Sidan 458 av 459 FörstaFörsta ... 358408448456457458459 SistaSista
Resultat 3 657 till 3 664 av 3665
    Tack för det.

Beställde precis två påsar från Kafferosteriet så när dessa är slut blir det nog att testa 5th Estate.

No 1 Mörkrost Espresso från Kafferosteriet Koppar. Väldigt nöjd med denna blandning både som espresso och som Pour Over. Kan ge aningen mycket syrlighet till espresson men ska laborera lite mer för att som om denna syrlighet går att få bort.

Intressant jämförelse är dock mot Zoegas Mollbergs blandning som också ska räknas som mörkrost. Dock är dessa bönor mycket hårdare rostade än Kafferosteriets och ger inte alls ett lika milt och fint kaffe utan mer ett kaffe som går åt det brända hållet. Känner man på bönorna så känns Zoegas betydligt mer porösa. Känns nästan på gränsen till sönderrostade (enligt min amatörmässiga bedömning då). Även om dom ska vara så här så var dom inget för mig iallafall. Man får tydligen vad man betalar för.

Kan varmt rekommendera Kafferosteriet Koppar. Bra kaffe och sjukt snabba leveranser (fri frakt dessutom)

1DD9ED1C-2B94-487A-94F1-F6E1A7BFE2A0.jpg
    Senast redigerat av waqrr den 2019-10-01 klockan 13:11.

Inte i kvarnen än men inom kort. Fick en laddning igår

8E5A0002-E962-4AB2-8288-92DCD4FCC8E6.jpg

Förstår inte varför bilderna hamnar på sniskan hela tiden. Nån som vet?

Uppsala rosteri: Muskedunder

En av mina nya favoritkaffen tror jag. Älskar verkligen kaffen som är kraftigt rostade men som ändå inte ger den där brända smaken. Stor kropp med massor av choklad toner. Bäst till espresso men har även provat den med bra resultat till Pour Over. Dock inget att rekommendera som Pour Over till frukost utan mer som en eftermiddagskopp eller efter middagen kopp.

Junior Member
    Reg.datum
    jun 2019
    Jag fyllde kvarnen med Verde, får bli en kvälls espresso.

Blev lite sugen att experimentera nu på morgonen så provade en blandning av bönor till min frukost Pour Over. Använde följande:

30 gram kaffe totalt till 400 gram vatten (japp, jag vet att det faller utanför ramen på 1:14-1:16 men vill ha lite mer smak i mitt kaffe)

Av dessa 30 gram blev det 7g J&N 5Th Estate, 7g Uppsala rosteri Kanon och resten J&N Fundamental.

Gillar Fundamental som Pour Over men tycker den saknar aningens fruktighet och även den där lilla extra kroppen som jag gillar i kaffe. Tyckte denna blandningen fungerade riktigt för att komplettera upp detta men ska nog fortsätta experimentera med ration mellan kaffebönorna. Tror det skulle bli ännu bättre med några gram till av Uppsala rosteri Kanon för att få lite mer fyllighet
    Senast redigerat av waqrr den 2019-11-01 klockan 13:57.

Min lokala Ica har börjat sälja färskrostade bönor från apkafferosteri. Ett litet rosteri i Täby.

Dessa kör jag uteslutande på just nu.
    Columbia Hulia, Indonesien Sumatra heter min favorit. Funkar utmärkt som espresso.

Ännu bättre är att Ica butiken säljer de blilligare än rosteriet. 110 kronor för en påse!

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Kör vidare med Amigos robustaglada guldfärgade påse (5/95).
    Praeterea censeo coffeam robustam laudandam esse.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •