Vad har ni i kvarnen just nu?

Sir Anselm

Well-known member
I hemmakvarnen är det Dellerhagens FAT, gör cappus på den. Jag gillade den inte som espresso, och kommer nog inte köpa den igen för cappucino heller. I jobbkvarnen, Hario Skerton, kör jag Bourbon Passa från J&N. Då blir det i presskanna. Borde nog köpa en Aeropress till jobbet istället... Hursomhelst blir det gott!
 

Shaguar

Member
Varit på besök nere i skåneland och tagit en kafferunda... Tog ett besök förbi te och kaffehuset, solde rosteri och lilla kafferosteriet.

Te och kaffehuset: Mycket trevlig affär, kul samtal och god espresso. Kom ut med en påse "el topacio bourbon honey" från costas roastery, som jag i efterhand märkte att den var rostad för 2 månader sen - tråkigt, men hoppas det är drickbart iaf :)

Solde: Asmycket folk! Mest in och titta sortimentet

Lilla kafferosteriet: Resans hit! Mycket mysigt ställe med en bomb till espresso, god cappuccino och en bra bryggd kopp med Amaro gayo. Köpte med mig en påse av deras espressoblandning också.

Nu längtar man hem till kvarnen och testa och laborera :)
 

garwin

Active member
Varit på besök nere i skåneland och tagit en kafferunda... Tog ett besök förbi te och kaffehuset, solde rosteri och lilla kafferosteriet.

Te och kaffehuset: Mycket trevlig affär, kul samtal och god espresso. Kom ut med en påse "el topacio bourbon honey" från costas roastery, som jag i efterhand märkte att den var rostad för 2 månader sen - tråkigt, men hoppas det är drickbart iaf :)

Nu längtar man hem till kvarnen och testa och laborera :)

Hallå Shaguar.
Fick se ditt inlägg och kände att jag behövde svara dig, tyvärr vet jag inte om det var jag som jobbade eller om det var någon av min vänner som hjäper mig. Tyvärr så har jag varit sjuk lite senaste tiden.
När det gäller Costas så har vi haft ett par påsar kvar och vi har sålt dom med nedsatt pris. Skulle det vara så att du fick betala full pris så ber jag om ursäkt och åtgärdar detta gärna när du är i SKåneland i näst. Kaffet dock är inget fel på, ja det var rostat för 2 månader sedan men detta gör inte kaffet dåligt enl mig i alla fall.
Skulle du tycka att kaffet ej var bra , pga detta så ersätter jag dig gärna med något annat kaffe. Detta är något som vi gör för alla vår kunder som inte är nöjda och kommer tillbaka med sitt kaffe till oss

Så hör av dig till mig så löser vi gärna problemet, här på forumet eller irl.

Ha nu en bra Påsk

Mvh

Samuel B
 

AJ

Well-known member
Svårt att hitta schysst kaffe här i Bolivia, knasigt men sant. Allt bra kaffe exporteras. Kör Café Caravani till presskannan just nu, helt ok men lite trist. Bra rostdatum dock, oftast kan man hitta kaffe som är rostat tre-fyra dagar tidigare.
 

Bilagor

  • IMG00151-20110421-0939.jpg
    IMG00151-20110421-0939.jpg
    91.6 KB · Visningar: 20

FabianP

Well-known member
Love Coffees Kebado Dara - Riktigt bra brygg, klart bättre än förra årets skörd i min gom.

Love Coffees Concrete Jungle - Senaste inkarnationen är magiskt bra! :)

/Fabian
 

micke66

Member
Kör nyrostad La Bomba i Cassicen som fått nytt ranciliorör= mums cappu ..ja iaf när jag lyckas få till microskummet någorlunda :)
 

mthier

Active member
Hej!

Jag är supernöjd med J&N fairtrade organic espresso - hade inget annat hemma och det var typ det enda som inte var från februari på tehuset java i Lund. Kan klart rek.!
 

stefanbo

Well-known member
J&N Agoga. Trevlig syrlighet men ganska svår att få till för mig. Får tunn crema. Någon som kan tipsa om hur man kan gå tillväga med denna böna?
 

FabianP

Well-known member
Med tunn crema, menar du att den inte är tjock och fluffig, eller att den inte ens täcker själva kaffet?

På många (arabica...)singlar upplever jag det som att creman täcker kaffet, men att det är på gränsen. Detta utan att smaken är dålig, tvärtom. :)

/Fabian
 

Gholam

Well-known member
Jag fick inte heller speciellt mycket crema men som Fabian skriver så var den heltäckande. Däremot var kaffet väldigt smakrikt. Definitivt en favorit. Jag föredrog att köra den på 92grader och överdoserade lite (det gällde att inte tampa för hårt heller).
 

stefanbo

Well-known member
Ok. Tack för bra svar om agogan. Det var två skott som var lite väl tunna, men jag provade att mala den finare och då blev creman bättre, dock inte så tjock. Som relativt ny inom gebitet kaffenörd har jag svårt att beskriva kaffet jag sätter i mig. Agogan har mest en trevlig syra skulle jag säga. Hur beskriver ni den?
 

baristashopen

Active member
Nekisse i ett Hario 1-kopps porslinsfilter är oerhört bra! Fruktig och välbalanserad. En etiopier det med - från Ninetyplus vilka även ligger bakom Aricha och Beloya
 

rfi99

Active member
Jag går lite på budget just nu, så jag provade Willys eget märke Garant. De har några nya kaffesorter och jag provade en version som heter Bistro. 500 gram för 45 kr.
Smaken är intressant. Ganska fruktig. Creman blir ganska tunn, precis så att den täcker kaffet. Om man ska jag ska ge ett betyg utan hänsyn till priset, 3 av 5. Med hänsyn till priset går betyget lätt upp...
 

Furioso

Active member
Vilken sort var det? Förmodar att du valt den gula påsen Gran Gusto. Italcaffè levererar inte någon 100% robusta, men väldigt nära (90/10)...Jag har tillgång till alla sorter om du är sugen på en annan blandning.
Faan... Tog en STOR påse Italcaffè (100% Robusta) på spontanköp och nu sitter jag och mixar den med olika 100% Arabicablandningar för att optimera den för 100% Robusta var lite mycket t o m för en "Italien"-älskare som mig!
 

mts

Well-known member
Kulbay Coffee - Roots & culture.... vilken jävla grej! öppnade den igår och påsen är mer än halvtom redan, nästa blir drop coffees sommarblandning, om den är bättre än denna så är jag bra nära nirvana :)
 

jonasy

Well-known member
Mor fick en Yard Dog i mors dag present. Har svårt att bedöma ett kaffe efter en cappucino dock. Saknar min Aeropress!
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp