Vad har ni i kvarnen just nu?

Axel

Well-known member
I kvarnen har jag ;
Maiden Voyage Night Driver LUXUS.
5% Yirgacheffe
10% Gethumbwini
5% Margogype
30% Agualimpa
?% Kinunu
?% DonMayo
?% Bosque

Dan du kommer älska den :)
 

Axel

Well-known member
Hmm är det test2 som rostades förra söndagen, min o charles rost? Agualimpa, Kinunu,Donmayo,16%Yirga och Bosque?
Har 6kg av den och tycker Drivern är betydligt bättre. Den är obefintligt syrlig, väldigt liten mouthfeel, med höga slängar av upps and downs med varierande karaktär! Fast vafan den är go den med.
Hur kommer det sig att Luxen är för tam. Inte testat den ännu? Den har låg mängd AguaLimpa så Mouthfeelen förstår jag men förtydliga!
Tror dock Luxus kommer bli betydligt bättre efter de andra testerna. De är som sagt första rosten och Förra årets COE vinnare deras årets skörd ska ner och lite modifikationer ska till. Ska vi styra ett Jam hos mig någon gång i veckorna?
 

AA

Skottjägare
Svårt att säga vilken test2 det var. Låg i den lilla mazzern men jag tror nog att det var längre sedan än förra veckan. Jag kan dock ha helt fel. Man blandar lätt ihop dagarna!

Jag var riktigt skeptisk till syran i Charles blandningar men jag har lärt mej gilla den.
Hemma kör jag riktigt långsamt droppande shots på 40sek 20ml och då får man en kopp full med mandelkubb och grape. Låter kanske skumt men det smakar mumma.

Ett Jam är aldrig fel!

/AA
 

Axel

Well-known member
Hmm svårt o säga vilken test, han har så många! Syran i Charles blandningar är något utöver det vanliga. har man slickat svart asfallt hela livet förstår jag att den är svårhanterlig men den är bannemig underbar. På deras maskin rinner den fint under 23-26sekunder =20ml. På min droppar det/ibland rinner det mellan 30-40sek, för 20ml. Får otroliga mängder rödabär, rödgrapefrukt och kakiplommon! Som sagt, många är skeptiska men karaktärerna är obefintligt tydliga, tycker iaf jag!
 

treefinger

Well-known member
syra is the shit.. testade rwanda gatsinga och det var en riktigt trevlig böna. Inte liga burdus som Gethumbwini, lite mjukare. Nästan så att jag associerade den med esmeralda.
 

mag

Well-known member
La Esperanza Colombia från Da Matteo rostad i måndags - fantastisk som espresso! Otroligt frisk men med låg syra och väldigt annorlunda mot exempelvis de afrikanska singlar jag provat. Hittade smaker av honungsmelon, vanilj och grape och någon slags fluffighet som man rätt sällan hittar annars men som känns väldigt delikat. Häller man mjölk i så blir smaken mer smörig och karamelliserad och drar mot rostat bröd. Bör inte missas!
 

JvD

Well-known member
J&Ns Hacienda Esmeralda, såå bra kaffe. Drack den i helgen i presskanna och jag vet inte om jag slarvade eller vad det var men det var inget märkvärdigt då. Men jag körde den nu i "bröstpumpen" (som min fru kallar den, vakumpressen altså) och attans så trevligt, smaskigt liksom. Söt och syrlig citrus, liite som Treefinger sa, så finns det vissa likheter med Gatsinga, antar att det är just de lite syrliga citrus-/grapetonerna. Esmeraldan upplever jag som rätt mild men med mycket kropp, en massa smak som om att det var något mer än kaffe bara. Ett kaffe att älska.
 

henrico

Well-known member
Jag slängde i J&N Yirgacheffe i min kvarn för ett par dagar sedan. Min uppfattning är att den är fullständigt värdelös som espresso. Tyckte den var sur, grapeaktig på ett mycket otäckt sätt. :( Blev lite bättre med lite socker i den, men jag är verkligen inte speciellt förtjust i att ha socker i min espresso.

Däremot, var den helt lysande som latte/cappu vilket jag blev väldigt förvånad över, syran gifte sig på ett underbart sätt med sötman i mjölken..

Någon som håller med mig eller kommer jag bli virtuellt stenad till döds efter detta? :)

//H
 

henrico

Well-known member
Har blandat lite faktiskt... Mellan 25 -> 60 (!) faktiskt... Den senaste på 60 sekunder blev riktigt otäck, men även den schysst i latte.

//H
 

GuruX

Well-known member
Jag kör Gethumbwini från DaMatteo. Var ju tvungen att testa den eftersom det snackas så mkt om denna böna här på forumet. Jag tycker att den är god, men kanske lite klen. Vill gärna ha kaffe med lite mera klös i.
Kör i presskanna.
 

Molarin

Well-known member
Jag är inne i en FTO/5 estate-period. Det enda kaffet man kan köpa i halvkilospåsar här i stan.

I dag blev det en FTO rostad i november.
 

treefinger

Well-known member
Jag kör Gethumbwini från DaMatteo. Var ju tvungen att testa den eftersom det snackas så mkt om denna böna här på forumet. Jag tycker att den är god, men kanske lite klen. Vill gärna ha kaffe med lite mera klös i.
Kör i presskanna.

klen i förhållande till vilket kaffe?

om du upplever gethumbwinin som klen känns det som att tillredningen kanske inte gått riktigt rätt till.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp