Sidan 468 av 471 FörstaFörsta ... 368418458466467468469470 ... SistaSista
Resultat 3 737 till 3 744 av 3762
    Junior Member
    Reg.datum
    sep 2020
    Citat Ursprungligen postat av thecybertrash Visa inlägg
    18g in/36g ut på 35s
    Kör på en Gaggia Classic med OPV-mod, brukar sätta igång pumpen precis när termostaten stänger av sig.
    Nu har jag testat 18g in och fick ut 36,2g på 35sek (från start av pump). Det smakar mer som småbränt sump och inte alls gott. Jag får nog börja felsöka någonstans...

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Kör på en Gaggia Classic med OPV-mod
    Spännande, vad är det för mod?

Själv har jag J&N Bourbon Jungle i kvarnen. Brukar inte köpa så mörka bönor ofta men det här var ju fylligt och trevligt med aningen syra bevarad utan att för den delen smaka bränt. Timemore G1, 16 klick, V60 16:265 a'la Hoffman på 3m30s. Skönt när det blir bra på första försöket
    Senast redigerat av Jonken den 2020-09-16 klockan 21:16.

Citat Ursprungligen postat av jonah Visa inlägg
    Nu har jag testat 18g in och fick ut 36,2g på 35sek (från start av pump). Det smakar mer som småbränt sump och inte alls gott. Jag får nog börja felsöka någonstans...
    Trist :/ Jag vet inte vad du kör för maskin osv men det kan ju t.ex. vara så att din filterkorg är mindre än den jag använder, så du måste dosera mindre. Vad händer om du håller dig till tidigare recept men experimenterar med in/ut förhållandet? Tid mäter jag mycket riktigt från då jag slår på pumpen.

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Spännande, vad är det för mod?
    Jag har skruvat ner den interna övertrycksventilen så att jag får 9 bar vid portafiltret istället för typ 12 vilket det var innan. Finns en guide på coffeeforums.co.uk här, men vad jag förstått så är många Gaggia Classic inställda för runt 14 bar från fabrik för att kunna köra pods? Tycker iaf att det har gått lättare att ställa in bönor sen jag gjorde modden, upplever "sweet-spot":en är bredare än vad den var innan.

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2020
    Trist :/ Jag vet inte vad du kör för maskin osv men det kan ju t.ex. vara så att din filterkorg är mindre än den jag använder, så du måste dosera mindre. Vad händer om du håller dig till tidigare recept men experimenterar med in/ut förhållandet? Tid mäter jag mycket riktigt från då jag slår på pumpen.
    Det är lite av ett mysterium. Maskinen är en Nuova Simonelli Musica och kvarnen en Mahlkönig Vario. I filtret har jag en 18g VST Precision-korg. Jag har testat lite olika tider och malningsgrader, men inte mängd. Det känns dock skumt att t.ex. 17g skulle göra någon stor skillnad i denna korg, men jag testar!

Reg.datum
    apr 2017
    Aha, en vanlig justering - ja 9 bar (som kanske resulterar i 8 beroende på hur du mätt) är ju generellt lite enklare att jobba med i alla fall.

VST är specificerade för +-1g så en korg på 18g är tänkt för 17-19g. Studien förra året som använde 15g i 20-korgar sticker såklart ut, men då handlade det ju också om 'gushers' på under 15s.

När jag hade en Musica var den mycket skonsammare på att bygga upp tryck jämfört med en Classic, så för att närma sig samma recept tror jag att man kan behöva lägga på lite tid. "Småbränd" lite smaklös sump låter som en beskrivning på underextraherat kaffe. Å andra sidan måste man mala finare för 18g VST till en Musica än 18g för en Classic, särskilt om det är standardkorgen - då kanske det verkligen är brända smaker du känner och behöver mala grövre för ett snabbare skott istället.

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2020
    ..för att närma sig samma recept tror jag att man kan behöva lägga på lite tid. "Småbränd" lite smaklös sump låter som en beskrivning på underextraherat kaffe. Å andra sidan måste man mala finare för 18g VST till en Musica än 18g för en Classic, särskilt om det är standardkorgen - då kanske det verkligen är brända smaker du känner och behöver mala grövre för ett snabbare skott istället.
    Intressant! När jag underextraherar smakar det ofta salt, men det gör det inte i dessa shots. Kanske jag ska testa att mala något grövre och ta ut samma mängd på kortare tid. Kanske även testa standardkorgen på Musican.

Reg.datum
    apr 2017
    Ja håller med om salt, min tanke var bara att avsaknaden av sötma/annan smak kan uppfattas som *lite* bränt, dvs. inte som att knapra på förkolnad mat

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2020
    Ja håller med om salt, min tanke var bara att avsaknaden av sötma/annan smak kan uppfattas som *lite* bränt, dvs. inte som att knapra på förkolnad mat
    jo, men så är det. Jag testar båda och ser vad som händer. Grövre malning, samma mängd ut samt finare malning och längre tid med samma mängd ut. För mängden ut bör väl vara en relativt fast parameter i detta fall av tester?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •