Vad har ni i kvarnen just nu?

rannagarden

Well-known member
Något av det roligare jag testat. Mycket gott kaffe! JN Supernatural.

JN_supernatural.jpg

Lättjobbat och enda nackdelen är att påsen tar slut på tok för fort. :lol:
 

j:son

Well-known member
Mmmm.. Man har handlat mången påse Supernatural.
Lätt en av favoriterna. Kanske den bästa.... :wub:
 

[SH]

Well-known member
Som gammal kaffenörd men nybliven espressomaskinsägare var det med glädje jag hällde i lite av en nyinköpt påse Magasinsgatan från da Matteo.

Har tidigare bara "labbat" lite med något skräpkaffe för att hitta lämplig malningsgrad och andra skottet med Magasinsgatan blev klart drickbart. :)
 

Moa

Member
Antagligen det godaste och näst godaste kaffet jag druckit i år: Great Coffees Honduras (Honey processed) samt Etiopien Sidamo 2 från samma rosteri.

Dricker för mycket kaffe just nu... (Men det löser sig nog när de tar slut, snart)
 

[SH]

Well-known member
En soltorkad Pacamara från El Salvador, inköpt av Kristina på Vardein & Co i Uppsala och rostad av J&N åt henne. Ett fantastiskt kaffe för brygg.
 

Satyricon

Well-known member
Trotjänaren Amigos från Trieste, 95 % robusta. Passar bra till min nya högkaratiga servis med IZZO:s espressokoppar.
 

onkelA

Well-known member
"öppnade" igår en cuban, rostad i måndags, riktigt smaklig!
det bästa är att jag har en femkilos säck hemma :eek:)
 

Furioso

Active member
Idag dricker jag Battistino Vida (eko/krav) 100% arabica från Etiopien.En ny bekantskap som finns hos Aposto i Eskilstuna.
God smak bra crema och en balanserad syra.
 

onkelA

Well-known member
löjligt god espresso:
cuba arabica turquino lavado 80%
india peaberry robusta 20%
rostade tillsammans till riktigt i början av 2c
idag såg jag för första gången antydan till droppor på ytorna av några bönor och hittills har de bara blivit bättre, tyvärr < 100 g kvar av omgånen...
...får rosta något liknande imorgon eller övermorgon
 

niad

Well-known member
Efter att ha fått min Elektra A3 inkopplad på fast vatten med vattenfilter så ville jag ha mitt referenskaffe igen. Mauro De Luxe. Skall inte ens börja skriva om hur bra det är . I love it :)
 

Fahlen

Active member
Etiopia Debello som brygg och Honduras Marcala COMSA DEBIO som espresso.
fint kaffe båda två.
vill tipsa er att testa kaffe från det norska kaffe rosteriet temperato.no alltid extremt färskt och bra urval
 

onkelA

Well-known member
nu har jag kört ett tag med cubansk arabica, indisk peaberry robusta och lite monsoon malabaar och är lite tvehågsen:
först diggade jag den bäriga syrligheten som hängde med 7-8 dagar efter rostning då jag rostade till allra första början av 2:a crack, men idag testade jag för första gången en aningen mörkare rost, till 10-15 sek in i 2:a crack, syrligheten var väsentligen borta men å andra sidan var det med det godaste jag smakat i espressoväg?!?
Go figure!
Nästa batch ska jag försöka hitta mitt emellan: 5 sek eller så in i 2:a crack och se vad det säger..
 

TTobbe

Well-known member
simply black från Haugaard det är
det första kaffet som jag druckit som både espresso och brygg och varit lika underbart.
 

Gringubben

Well-known member
Ok, skäms att säga det, men när cashflowet ligger obalanserat utåt en längre period, så får det följder till och med i hoppern.
Gillar ju italienska robustablends, men när man kört två påsar fulbönor i rad (Musetti brun påse), så måste det till en ändring.

Kommer beställa över nätet. Lite Aeonia av någon bra variant. Sedan ler man lite bredare när man fått i sig de obligatoriska morgonshotsen.

Är inte ett dugg främmande för att prova lite lattjo specialkaffe heller, så bring it on om ni har kul tips.
Jag gillar lite nya erfarenheter lite nu och då.
Specialkaffena är ju ofta syrliga med sin hundraprocentiga halt av arabica, men syrorna har olika karaktärer. Ibland ler man lite efter att man svalt en dubbel.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp