Vad har ni i kvarnen just nu?

David741

Active member
Igår stängde min kaffebutik tidigt, andravalet likaså och det tredje valet hade slutat med sin verksamhet. Skam den som ger sig. Inte kan man väl dricka vanligt standardkaffe när man väl fått smak på det goda? Hittade bönorna El Palomar i en ekobutik. Rostdatumet 2014-03 övertygade mig. Kaffet marknadsförs som "odlat av kvinnor" (man diskriminerar män) och kommer ifrån Peru. Oavsett vem man diskriminerar så tävlar kaffet i samma liga som vanligt standardkaffe eller tom. lägre - att man aldrig lär sig. Fairtradebutiker har inte bra kaffe.
:(
 

Satyricon

Well-known member
I Rom låter man gärna väderkornet leda en till barer som serverar Danesi. Det är ett säkert kort i världens huvudstad, den urbana kulturens moder. I kvarnen har jag nu en rödbandad burk Danesi, mest arabica men också en liten näve robusta av lätt insedda skäl. Tyvärr ett lite bångstyrigt kaffe som jag inte fått till lika bra som Roms barer, men det går bättre för varje dag. Ett aristokratiskt kaffe, det medges, men inte riktigt min stil. Lite mer robusta och kaffet hade kommit ner på jorden och vunnit i bondskhet.
DSC_1645.jpg
 

hne

Well-known member
På vilket sätt bångstyrigt? Själv har jag just nu en Molinari Rossa i kvarnen. Första försöket luktade askkopp men finare malning drog ner på det och lyfte fram den lilla sötma som finns kvar i de stackars mörkrostade bönorna. Mycket kropp och lite finess. Funkar bra med mjölk om man först rör ner de galna mängderna crema som annars helt förhindrar snygga skummönster.
 

Satyricon

Well-known member
De första försöken blev lite väl tunna för min smak; jag gillar tjock, krämig espresso. Vred och härjade med kvarnen men fick inte ut vad jag ville ha av bönorna. Med lite överdosering blir det dock inte så tokigt. Utan tvivel ett fint kaffe om man gillar stilen.


På vilket sätt bångstyrigt? Själv har jag just nu en Molinari Rossa i kvarnen. Första försöket luktade askkopp men finare malning drog ner på det och lyfte fram den lilla sötma som finns kvar i de stackars mörkrostade bönorna. Mycket kropp och lite finess. Funkar bra med mjölk om man först rör ner de galna mängderna crema som annars helt förhindrar snygga skummönster.
 

matlar

Active member
Låter som en kul blandning David 741!

Just nu går det "Starbucks Espresso Roast" i min kvarn efter ett USA besök nyligen, sjukt mörkrostat, man måste spetsa med lite råsocker för att få den god, lite som en tung robusta i södra Italien... En machiato eller capouchino gör sig bättre!
 

jbphoto

Member
Just nu kör jag DaMatteos moderna espresso som jag tycker är fantastiskt bra då den både har en smula syra och även chokladiga toner, vilket passar mig som handen i handsken. Dessvärre serveras den inte i någon kaffebar i Sthlm då de DaMatteoserverande kaffebarerna här antingen mest kör den klassiska varianten eller egen blandning.
 

robbowan

Well-known member
Damen är på smällen och vill inte dricka för mycket koffein så tjackade J&Ns Colombiska decaf och den är helt OK faktiskt. Rockar väl inte min värld vare sig i pressen eller mokkan men funkar (framförallt i den senare) även om lite lättrostad kanske.
 

peather

Active member
Jag är helt fast i J&Ns El Roble som brygg just nu. Honung, blommighet och enorm sötma! Som espresso kör jag FTO från JN eller Love coffee Rebel Espresso.
 

David741

Active member
@matlar Har tur som bor i en stad med en riktigt välsorterad kaffebutik.

Nu är det Love Coffee Delarisse i kvarnen. Helt rätt. Det går dock åt ganska mycket bönor för att få smak på den, men det är det värt. Riktigt spännande kaffe. Ny i favoritlistan?
 

awol

Well-known member
Efter en vecka med nästintill ofattbart vidrigt kaffe på västra Irland, så hittade jag dagen före hemresa till 3FE i Dublin. Riktigt trevligt kaffehak! Nu avnjuts deras Bolivia Finca Copacabana i min Aeropress (AP:n ska med i resväskan nästa gång...). Fin sötma, men så många fler nyanser känner mina genomförkylda smaklökar inte av. Verkar dock lovande!
 

David741

Active member
Beskrev aldrig smaken hos Love Coffee Delarisse. Det är ett märkligt kaffe. Man anar spännande smaker som aldrig riktigt hittar fram. Russin och choklad, lite hasselnöt. Ena stunden vill jag totalsåga kaffet, för att i nästa stund tycka att det är ett ganska trevligt kaffe. Tar man lite för mycket vatten så blir det blaskigt. Hitintills bara lyckats göra en riktigt god kopp och använde då riktigt mycket bönor i förhållande till vatten. En stor del av smaken är eftersmaken. Slutsats: det är nog ett lite för mesigt kaffe för mig.
 

jbphoto

Member
I slutet på förra veckan fick jag hem två påsar med Genuin Espresso från Sandby Kafferosteri i Lund. Det är en ganska mörkt och chokladigt kaffe som dock nu känns mörkare än vad jag mindes då jag drack det senast för nästan ett år sedan. Det var min gamla favorit bortsett från den espresson jag drack på Stumptown Coffee i NYC, men jag tror att min smak har utvecklats en aning och mina preferenser drar lite åt det syrligare hållet numera. Den här bönblandningen saknar syra och är ganska robust i smaken trots avsaknaden av robusta (vilket jag är glad över). Den gifter sig nog ganska bra med mjölk, men jag föredrar att dricka espresson ren. Nu blev det en liten uppsats här :).
 

pwrdesign

Well-known member
Blandar FTO och La Bomba nu. Får inte riktigt till espresson med La Bomba. Avsaknad av crema. Sänker PID'en till 90 enl instruktioner. Köpte den mald då jag saknar kvarn just nu, så jag förutsätter att malningen är ok.
 

hne

Well-known member
Inget. Det är dags för stora rengöringen och jag ska förbi en kaffehandel på vägen hem.
 

TheDude

Well-known member
Tillbaka efter semestern. Idag har jag testat den påse Yirgascheffe från Seattle Coffee Works. Det blev en mycket god kopp från Aeropressen. Len, mjuk, fruktig och en aning bergamott. Det är första gången jag smakat Yirgascheffe och det gav mersmak. Jag ska testa bönorna som espresso också, kanske redan imorgon.
qareby4y.jpg

y4a3e2y3.jpg
 

rannagarden

Well-known member
Hemmarostat - 4/5 kalossi 1/5 ugentuale(?) estate. Typ New england roast, tror jag. Som espresso kraftig crema, lätt kropp, toner av choklad, rosor och nåt sötaktigt (bivax? knäckäpple?), låg syra och torrt men långt avslut. Chokladfudge...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp