Den optimala uppsättningen för hemmet

Large

Well-known member
Många som har Silviamaskinen verkar köra med Rockykvarnen. Varför? Är det en bättre kombination än Silvia med Solis? Visst är det väl samma tillverkare som gör Silvian och Rockyn? Enhetlig design då kanske?
Jag har ingen erfarenhet av Solisen. När jag köpte stod det mellan Minimokkan och Rockyn. Det jag gick på var att många Rockyägare var nöjda med sina (doserarlösa) Rockykvarnar tillsammans med Silvian samt att jag då inte hittade dito omdömmen om MiniMokka+Silvia på nätet.
Silvia+Solis kan fungera men personligen skulle jag inte våga köpa förrän jag såg att någon annan provat kombon med gott resultat.


Får man med alla tillbehör man behöver när man köper en Silvia, såsom filter, ångrör, tamper och allt vad det nu kan vara? Vad är det egentligen man betalar för? Varierar detta mellan olika återförsäljare?
Filter+portafilter+ångrör+kaffemått samt samma värdelösa tamper som man skickar med alla andra maskiner oavsett prisklass är inkluderat.
Det första jag investerade i, förutom bra kaffebönor då, var en bra tamper samt en tampmatta. Eventuellt kan man använda en tjock avdankad musmatta eller skärbräda isf tampmattan. Prylar utöver detta att investera i är bryggruppsrengörningsmedel, avkalkningsmedel, blindfilter samt ett paket disktrasor, allt för att hålla din maskin hel och ren och espresson på topp.
I Sverige har jag inte sett att någon skickar med några extraprylar men det är klart att man säker kan pruta sig till lite prylar om man handlar över disk.
 

Akoa

Well-known member
Large sa:
[quote
Silvia+Solis kan fungera men personligen skulle jag inte våga köpa förrän jag såg att någon annan provat kombon med gott resultat.

Så du skulle inte våga köpa en silvia + en demoka kvarn utan att ngn annat testat med gott resultat, eller är det så att du anser att solisen är sämre, och att du därför anser det möjligt att de inte fungerar tillsammans?
 

Large

Well-known member
Mja, numera så är väl demoka + Silvia en vanligare kombo och den verkar ju fungera bra.

Solisen är för mig helt okänd och jag har ännu inte sett någon kaffenörd som använt den tillsammans med Silvian. Det kan ju fungera men du kan ju oxå tvingas köpa en ny kvarn bara för att Solisen inte nådde upp till Silvians krav.
Men det är ju klart, någon skall ju vara den första, och jag skulle gärna vilja läsa mer om hur Solisen presterar i praktiken så föralldel... :p
 

Marv

Well-known member
Jag har svårt att tro att specifika kombinationer av kvarn/bryggare skulle fungera bättre eller sämre. Inrikta dig på att hitta en bra kvarn så tror jag ett det kommer att funka.
 

TheJaff

Well-known member
Akoa sa:
TheJaff sa:
johey sa:
TheJaff: På vilket sätt är DeMoka M203 att föredra framför Solisen?
Det är bara den uppfattningen jag fått, att M203 är bättre om man kan få den för samma pris som Solisen. Zix svarade lite utförligare.

Menar du alltså att solis är jämbördig med demokan om ingen hänsyn tas till priset?
Jag antar att du undrar om Solis är mer "prisvärd" än DeMokan? Det har jag inte nog erfarenhet att svara på (jag har endast läst om dessa maskiner), dessutom är "prisvärdhet" ingen absolut värdering utan högst subjektivt.

Menar du exakt det du skriver så är mitt svar nej: jag har fått uppfattningen att DeMokan är bättre än Solisen rent funktionellt (vilket jag oxå skrev i inlägget ovan - kan man få apparaterna för samma pris så behöver man ju inte ta hänsyn till priset).
 

johey

Well-known member
Vad jag är ute efter är mer konkret fakta på vad Solisen har för brister i förhållande till andra (dyrare) alternativ.

Tack för alla svar hur som helst!
 

jope

Well-known member
Jag började med en krups, var inte helt nöjd - började läsa på olika forum - började leta ny maskin och kvarn.

Det var bakgrunden, slängde på chans ut en köpes annons på blocket medan jag letade/funderade på vad jag ville ha. Efter någon vecka fick jag erbjudande att köpa en, välvårdad 4år gammal, Isomac Tea med en Innova kvarn, priset slutade på 5 000kr. Kvarnen var jag inte helt nöjd med, efter lite letande fick jag tag på en begagnad La Cimbali (c5:an?) för 500kr:!: , ful färg (lackad i en orange-röd färg :shock:, den får en att vakna innan mar tar sin kaffe) men den fungerar för mig.

5 500kr…helnöjd och tar smällen om det strular…:D

Att hitta utrustning och att den fungerar kräver lite tålamod och tur.
Jag skulle nästan kunna tänka mig att köpa en ”mindre” utrustning i butik för samma pengar om jag bara hade någon kunnig person att prata med för att komma igång och lilla extra tryggheten vid ev problem...det var inget alternativ i Jönköping.

Men medan du letar ta en titt på blocket då och då och varför inte sätta in en köpes.
 

johey

Well-known member
Det känns som att jag verkligen borde ha med mig någon som kan dessa maskiner när jag tittar ut en begagnad. Grisen i säcken kan ju vara lite farlig för en novis. Jag vill ju inte komma hem med något som brakar ihop efter en vecka. Men helt klart är det ju ett studentvänligt alternativ om man har tur.
 

johey

Well-known member
Isomac Tea ser ju ut som ett rymdskepp! Är den lika bra som den ser ball ut? Gör man bättre kaffe med den än med en Silvia, och i så fall, vad är det som skiljer? Kan man ånga mjölk och brygga espresso samtidigt?

Isomac verkar göra espressorelaterad hårdvara i väldigt varierande kvalitet och prisklass. Den kvarn jag har av det märket släpper i princip igenom bönorna hela på det finaste läget. Vågar man lita på en dyrare produkt av Isomac?
 

wesaft

Well-known member
Isomacs dyrare maskiner håller hög kvalité, men man ska undvika deras kvarnar.

Angående Solis kvarnen, jag har den sämre varianten 166.
Jag skulle försöka få tag på en DeMoka M203 istället för en Solis, har en känsla at demokan är snäppet bättre.

Silvan är ett bra val.
Köp hellre en bra kvarn och en billigare maskin.

Om du kan få tag på Solis SL-70 till en billig penning är den ett bra budgetalternativ, köpte min från Kahls.

Begagnat lät mycket lockande, försök det först.
 

Lemino

Member
Ok, om jag förstår det rätt är trådens mening ungefär att solis är ganska ok, men att man för samma pengar (eller bara några hundralappar till) hellre skall satsa på en MiniMoka M203/M205. Steglös inställning är ju bra och den verkar lite mer gedigen, inte så mycket plast (även om det inte behöver påverka resultatet så mycket). Är det någon som har någon billig länk till 203:an?
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp