Vad har ni i kvarnen just nu?

wesaft

Well-known member
Har sett den påsen och undrat om det var värt att chansa... Hur skulle du beskriva den mer än som god? Själv har jag av snålhet/lathet kört en hel del Molinari Classico på sistone, mkt robusta. Ganska bittersöt, lite mandelmassa, lite choklad kanske. Billig på Ica Maxi... :)

Är inte så bra på att beskriva smaker, men testa :) Godaste budgetkaffet jag köpt.
Ingen smak som sticker iväg åt något håll direkt. Funkar även helt ok som americano i termos :p
hellgun nämner även påsen i fulkaffetråden: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?35416-Bästa-fulkaffet&p=455339&viewfull=1#post455339

Köpte en påse Bella Vista från Per Nordby idag, ska bli gott att testa i morgon.
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Köpte mig en Hario Skerton igår (borde spara in pengarna på <50 byten mellan espresso och dropp i min Compak K3) och glömde köpa nått gott att inviga den med så det blev att skopa ur Zoegas Espresso della Casa ur K3an. Rekommenderas inte som dropp men funkar väl okej som bulkespresso, särskilt med mjölk då den kan bli rätt fint mjölkchokladaktig.
 

pojoel

Well-known member
Köpte en brun Musetti, rostad i mars(?), (bäst före 03-2015).

Det lär dröja innan jag köper den påsen igen, fy!

Män hörddu?
Där ser man hur olika man kan tycka!

Jag öppnade en mörkbrun Musetti (04-15) igår, och, asså, med tanke på priset... hmm... näe, även utan tanke på priset så tycker jag att det är ett riktigt äkta gokaffe!
Jag kom på mig nu strax före lunch, att småförnöjt fortfarande sitta och sutta på eftersmaken från morronespresson, och det har jag hittills bara upplevt med "Genuin Espresso" från Sandby och "Waxholms Krut". :)

Ett jättelyft från Musettis aprikosbeiga påse med Fairtrade!

Nom nom...
 

Satyricon

Well-known member
Musetti brun påse är ett kap om man förstår att uppskatta robustans inte så diskreta charm.
Ett fullvärdigt alternativ till Musettis bruna påse är Amigos från det filantropiska rosteriet med samma namn i Trieste, endast 38 kr för ett halvkilo på Citygross.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
David Molarin & Co:s (Stadens Kafferosteri) Hamnen i espressokvarnen. J&Ns Mahonda eller Robert Ochoa i Hugin Coffean...

//Stefan (som just glädjs åt att Sverige just tog VM-guld i hockey. På hemmaplan)
 

awol

Well-known member
David Molarin & Co:s (Stadens Kafferosteri) Hamnen i espressokvarnen.

Jag har precis avverkat en påse Hamnen, riktigt bra grejer. Nu dricker jag deras andra espressoblandning, Gränden. Slet hårt med att hitta rätt malgrad, men nu har jag äntligen fått till ett par bra skott. Gillar nog ändå Hamnen bättre, även om ombyte förnöjer.
 

hne

Well-known member
Johan & Nyström El Salvador Finca Las Delicias, hemmarostat i ugnen i tisdags. Smakar karamell och bränt socker och eftersom jag rostar lite hårdare blir det inte fullt så syrligt. Riktigt fin som nästan sirapstjock espresso.
 

Brantryd

Active member
Johan & Nyström El Salvador Finca Las Delicias, hemmarostat i ugnen i tisdags. Smakar karamell och bränt socker och eftersom jag rostar lite hårdare blir det inte fullt så syrligt. Riktigt fin som nästan sirapstjock espresso.

Den är min favorit med!
Men viste inte att det gick att köpa som råkaffe.
Varifrån köper du den?

Trevlig fredagskväll till alla.
 
Efter att ha köpt dagliga lunchkaffen på Kura i Stockholm inhandlade jag en påse Simply black från Haugard där igår. Visste hur den smakade med mjölk i Cappuccino men blev positivt överraskad när jag gjorde en enkel hemma igår kväll.

Lite syrlig med mycket inslag kakao/choklad.

Lite dyr för min smak som vardagskaffe (250kr för 500g) men väl värt att lyxa till med ibland.
 

Light Head

Well-known member
Kahls Juncalito (Single estate) Kort datum. Har inte fått till så bra espresso som jag brukar, får nog experimentera lite med malningen. Blir något beskare än önskat. Och som med alla kaffe från Kahls som jag testat känns de lite hårt rostade. Lite som att de resonerar att "bättre grilla kycklingen för hårt än för lite!"


Funderar på att göra en egen liten blandning,, köra i 20% Circi vit.
 

Satyricon

Well-known member
Izzo Silver.
Inte den höjdare jag hade hoppats på. Väldigt svår att få till. När jag drack Izzo i företagets flaggskeppsbar i Pompeji tyckte jag det var en uppenbarelse av rang, men hos mig blir resultatet tunt. Blandningen har en märkligt liten andel robusta för att vara napolitansk, kanske förklarar det varför den inte är särskilt förlåtande. Kärvheten finns där, men creman blir ljus och oinspirerad hur jag än gör – kaffet går liksom sönder när det faller ner i koppen.

Nej, tacka vet jag Mokarabia Super Bar eller Passalacqua.
 

gabriel b

Well-known member
Snart slut på La Cima (Tobias Palms tävlingskaffe 2013). Bra helhet på kaffet med rund och fin smak som passar de flesta.
 

Satyricon

Well-known member
Har återgått till Amigos (från Trieste), fulkaffenas konung (38 kr för ett halvkilo på Citygross). Aldrig en besvikelse.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp