Sidan 460 av 460 FörstaFörsta ... 360410450458459460
Resultat 3 673 till 3 680 av 3680
    Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    ICA:s ekologiska bönor. Helt klart några av dom mest prisvärda bönorna i min värld just nu. Ger underbart V6O kaffe

DEFC2CFC-BBA7-4359-BF38-0612EC71DF64.jpg

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Satyricon Visa inlägg
    Köpte Gevalia Barista Espresso, ett knappt halvkilo hela bönor för 42 kr mot kupong på Hemköp. Har aldrig prövat Gevalia som espressokaffe förut och hade väldigt lågt ställda förväntningar, särskilt som jag aldrig har tyckt om Gevalias kaffe i andra sammanhang.
    Men det här var faktiskt inte så pjåkigt; det är slörostade bönor, 100 % arabica. Eftersom jag normalt kör med ca 90 % robusta blev syran förstås en chock, men pressningen gav tjock fin crema och en hel del aromer som robustan saknar. Kort och gott: ett kaffe som ger trivsam omväxling i fjorton dagar och en lite nostalgisk tripp till arabicavärlden.
    Själv drack jag mest Gevalia och Zoegas innan jag började rosta själv köpte en påse Barista Dark Roast Espresso och visst är det hyffsad valuta för pengarna. Känns som att de har tagit originalblandningen och bara rostat lite mörkare. Tycker att det blev en ovanligt söt och trevlig ristretto.

Testade denna nu! Experimenterar lite för att se hur grovmalet och hur lång bryggtid jag vill ha i min siphon (brygger bara med den nu). Tror jag malde för fint igår.

Tyckte detta var gott! Inte en sensation, men jag är inte besviken.

Kasenga_hela_bonor.jpg

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Eightfiftysix Visa inlägg
    Tyckte detta var gott! Inte en sensation, men jag är inte besviken.

Kasenga_hela_bonor.jpg
    Håller med, lite väl mörk för min smak men lyckas man tona ner rostsmakerna fanns det annat gott över

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Håller med, lite väl mörk för min smak men lyckas man tona ner rostsmakerna fanns det annat gott över
    Om man lyckas knåpa ihop receptet rätt så blir det nog ett prisvärt kaffe! Jag bryggde nyss en till kopp (well, mugg ) med lite finare malningsgrad.. tyckte resultatet blev något bättre faktiskt. Läste nånstans att finare malt = kan minska "bränd" bismak lite, vet inte om det stämmer dock? Förstår att även temperatur kan påverka detta, men den har jag svårare att kontrollera i siphonen..

Oavsett, med alla andra parametrar lika så blev det bättre med det lite finare malda kaffet tycker jag.. ska testa mer imorgon

Kan även tillägga att det var väldigt gott med lite mörk choklad på sidan av nu...

Reg.datum
    apr 2017
    Var har du läst det?

Du kan vispa runt vattnet i den övre behållaren och sänka temperaturen på det viset. Några grader gör stor skillnad, men man kan gå utanför normen på 88-96C om man vill.

T.ex. Alan Adler, som skapade Aeropress, förespråkar 80-85. Själv tycker jag i de flesta fall om att brygga hett, men det är värt att testa.

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Var har du läst det?

Du kan vispa runt vattnet i den övre behållaren och sänka temperaturen på det viset. Några grader gör stor skillnad, men man kan gå utanför normen på 88-96C om man vill.

T.ex. Alan Adler, som skapade Aeropress, förespråkar 80-85. Själv tycker jag i de flesta fall om att brygga hett, men det är värt att testa.
    Är det helt åt h-vete? Nån barista-kaffe-sida som verkade rätt seriös på instagram antagligen. Men jag förenklade nog det hela / missförstod möjligen också så ska inte lägga det på dem. Ska se om jag kan hitta källan sen så kan man kanske försöka tolka rätt hur de menade.

Bra tips! Ja, lite så gör jag ju. Men medans kaffet "drar" så värms det kanske upp mer igen.. vet inte hur det blir om man rör mer eller mindre konstant under tiden?

Ska som sagt testa runt lite mer varianter med samma kaffe, så kanske man lär sig nått på kuppen.

Reg.datum
    apr 2017
    Jag slår två flugor i en smäll och rör runt med termometern. Man behöver inte röra konstant.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •