Vad behöver bytas först?

zix

Well-known member
Akoa sa:
Vad generellt behöver bytas först i de flesta espressomaskinerna? :)
I en E61-maskin är det gruppens gummipackning, den som portafiltret ligger an mot, och den där silen, vad den nu heter, jag lyckas jämt glömma det - metallfiltret i gruppen som vattnet rinner ut genom. Det är i egentligen rena förbrukningsvaror, gummipackningen blir sämre och sämre efterhand (hårdare) och spricker så småningom. Silen är tunn och går lätt sönder när man byter packning.
 

LB

Active member
På en Gaggia (Classic) är det ångventilen. Det går åt minst en om året!/LB
 

Akoa

Well-known member
LB sa:
På en Gaggia (Classic) är det ångventilen. Det går åt minst en om året!/LB

VA? Det låter ju sjukt ofta. Är det alltså en gummipackning på ångröret du syftar på, eller är det hela ångröret?


Mvh Anton
 

LB

Active member
Det är själva kranen. Inte packningen i sig, om den nu går att byta. Jo jag, och återförsäljarna, vet om att det är Gaggia Classics svaga punkt. Man har föresten sänkt priset på utbytesdelen - det är ju bra! /LB
 

Akoa

Well-known member
LB sa:
Det är själva kranen. Inte packningen i sig, om den nu går att byta. Jo jag, och återförsäljarna, vet om att det är Gaggia Classics svaga punkt. Man har föresten sänkt priset på utbytesdelen - det är ju bra! /LB

Hjälper det inte att byta till ranciliokranen?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det beror på den svenska sjukan "Vrid åt allt så hårt du kan", som även gäller när man ska skruva i plugg i betongvägg. Dra gärna sönder pluggen så kanske det sitter bättre :roll:
Ventilen på Gaggia (och på alla andra småmaskiner med nålventil) ska bara stängas, EJ dras åt. Gaggia lämnar således ingen garanti på ventilen om man drar sönder den.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Nej, Rancilioventilen passar ej, Akoa syftar nog på själva röret, men det är ju en annan femma.
 

LB

Active member
Cheffalo sa:
Det beror på den svenska sjukan "Vrid åt allt så hårt du kan", som även gäller när man ska skruva i plugg i betongvägg. Dra gärna sönder pluggen så kanske det sitter bättre :roll:
Ventilen på Gaggia (och på alla andra småmaskiner med nålventil) ska bara stängas, EJ dras åt. Gaggia lämnar således ingen garanti på ventilen om man drar sönder den.
Näru Cheff. Det handlar inte om skit bakom spakarna. Inte denna gång. Det läcker inget i början, men det läcker sen, hur tjusigt finstämt man än stänger ventilen. En snabbfix är att klappa till ventilstången med en klubba (tag bort plasthatten först!). Det fungerar några gånger. /LB
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det tycker jag du ska, Akao 8) Fler borde det.

LB, det är annars det absolut vanligaste, och det med att knacka försiktigt med hammare på stiftet tyder ju egentligen på att så är fallet, i.o.m att en nålventil slöas av åtdragning.
Det är väldigt få som drabbas av detta problem efter att man sagt till dem att sluta dra åt så förbenat 8)
Marv kanske har ett tips om hur man förbättrar konstruktionen? :)
 

LB

Active member
Cheffalo sa:
Det är väldigt få som drabbas av detta problem efter att man sagt till dem att sluta dra åt så förbenat 8)
Jorå, jag vet att det är bra att stänga med en urmakares känslighet. Jag håller med dig, helt enkelt. :D
 

Marv

Well-known member
hmmm, en ventil om året låter verkligen mycket. Jag störde mig på att ångrörret läckte tidigare, men efter min montering av PID regulator så har problemet försvunnit. Min teori är att när maskinen jobbar mot termostat orkar inte ventilen hålla tätt vid den högsta temperaturen i hysteresen. Med min PID reglering har hysteresen försvunnit och därmed problemet med det läckade ångröret. Jag blev själv förvånad när jag upptäkte detta. En tanke kan alltså vara att kolla termostatens arbetsområde, det kan ju vara så att termostaten jobbar vid litet högre temperaturer på din maskin. Sen är det väll också en fråga om hur mycket man störs av det, innan monteringen av PID regleringen hade jag tagit för vana att ställa en kanna eller en kopp under ångröret och brydde mig inte så mycket mer om det.
 

LB

Active member
Jag kan ju bara svara för mig själv. Inte störs jag. Tvärtom – faktiskt. Jag tycker det är morgonmysigt när det startar med ett litet putter och fräs borta i hörnet. Och jo, det är minst en om året. Visserligen baserat på en maskin och en användare samt lite snack med (2) återförsäljare. Jag har bytt två omgångar ventilpaket och maskinen är två år till midsommar. (Jag har en till ny i skåpet och den som sitter på plats pyser sedan flera månader.)

Marv sa:
Med min PID reglering har hysteresen försvunnit och därmed problemet med det läckade ångröret. Jag blev själv förvånad när jag upptäkte detta.
Du har säkert rätt. Det fräser mer när ångvärmen är på – och trycket är högre.

/LB
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Min här i butiken används inte på långt när var dag, men den har varit igång i åtta månader, står på hela dagarna och pyser inte det minsta. Har sällan dragits åt för hårt, förutom av enstaka kunder och efter Workshopen 8)
 

LB

Active member
Annars är det packningen mellan filter och maskin som torkar och blir hård. Jag är inne på min tredje, 2 år. Lätt att byta och inte så dyr. Passar på och gör storrengöring samtidigt./LB
 

Marv

Well-known member
LB sa:
Annars är det packningen mellan filter och maskin som torkar och blir hård. Jag är inne på min tredje, 2 år. Lätt att byta och inte så dyr. Passar på och gör storrengöring samtidigt./LB

När nu får du ge dig, tre packningar på 2 år :shock:. Jag har haft min maskin i snart två år och aldrig bytt. Vad gör du med din maskin ? Jag antar att man byter när den inte längre håller tätt mellan brygghuvud och filter.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Marv säger vad jag inte vågade säga :lol: Jag hamnar ju så lätt i bråk med folk om jag är för ärlig.. 8)

Skämt åsido, håller med Marv om att det låter galet det där.
Hur är det med rengöring och sådant? Är du noga med det, håller rent och snyggt runt packningen osv?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp