Vad har ni i kvarnen just nu?

gabriel b

Well-known member
Johan & Nyströms Kainamui lot 141. Helt ok, som många Kenya påminner dessa mig lite om att äta på en bondgård. Lätt doft och smak av hö när jag brygger i filter.

Ska prova kallbrygga på den för att se om det går att få fram smakerna av grape och bär.
fcff654afca3da0a2638810933b4cdc1.jpg
 

Satyricon

Well-known member
Lidls ”Espresso magnifico”, som såldes i samband med italiensk vecka för ett tag sedan (den som har tur kan fortfarande finna en enkilospåse på kampanjhyllan hos sitt lokala Lidl). För endast 89 spänn är detta en rätt prisvärd blandning, av italiensk bartyp. En blandning av arabica och robusta, vilket borgar för både kraft och komplexitet, himmel och helvete.

Enligt uppgift innehåller ”Espresso magnifico” 50 procent arabica och lika mycket robusta. Minst hälften robusta brukar vara ett säkert kort.
 
Senast ändrad:

BloodyMezzo

Well-known member
0af919557e74e0d8e71642ab19ab0d9c.jpg
Den här. Köpt i en trevlig kaffebutik i Gdynia, Polen. Köpte den mest för den snygga något o-pk burken. 100 % arabica. Helt ok kaffe som inte utmärker sig på nåt sätt.

Annars håller jag på att ta mig igenom sortimentet hos den italienska matgrossisten som har flyttat in i grannskapet (Huddinge centrum). De säljer ju mest till restauranger och caféer men även till privatpersoner. Kaffe säljer de främst på 1kg-påsar av märken jag aldrig sett och all text är på italiano. Billigt är det i alla fall. Köpt tre påsar för 100, 100 och 75 kr/kg. Hunnit dricka två men glömt fota dem. Den billigaste var antagligen mest robusta för den gav alldeles för mycket crema i min smak. Den andra var ett bra standardkaffe.
 

Satyricon

Well-known member
Jag har tidigare köpt en del Lucaffè, fast en blandning med ganska rejäla robustainslag. Jag fick aldrig till det kaffet riktigt bra, men det var nog mitt eget fel. Burken har jag dock sparat.
 

BloodyMezzo

Well-known member
439403cdfe28dc26373af7bb9b68b146.jpg


Nån som provat domma härna? Kunde inte låta bli att köpa en av varje. 200g-påsar. Två för 55kr på Pulsen. Inge vidare datum så klart. Etiopiska kaffet luktade fint och fruktigt men var tunt. De säljs inte som espresso heller utan som brygg/press. Få la plocka fram kannan.
 

Magol

Well-known member
439403cdfe28dc26373af7bb9b68b146.jpg


Nån som provat domma härna? Kunde inte låta bli att köpa en av varje. 200g-påsar. Två för 55kr på Pulsen. Inge vidare datum så klart. Etiopiska kaffet luktade fint och fruktigt men var tunt. De säljs inte som espresso heller utan som brygg/press. Få la plocka fram kannan.
Köpte två påsar i Danmark i somras. Minns inte riktigt vad jag tyckte. Ok kaffe, men inte lika bra som riktiga specialkaffen.
 

coffegeek

Well-known member
0af919557e74e0d8e71642ab19ab0d9c.jpg
Den här. Köpt i en trevlig kaffebutik i Gdynia, Polen. Köpte den mest för den snygga något o-pk burken. 100 % arabica. Helt ok kaffe som inte utmärker sig på nåt sätt.

Annars håller jag på att ta mig igenom sortimentet hos den italienska matgrossisten som har flyttat in i grannskapet (Huddinge centrum). De säljer ju mest till restauranger och caféer men även till privatpersoner. Kaffe säljer de främst på 1kg-påsar av märken jag aldrig sett och all text är på italiano. Billigt är det i alla fall. Köpt tre påsar för 100, 100 och 75 kr/kg. Hunnit dricka två men glömt fota dem. Den billigaste var antagligen mest robusta för den gav alldeles för mycket crema i min smak. Den andra var ett bra standardkaffe.
Var i centrum

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
 

BloodyMezzo

Well-known member
Don Bibbo heter stället. Ligger ca 100 meter från centrum. Korsningen förrådsvägen - sjödalsvägen.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

wheelie87

Active member
439403cdfe28dc26373af7bb9b68b146.jpg


Nån som provat domma härna? Kunde inte låta bli att köpa en av varje. 200g-påsar. Två för 55kr på Pulsen. Inge vidare datum så klart. Etiopiska kaffet luktade fint och fruktigt men var tunt. De säljs inte som espresso heller utan som brygg/press. Få la plocka fram kannan.


Hittade de där på city gross för ett tag sen. En av sakerna jag gillar med finkaffe är ju att det oftast smakar mer än bara kaffe. Testde just Sidamon och de fanns en tydlig bärsmak i kaffet men det är inte ens i närheten av dyrare sidamon jag smakat.
Helt ok för sitt pris, men inte jämförbart med finare grejer är mitt omdöme.
 

Satyricon

Well-known member
Skar upp en påse Ionia, ett stadigt kaffe från Catania. Inte mycket syra, men en stor näve jord och mull, ett kaffe som passar bra till en bit höstnougat i oktobers dova klangvärld. Kanske inte min favorit bland sicilianarna, men en pigg kamrat att slänga käft med till vardags.
 

Bilagor

  • ionia.jpg
    ionia.jpg
    85.7 KB · Visningar: 50

bauta

Well-known member
Johan & Nyström Panama Plum Rum Thief

Jädrar vad med plommon och rom. Kommer att tänka på nån dansk chokladbit. Körd i Aeropress. Nån som har tips på liknande kaffe?
 
Topp