Vad har ni i kvarnen just nu?

hrbrun

Well-known member
Har haft Dellerhagen FAT några dagar nu. Det är en kraftig blandning som gör sig bäst med mjölk har jag uppfattat. Lätt att få till bra extraktioner.
 

bauta

Well-known member
Nicaragua Maragogype. Jättebönor som e en P2-rostning i Behmor till 1C och City+ ger en härlig crema.

Men lite för hög syra för min smak som espresso. Stramar till bak i gommen. Funkar dock bra m lite mjölk.
Får lite reda på dokumentation för att ev styra detta. Finns ju många parametrar som styr syran.
Rostningstemp, rostningslängd, bryggtemp, extraktionstid tex.

Har för mig att jag sett en bra beskrivning nånstans. Nån som har tips?
 
Senast ändrad:

BloodyMezzo

Well-known member
Den där (nya?) silverfärgade sortens Musetti. Inte alls lika god som den bruna. Vet inte om Willys håller på att byta sortiment, om importören slutat med den eller vad som hänt. Kaffepanik! Det var ju den enda goda bönan jag hittat till anständigt pris och i vanliga butiker. :( Jag måste starta en efterlysningstråd! Har de kanske bara bytt förpackningar och jag som inte hittade rätt sort?
 
Senast ändrad:

Satyricon

Well-known member
Den där (nya?) silverfärgade sortens Musetti. Inte alls lika god som den bruna. Vet inte om Willys håller på att byta sortiment, om importören slutat med den eller vad som hänt. Kaffepanik! Det var ju den enda goda bönan jag hittat till anständigt pris och i vanliga butiker. :( Jag måste starta en efterlysningstråd! Har de kanske bara bytt förpackningar och jag som inte hittade rätt sort?

Ja, förpackningarna ser annorlunda ut sen en tid tillbaka. Vännen Brun Påse är numera försilvrad och bara brun längst ner. Så man får glutta noga så man inte tar arabica-varianten av misstag.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Kom just hem från norra Thailand. Köpte en mystisk guldfärgad påse bönor som det bara står Hill tribe fresh coffee Arabica Chiang Mai (stadens namn) på. Vet inte om jag blev blåst för jag hade aldrig hört att det skulle produceras kaffe i Thailand över huvudet taget. Betalade ett riktigt mzungupris för det på en marknad (typ samma kilopris som mitt gamla musetti på Willys). Det var faktiskt riktigt okej, med fin målning. :) Mycket godare än det äckliga garantkaffet jag chansade på nyligen när jag inte hittade mitt musetti. Den påsen är numera slängd.
 

TheDude

Well-known member
I min kvarn ligger (som de senaste veckorna) några av mina favoritbönor "Brazil Fazenda Cachoeira da Grama".
För mig passar de perfekt till espresso med mjölk i. Om de fanns året runt att köpa så skulle jag definitivt göra det, men det är bara att acceptera att skörden från mindre gårdar säljs slut snabbt.
 
Senast ändrad:

hne

Well-known member
Johan & Nyströms Panama Finca Elida Natural. Väldigt ljust röstat. Har försökt mig på att göra espresso av den men dels är bönorna så hårda att min Compak K3 stallar och dels är det slöseri på då fina smaker. Gör sig mycket bättre försiktigt bryggt till en dryck som mest påminner om rooibos.
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1419168186785.jpg
    uploadfromtaptalk1419168186785.jpg
    83.9 KB · Visningar: 48

awol

Well-known member
Liksom hne så dricker jag Finca Elida för tillfället (dock honey-varianten). Har inte vågat mig på att prova den som espresso, men i Aeropressen ger den några av årets bästa koppar.
 

lupoo

Well-known member
Till espresso bjuds just nu Stadens Kafferosteri:s blanding "Hamnen". En trevlig fruktig espresso som inte riktigt klarar av att överleva blandning med mjölk. Lite för lite kropp.
I den andra kvarnen, (press, dropp, aeropress etc) J&N Konga och även Trollklints Etiopien Aricha, båda mycket trevliga naturals när dom är som bäst, riktiga "Njutar kaffen".
 

jonasy

Well-known member
Has Bean El Salvador Finca Escocia, fantastiskt kaffe som smakar mycket choklad, gillar denna typ av kaffe.

Och varför kommer inte alla kaffepåsar med "zip lock" och ventil ? Så enkelt att förlänga hållbarheten.
 

TheDude

Well-known member
Kom hem från jobbet och vad hittar man i brevlådan ... jo, ett paket innehållande tre påsar med Brazil Fazenda Cachoeira da Grama (Yellow Bourbon) och en påse Nicaragua Finca Limoncillo (Red Pacamara). Jag hoppas på några magiska koppar kaffe imorgon. Jag planerar att öppna en påse brasilianskt, resten förpassas till frysen så länge.
 

Malabar

Well-known member
Just rostat lite efter långt uppehåll. Blev monsun malabar i behmor. Kunde inte vänta mer än en timme. Vilken crema. Mums. Nu får den vila lite medan jag rostar lite andra sorter.
 

Petern

Member
Cosmai coffees il gusto. Nåja, sådär, lite för italienskt för mig kanske, men så heter den "il gusto Italian style" också. Framåt eftermiddagen blir det Costas De Souza.
 

stefanolo

Well-known member
Sandby kafferosteri - Genuin espresso.

Som namnet antyder, en mer traditionell italiensk espressokaraktär men ändå med en viss liten antydan till fruktighet (men inte lika mycket som många moderna ljusare rostningar och blandningar). Bra till cappu och latte, även om jag mestadels dricker den som ren espresso/ristretto.
 

Paul

Member
Från Åre kafferosteri kaffe till Per Nordby till de senaste dagarnas möjligen oväntade bidrag i espressokvarnen, Löfbergs Lila Kharisma.
 

gabriel b

Well-known member
Idag erbjuds det Panama Santa Teresa Geisha från Johan & Nyström. Extraherades under 1.30-1.40 i Aeropress på strax över 90C.

En annorlunda smakupplevelse som förvånade både mig och min hustru. Frisk len smak, en känsla av te och inte kaffe (bra eller dåligt?). Ingen beska i eftersmaken och inga sura toner. Vet inte riktigt vad jag tyckte om den. Den behöver nog smakas på några gånger till. Doften av de rostade bönorna var otrolig fin, någonstans en doftblandning av lingon och blåbär.

20150131_135742.jpg


Får återkomma med betyg...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp