftig mörk crema, jord och kärvhet. Här steker solen, apelsinträden blommar och man söker sig till platanernas skugga.

Den här roséguldfärgade påsen från Amigos har varit en trevlig bekantskap, väldigt syditaliensk med sin höga robustahalt (100 %), men när jag häromdagen var på Citygross köpte jag åter den gamla vanliga guldfärgade påsen som är uttunnad med 5 % arabica. Tycker nog ändå att det blir lite bättre balans.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp