Vad har ni i kvarnen just nu?

henrico

Well-known member
J&N Five estates 3.0 - lika sjukt god med mjölk som tidigare versioner... Lite "tam" som espresso kanske...
 

Mayhem

Well-known member
Just nu Monmouth Espresso. Ni som kört denna tidigare, vilka parametrar gav er bäst extraktioner? Bara hunnit med ett par skott men än så länge är det väl långt från kopparna jag fått i deras barer. Optimala parametrar för Monmouth Organic Espresso vore också intressant då det blir nästa blandning som åker ner i kvarnen! :)
 
Just nu så kör jag och min kompis Crema Espresso från Carorro. Väldigt fylligt kaffe med en mild beska. Perfekt eftermiddagskaffe om du frågar mig :)
 

henrico

Well-known member
Bunkrat lite i Köpenhamn så nu är det Miscela Due Doppio och Uno som väntar. Rostade 29/4 och 30/4... Ska bli oerhört kul att testa.
 

larjo11

Well-known member
Zoégas - Espresso Bellezza

Har för kört för mycket finkaffe för att det ska smaka bra :(
Bränt gummi. EH kaffe i V-ås smakar bättre...

Edit:
Ska de det några chanser till innan det åker ned i kompostpåsen.
 

AA

Skottjägare
Los Cremos nr. 2 från Costas.
Kaffet är rostat den 12/5 och jag har tåligt låtit det mogna (en tur till BB där storken mötte upp gjorde väntan lite lättare :D) och nu blir jag rikligt belönad!
Jag kör kaffet 9g/30sek/25ml med tempen ställd på 94,5°C.
Smaken är helt klart mjölkchoklad och honung. Nu var det massa år sedan jag käkade toblerone sist men jag tror nog att det är nåt åt det hållet. Kroppen på kaffet är gigantisk! Nästan så man luras att tro att det var en dubbel man tryckte in i flabben. Enormt krämigt med andra ord!

Det tråkiga med så här goda kaffen är att dom tar slut alldeles för fort... :D
Tur man har ett halvkilo av Finca San Francisco som även den är från Costas som väntar!

Förutom att kaffet smakar riktigt bra så vill jag passa på att rekommendera Costas webbshop. Supersnabb service och fina statusuppdateringar hur det går med ordern. Varm rekommendation!

Ha de´

/AA
 

hne

Well-known member
J&N La Bomba, J&N El Salvador Finca la Esperanza eller J&N Espresso FTO. Haft svårt att välja vilken jag ska börja med!
 

FabianP

Well-known member
J&N Raja Batak. Jag är verkligen hänförd. Riktigt "fett" kaffe, fullpackat med smaker och karaktär, väldigt kul. Mest kört brygg, men gillade även den skarpt som espresso. Brygg har det bjudits på tjocka släkten och vänner, river ner idel applåder, trots att iaf släkten inte är vana "finkaffe"-drickare, inte så vanligt för kaffen i denna genren.

Jag tycker det smakar rabarber precis i början av eftersmaken, sekunden när man precis svalt kaffet. Är det bara jag? :)

/Fabian
 

AA

Skottjägare
Espresso Milano från Waxholms Kafferosteri
Kaffet rostades 7/6 och är en blandning med 15% robusta i.
Nyfiken som man är så ville jag testa ett kaffe från detta nya rosteri. Jag blundade och pekade och tog den blandningen som slumpen ville och det var helt klart lyckat.
Kaffet är ett relativt "enkelt" kaffe som är väldigt snällt i smaken. Inget spretigt, nästan ingen syra, ingen gummismak och inget annat som sticker ut. Det som jag smakar är mjölkchoklad och lite nöt. I övrigt smakar det mest kaffe. Helt klart en snäll husblandning som både gammelfarmor och den nyfödde pågen kan dricka utan problem.
Kör man den med mjölk så blir det mjuka fina mezzos i glasen.
Jag kan helt klart rekommendera detta kaffe till den som vill ha en mjuk blandning som är väldigt tacksam att jobba med. Första skottet smakade fint trots att det rann lite väl långsamt och dom som rann lite snabbt smakade bra dom med.
Optimala förutsättningarna för mej är 8g/25sek/3cl vid cirkus 90°C.

Jag kommer definitivt testa fler kaffe från Waxholm.

Ha de´

/AA
 
Just nu rullar jag Sumatra Gayo från J&N i min kvarn. Rätt intressant bekantskap efter att ha kört 5estate ett tag.

Uppkommande får nog bli Carraro Super Bar eller Crema Espresso igen. Jag behöver lite syditaliensk touch av och till ^^
 

FabianP

Well-known member
Koppi Giant Steps och Zalmari, sjukt bra!

Att jag var på Koppi först i veckan, trots det korta avståndet, är verkligen katastrofalt dåligt, försökte kompensera med två besök samma dag.

/Fabian
 

maskros

Active member
En påse harrar longberry från j&n nästan helt utan de blåbärstoner som jag uppskattar. Påsen är rostad i mitten av juni. Har för mig att jag läst här för ett par veckor sedan att någon har haft liknande upplevelse?
 

Faktor

Well-known member
En påse harrar longberry från j&n nästan helt utan de blåbärstoner som jag uppskattar. Påsen är rostad i mitten av juni. Har för mig att jag läst här för ett par veckor sedan att någon har haft liknande upplevelse?

Jag har upplevt att Harraren tappat mycket av blåbärskaraktären det senaste året och istället blivit ett fylligt, lite småbärigt kaffe. Dock var det inte j&n jag testade, utan från två andra rosterier.
 

Forumstatistik

Trådar
14,674
Inlägg
155,767
Medlemmar
19,368
Senaste medlemmen
Manglund
Topp