Den optimala uppsättningen för hemmet

johey

Well-known member
Min Krupsmaskin börjar längta efter soptippen, så i höst hoppas jag på att kunna införskaffa mig en riktig espressomaskin och en kvarn. Denna gång vill jag köpa något jag inte växer ur, utan som jag kan ha kvar i princip livet ut. Kanske inte i praktiken, men det är en bra strävan. :)

Så, vad ska jag köpa? Jag vill ha en maskin för dagligt bruk, som jag kan göra god espresso med. Espresso, som jag både vågar dricka själv och bjuda på, så att säga.

Även om jag själv inte är så jätteförtjust i mjölkbaserade kaffedrinkar, vill jag ha möjlighet att göra bra skum. Dels vill man ju kunna bjuda på något alldeles extra, och dels imponeras jag själv av vacker latteart, och vill gärna lära mig den konsten. Min maskin måste erbjuda mig den möjligheten.

Jag vill inte gärna lägga mer än 5-6 tusen på hela paketet, med kvarn. Ju mer jag behöver lägga, desto längre måste jag vänta. Men att jag köper rätt är viktigare än att jag sparar pengar.

Gaggia Classic har jag hört många prata gott om. Nu såg jag ju förvisso någon här på forumet som har gjort ganska kraftiga modifikationer på sin, för att den inte ger rätt vattentemperatur. Ska jag oroa mig för det?

Kvarn behöver jag också. Gokaffe har en som heter Solis Maestro Plus för 1700.-. Jag har hört gott om den. Är det någon som kan bekräfta?

Jag är tacksam för alla tips, så jag har något att klura på i sommar. Jag vill inte göra något förhastat, så därför är jag ute i god tid med mina frågor. :D
 

treefinger

Well-known member
Angående Marvs über-grymma modifieringar av sin Gaggia Classic så har jag för mig att han sagt att han inte upplevde Classicen som dålig, utan snarare modifierade den för att _det går_ ;)
Vi får hoppas att han fyller i själv här i tråden.

Rancilio Silvia/Rocky är nog ett alternativ också, nån tusing dyrare kanske.
 

peterblad

Well-known member
Hej,

jag skulle browsa lite i tidigare trådar för mer information om Gaggia / Rancilio jämförelser samt vilken kvarn som är prisvärd.

Kort:
I jämförelsen mellan Gaggian och Rancilion så var den senare starkare på att göra bättre mjölkskum om jag inte minns fel. Vad gäller kvarn kan jag bara säga att Solis brukar stå sig bra vid jämförelse.

Jag har en Gaggia och är i princip nöjd med det kaffe den presterar, jag kan göra lika bra kaffe som på caféerna inne i staden. Jag har däremot svårt att få till konsekvent bra skum, variationen är stor.

Vid mitt kvarnval så valde jag en Anfim Best (egentligen Coffeequeen Best). Den levererar ett mycket bra malresultat men är ca dubbelt så dyr som Solis. Jag har läst och pratat med andra som har skaffat sig en Monteriva (eller DeMoka 203) och är nöjda. Styrkan med denna är att den har steglös inställning av malningsgraden. Solisen ska i princip ha 0 spill vilket många tycker är viktigt (har jag läst).

Kolla in:
http://www.riktigtkaffe.se/viewtopic.php?t=147&highlight=
http://www.riktigtkaffe.se/viewtopic.php?t=82&highlight=
på detta forum
eller
http://organizedprime.scorpionshops.com/kaffeforum/phpBB2/viewtopic.php?t=461&highlight=
http://organizedprime.scorpionshops.com/kaffeforum/phpBB2/viewtopic.php?t=468&highlight=
på kaffeforum.



Lycka till med ditt val!
 
Hej

Jag har haft en Gaggia Evolution tillsammans med en braunkvarn, därefter tänkte jag likadant som du att jag skulle köpa en maskin och kvarn som jag inte behöver byta upp mig ifrån. Det blev en Rancillio Silvia och en Gaggia MDF. De funkade jättebra och jag lärde mig mycket om hantverket. Dock blev uppgraderingsångesten till slut så svår att jag köpte en Mazzer Mini och en Andreja premium. Mitt råd: Spara längre och gå på riktigt bra grjer med en gång eller begränsa dig till utrustning för 6000:- med den insikten att du troligtvis kommer vilja uppgradera efter ett par år. Det är absolut inte fel att gå på "mitten"alternativet eftersom man då lär sig en hel del om hantverket. Desutom, om man ska köpa espressoutrustning för 16000 bör man kanske ha hållt på med espressokaffe ett par år så att man är säker på att det inte är ett tillfälligt intresse utan at det blir en del av den vanliga vardagsrutinen.

Detta blev lite otydligt men min ettåring krånglar i mitt knä och vill hela tiden titta på bilder av hönor och traktorer.

Lycka till / Lars
 

Marv

Well-known member
treefinger sa:
Angående Marvs über-grymma modifieringar av sin Gaggia Classic så har jag för mig att han sagt att han inte upplevde Classicen som dålig, utan snarare modifierade den för att _det går_ ;)
Vi får hoppas att han fyller i själv här i tråden.


känner pressen.... 8) ... Det stämmer i stora drag. Jag skulle utan tvekan rekomendera Classicen, den är mycket prisvärd. Det enda alternativet i priskassen skall vara ranchillon. Jag har läst mig till att den kan vara litet kinkigare att använda, har dock inte provat själv.
Vill ochså stämma in kören som framhäver att en bra kvarn är viktigt.

Angående mina smärre modifieringar av min classic så gjorde jag dessa för att höja nivån på espresson från bra till ännu bättre. Det enda jag riktigt saknar på classicen är möjligheten att skumma mjölk samtidigt som espresson bryggs. Det får du varken på classicen eller ranchillon.
 

Lars

Well-known member
Jag var i samma situation som Lars L nyligen. Jag hade en Gaggia Coffee och en Gaggia MMF som jag hade kört med i nästan 6 år. Eftersom jag blev mer och mer intresserad av kaffe, så började jag snegla på andra maskiner. Rancilio var förstås ett lockande alternativ. Mitt problem med Gaggian var egentligen inte att jag var speciellt missnöjd med kaffet utan att jag tyckte att det tog för lång tid om man skulle göra mer än t ex en latte. Det tog för lång tid att skumma mjölk och jag fick inte till mjölken lika bra som jag önskade. Sedan var jag tvungen att vänta mellan bryggning/ångning för att få rätt temperatur. Till slut tröttnade jag på detta. Efter att ha läst på, så kom jag fram till att Rancilion inte skulle lösa mitt problem. Visst skulle resultatet säkert bli bättre, men troligen skulle det inte vara så mycket mer lättarbetat eller gå fortare. Dessutom skulle jag troligen snabbt vara tillbaka i uppgraderingsträsket. (Ni som även håller på med HiFi på det här forumet, vet säkert precis vad jag menar). Nu är jag en stolt ägare till en HX maskin (en halv åtminstone, min sambo är delägare) och en smidig (och tyst!) kvarn. Jag håller med Lars L om att det är bättre att vänta lite längre och gå direkt på sitt slutmål. Naturligtvis kan det finnas andra skäl till varför man inte vill vänta, men det är bra om det är ett medvetet beslut. Det blir dessutom oftast billigare än att gå en omväg.

Nu säger inte jag att du skall köpa en HX maskin. Om man huvudsakligen dricker sin espresso utan mjölk, så klarar man sig säkert utmärkt med en Rancilio eller en Gaggia Coffee/Classic. Om det är den nivå, där du tror att du kommer att vara nöjd, så är båda bra val.

I vilket fall som helst så kommer ändå uppgraderingsångesten att sätta in för eller senare... Muahaahaaa... Jag börjar själv så smått fundera på en La Marzocco GS3... Snart kommer männen i de vita rockarna...
 

Akoa

Well-known member
Jag står i samma val och kval, men jag är nog mer inne på rancilion, framförallt efter att ha läst i länken nedan. Dock tycker jag att det är synd att ingen butik i gbg verkar ha den (speciellt kaffemaskinen tänker jag på) eftersom jag vill ha hyfsad närhet ifall ngt skulle hända med den... Vad jag har läst mig till av rescensioner så verkar det som att silvian håller temperaturen bättre eftersom den är tyngre (innehåller mer koppar) vet dock inte om detta påverkar i realiteten. Dock tycker jag att rancilion är snyggare, dock är den ju också lite dyrare, egentligen över min studentekonomis smärtgräns, men jag börjar bli riktigt sugen på den nu!

http://www.riktigtkaffe.se/viewtopic.php?t=350
 

Marv

Well-known member
Akoa sa:
Jag står i samma val och kval, men jag är nog mer inne på rancilion, framförallt efter att ha läst i länken nedan. Dock tycker jag att det är synd att ingen butik i gbg verkar ha den (speciellt kaffemaskinen tänker jag på) eftersom jag vill ha hyfsad närhet ifall ngt skulle hända med den... Vad jag har läst mig till av rescensioner så verkar det som att silvian håller temperaturen bättre eftersom den är tyngre (innehåller mer koppar) vet dock inte om detta påverkar i realiteten. Dock tycker jag att rancilion är snyggare, dock är den ju också lite dyrare, egentligen över min studentekonomis smärtgräns, men jag börjar bli riktigt sugen på den nu!

http://www.riktigtkaffe.se/viewtopic.php?t=350

anledningen till att silvan är tempstabilare under bryggning har nog ytterligare förklaringar skulle jag tro. På silvan sitter värmeellementet inne i kokaren och kan ganska snabbt föra over värme till vattnet. Detta är anledningen till många har valt att PID reglera silvan, man kan reglera temperaturen under bryggningen.

Gaggia classic har värmeellementen integrerade i kokarväggen. Detta gör att det inte lika effektivt överförs värme till vattnet.

Denna skillnad har dock en effekt till. På Gaggia Classic sitter termostaten ganska nära värmelellementet. Eftersom kokaren är i aluminium som leder värme mkt bra kommer termostaten att slå av relativt snabbt vid värmning. När temperturjämvikt uppnåtts efteravslag kommer vattentemperturen vara lägre än termostetens omslagstemperatur.
Hysteresen, dvs skillnaden mellan max och mintemperatur, i vattnet kommer att vara mindre än termostatens hysteres.

På silvan däremot värmer ellementen i vattnet och termosteten sitter på kokaren antar jag. Vattnet måste alltså värmas till termotatens max innan ellementen slås av. Hysteresen i vattentemperatur kpommer i detta fall att vara lika med termostatens.

Resultatet blir alltså att hysteresen i vattentemperaturen är större i silvan än i classicen. Jag skulle tro att detta är anledningen till att en del finner silvan litet mer svårarbetat och att den kräver temp surfningsteknik för att resultatet skall bli bra.

Nu sticker jag ut hakan här, ni silva användare får kommertera om detta verkar vettigt
 

Akoa

Well-known member
när jag nästan bestämt mig så börjar det bli svårt igen? Hehe skämt åsido det är väldigt bra att diskussionen kommer upp innan jag köper!
 

johey

Well-known member
Tack för alla svar! Det ser ut som att det är en Silvia som gäller. Ingen jättestor prisskillnad, och jag ser ingen som påstår att Classicen är bättre på något sätt (möjligen förutom att den kanske är lättare att lära sig använda?). När jag kollar runt bland andra trådar, verkar det vara samma snack där. Så, valet verkar bli lättare än jag trodde.

Kvarn återstår dock. Har Solisen några nackdelar jämfört mot dubbelt så dyra kvarnar? 1700.- är ju nästan studentrimligt till och med. Det måste väl finnas någon hake med det? Att den minimerar spillet ser jag som en oerhörd fördel.
 

TheJaff

Well-known member
johey sa:
Kvarn återstår dock. Har Solisen några nackdelar jämfört mot dubbelt så dyra kvarnar? 1700.- är ju nästan studentrimligt till och med. Det måste väl finnas någon hake med det? Att den minimerar spillet ser jag som en oerhörd fördel.
Du funderar inte på DeMoka M203 oxå (som du kan få för 1700 om du vågar beställa från Tyskland)?
 

Large

Well-known member
Resultatet blir alltså att hysteresen i vattentemperaturen är större i silvan än i classicen. Jag skulle tro att detta är anledningen till att en del finner silvan litet mer svårarbetat och att den kräver temp surfningsteknik för att resultatet skall bli bra.

Nu sticker jag ut hakan här, ni silva användare får kommertera om detta verkar vettigt

Så kan det vara. Jag har ju aldrig kört en Classic så jag har svårt att kommentera skillnaderna men resonemanget verkar helt klart rimligt. Dock är det väl kännt att Silvian KRÄVER en bra kvarn annars blir det inte alls bra. Likadant om du fuskar med fördelning och packning av kaffet.
Vad gäller tempsurfning så finner jag detta inte svårt på något sätt. Egentligen inte svårare än den du gör på en HX. Läser man amerikanska beskrivningar så kör de med stoppur och sekundnoggranhet vilket jag tycker verkar vara lite överdrivet. Jag brukar tappa vatten i en kopp (vilket även fungerar utmärkt som förvärmning av densamma) genom brygghuvudet tills termostaten slår till. Sedan mal jag mitt kaffe, distribuerar och tampar. Vid det här laget har termostaten slagit ifrån och jag låser fast handtaget i maskinen och gör min espresso. Smakar mums :) .

Silvians stora fördel är dock temperaturstabiliteten under själva bryggningen. Har du väl surfat dig till en lämplig vattentemperatur så hålls denna under hela bryggtiden. På så sätt kan man iaf säga att den är temperaturstabil.

Rent mekaniskt är den också härligt stabil att arbeta med. Den har ett riktigt portafilter och när du drar fast det så behöver du inte hålla fast maskinen med andra handen så den inte flyttar på sig. Knappar och vred känns också gedigna och trevliga att arbeta med.
Dock blir metallytan snabbt igengrodd med fläckar från vattenstänk och fett från händerna. En bra mikrofiberduk anbefalles för att hålla metallytorna fortsatt snygga att titta på.

Uppgraderingsspöket finns ju alltid där och lurar, speciellt om man gör mycket mjölkblask med sin maskin och är seriös med sin kaffehobby. Jag tror dock att om man är en ganska renlärig espressodrickare så klarar man sig långt med en Silvia eller en Classic. Visst en E-61:a av bättre märke är gedignare och mer förlåtande vad gäller teknik men något skall man väl få för två gånger pengarna... :roll:
 

Akoa

Well-known member
Nästa steg upp är väl ECM Boticelli? Den har ju e-61:an eller? Vad är fördelarna med den? Ännu mer temperaturstabil anar jag?
 

johey

Well-known member
TheJaff: På vilket sätt är DeMoka M203 att föredra framför Solisen?

Alltså... Finns det något som är dåligt med Solis Maestro Plus, som är bättre hos andra kvarnar?
 

zix

Well-known member
johey sa:
TheJaff: På vilket sätt är DeMoka M203 att föredra framför Solisen?
Ursäkta att jag hoppar in, men: det går nog fortare att berätta på vilket sätt Solisen är att föredra: priset. Kanske David Schomer skulle säga "det koniska malverket", men för mig är det bara en teoretisk fördel. Jag har inget emot Zassenhausens malkvalitet (den har också koniska malskivor), men jag kan inte säga att det smakar bättre.

M203:an är stabilare byggd och håller därmed malningskvaliteten bättre under längre tid, den kan mala för espresso eller till och med turkist, för dagligt bruk i flera år. Den är steglös, med snäckskruv. Malhastigheten är låg även med Minimokan. Inalles en bättre kvarn för espresso alltså - pratar vi bryggkaffe eller presso är det frågan om det är värt prisskillnaden för en minimoka.
 

Dongo

New member
Hej,
Jag har en Maestro Plus, har inte haft den så länge men hittils har den funkat bra. Dock kan jag har inte jämföra med så mycket då jag inte provat nån annan kvarn. Möjligtvis skulle den kunna mala något finare men det varierar rätt mycket med olika bönor har jag märkt. Ang. priset så gav jag €110 fraktat och klart från Tyskland ifall du inte vill ge 1700...
 

johey

Well-known member
EUR 110 för en bra kvarn alltså? Det är ungefär vad jag gav för min inte så bra Isomac. Tänk om jag hade tagit reda på fakta redan då? :?

Många som har Silviamaskinen verkar köra med Rockykvarnen. Varför? Är det en bättre kombination än Silvia med Solis? Visst är det väl samma tillverkare som gör Silvian och Rockyn? Enhetlig design då kanske?

Får man med alla tillbehör man behöver när man köper en Silvia, såsom filter, ångrör, tamper och allt vad det nu kan vara? Vad är det egentligen man betalar för? Varierar detta mellan olika återförsäljare?

Oj. Det kommer bli många frågor till före det är dags att handla. :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp