Vad har ni i kvarnen just nu?

zix

Well-known member
Det mesta smakar bättre när lufttryck och fuktighet går upp, och det blir lite varmare. Min hemrostade Abessinska Etiopiska Mokka gjorde jag den erfarenheten med, idag. Färskrostat, från igår, och ändå var det kanon. Årsresor bättre än smaken från samma böna, från samma påse, i mars!
Tack och lov för vackert väder.
 

Càphêhơi

Member
Det mesta smakar bättre när lufttryck och fuktighet går upp, och det blir lite varmare. Min hemrostade Abessinska Etiopiska Mokka gjorde jag den erfarenheten med, idag. Färskrostat, från igår, och ändå var det kanon. Årsresor bättre än smaken från samma böna, från samma påse, i mars!
Tack och lov för vackert väder.

Intressant. Jag rostade också Abessinsk Mokka igår i elugn och den smakade sjukt bra idag!
 

Ducceniclas

Well-known member
Vad säger ni om J&N Etiopien Harrar? Med eller utan mjölk?
Hur bör jag ändra malgrad i förhållande till LaBomba?
 

Faktor

Well-known member
Vad säger ni om J&N Etiopien Harrar? Med eller utan mjölk?
Hur bör jag ändra malgrad i förhållande till LaBomba?

Gör sig väldigt bra utan mjölk. Riktigt blåbärigt och härligt, en av mina favoriter faktiskt.

I förhållande till Labomba vet jag inte riktigt hur du ska ändra, men ofta brukar robusta kräva finare malgrad... Så kanske grövre? Dock mest en gissning från min sida.
 

kit_brenner

Well-known member
Åre Rock. Första shoten gick ner i slasken, det gick lite fort.
Vred om kvarnen en del.
Andra shoten tog ca 25 sekunder och resultatet var ett av de godaste shoten jag druckit hemma, den smakade mycket! (Vad vet jag inte riktigt, men gott var det.)
Ska prova att mala lite finare och köra den lite längre, får se vad som händer då...
 
Tony som är aktiv här på forumet och som även jobbar som Barista på spressobar i Kalmar gav mig ett tips idag: Använd J&N BELLA i kvarnen och överdosera lite.
Jag brukar normalt fylla mitt portafilter och stryka av det så att det bli jämt, men Tonys melodi är alltså att råga portafiltret. Jag gjorde det idag och tryckte till rejält med Tampern och VOîLA vilken espresso det blev och vilka fantastiska smaker som kom fram från Bella-bönan som faktiskt i sammanhanget nu enligt mitt tycke är J&Ns mest prisvärda böna hittills! Kan varmt rekommenderas:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=290014


Eftersom min fru bara dricker capuccino (fick henne ifrån Latte-träsket för en månad sen!!) så testade jag att göra en capuccino till henne på en dubbel rågad Bella. Hon tyckte den var jättegod. Vilken bra smak hon har (fått)!!

Tony, tack för tipset och jag förstår att dina kunder vänder i dörren när du meddelar dem att Bella-bönorna är slut :)
 

mts

Well-known member
Monsun malabar eostat av kit_brenner här på forumet, riktigt trevlig. (både kaffet och rostaren dvs)
 

jodah

Well-known member
Miscela d'Oro Gran Crema på tips från denna tråd.

Kraftig med god choklad ton.
Sånna här blandningar gillar jag.
Vad precis som espresson man fick på Sicilien.
 

Faktor

Well-known member
Har kommit igång och kört Estates El Pedregal på lite olika sätt nu... Det är ett väldigt milt kaffe!
Som press har det på mina två försök blivit alltför mesigt. Man kanske får prova med längre extraktion alternativt mer dosering?
Som espresso... Nja... Funkar ok som en macchiato.
Däremot som Aeropress var den inte alls dum! Testade att överdosera ännu mer än normalt vilket ledde till att jag fick ut en väldigt subtil men delikat eftersmak...
 
Jag växlar mellan mörkrostblandningen Bourbon Jungle från J & N och El Pedregal från danska Estate Coffee och kör dem i min upp och ner vända, cloversimulerande aeropress. Yummy....
 

MalinC

Member
Fazenda Rodomunho från brasilien, som passar jättebra i en bialetti. Det blir en "smooth" krämig espresso.
 

thurfjell

Well-known member
Koppi Black Bull (Maragogype – Guatemala) och Estate Coffe Ngong Hills (Kenya AA).

Black Bull fungerar bra i mokabryggare för en fullatte, men jag måste mala den ganska mycket finare än jag normalt gör för mokabryggaren för att det ska smaka något.

Ngong Hills var väl ingen jättesuccé - god, javisst! Men när man testat Koppis Gethumbwini...
 

Fabian

Well-known member
Köpte en påse Espresso Visso Barista på Himalaya idag. Ca 10 % robusta enligt butiksbiträdet som även beskrev den som mild, inte alls kraftig espresso, med rund och fin smak. Bara testat ett skott hittills, och den var väl som beskrivet ganska mild och rund. Fin crema, hyfsat gott kaffe.
 

Faktor

Well-known member
Precis öppnat Estates Yirga. Den är riktigt fin! Mildare än de andra Yirgor jag provat.

Som is-latte en solig vårdag är den grym.
 

Ernst

Well-known member
En halv påse fulbönor från Musetti. Det får duga tills jag ställt in malningsgraden på min nyuppackade M-203:a. :) Efter det häller jag försiktigt i en påse nyrostad Nightdriver från Koppi i Helsingborg.
 

Buffeln

Well-known member
Efter injustering av MIN nya m-203:a med hjälp av Kaffemaskinens "häxblandning" (=samlade slattar), finns nu Estate espresso Fairtrade i min hopper.

Häxblandningen var för övrigt årets mest intressanta smak. (Dock inte den godaste).
 

Fabian

Well-known member
Intressant att spara slattarna och testa göra kaffe på! Synd att det inte är färskt då längre.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp