Rosta

nikke

Well-known member
Hej

Jag funderar på att köpa en kafferostare, vad jag har hittat så finns det två olika att välja på: IMEX CR-100 eller I-Roast 2.
Vilken ska man välja och varför ?
Finns det andra alternativ ?
 

zix

Well-known member
varmluftspistol och skål. (jag kör med billiga stengodsskålar och Clas i Sjöns co/tech-pistol)
Billigt och bra.
 

cango

Well-known member
jag gick direkt på en gene cafe, och har inte tittat bakåt sen dess....:)

Denna typ av maskin är ju en som betalar sig själv, jämfört med att köpa färdigt. Därför ansåg jag att den skulle vara lätt att använda och ge återupprepbara resultat. Och det har den gjort. Med råge.
 

nikke

Well-known member
cango sa:
jag gick direkt på en gene cafe, och har inte tittat bakåt sen dess....:)

Denna typ av maskin är ju en som betalar sig själv, jämfört med att köpa färdigt. Därför ansåg jag att den skulle vara lätt att använda och ge återupprepbara resultat. Och det har den gjort. Med råge.

Berätta mer, så kanske jag ändrar mej :)

Hur ofta kör du den ?
Hur lång tid tar det ?
Låter den illa ? Ryker det mycket ?

Hur funkar den rent praktiskt ?

:)
 

zix

Well-known member
Akoa sa:
Vad kostar en popcornmaskin? Och var köper man orostade bönor? Vad kostar orostade bönor?
Välsorterade te/kaffeaffärer har. Kahls och Johan & Nyström är vad du oftast får tag i. Orostat köpt på detta sätt är tyvärr inte särskilt mycket billigare än rostat. För köp i bulk har jag tyvärr inga särskilda tips. Fick tag i 9 kilo yirg genom ett gruppköp på toomuchcoffee-forumet, annars har jag hållit mig till lokala te/kaffeaffärer.
 

cango

Well-known member
Hur ofta kör du den ?

jaa... beror på. mellan 7-10 dar kanske mellan rostningarna.
2 st vid samma tillfälle a ca 300gr gröna (kanske 500 gr rostat eller lite mer)

Hur lång tid tar det ?
en rostning 16-17 min. Då blir det mellanrost-pluslite till, typ.
rostar innan jag går till jobbet på morgonen och hinner under timmen.(med 2 rostningar)

Låter den illa ?
nä, inte illa, den sägs vara rätt tyst. Jag tycker den låter lite -en slags motor ljud, då trumman vrider runt. Acceptabelt ljud måste jag säga.

Ryker det mycket ?

Ja, och nej. Beror på hur svart du vill ha det...;-). MIN tid - 16-17 a 235grader, så hinner det inte riktigt ryka. - Jag kör under köksfläkten - hyreslägenhet, så det är ingen motorfläkt. Och det funkar gött. Om den börjar ryka, så har jag rostat lite för länge för min smak.
Tjejen är känlig för röken, därför rostar jag på morgonen (efter att hon gått) och den rök/grönabönlukt som finns kvar vädras ut en del under hela dagen till vi är hemma igen.

Hur funkar den rent praktiskt ?

Du kopplar in den (om den inte står framme ikopplad)
tar ut trumman
lägger i tre skopor (eller 2, men inte mer än 3)
ställer in den igen - väljer temp och minuter
kör.

Jag kör med den inbyggda kylningen - vissa vill kyla bönorna snabbare. Jag bryr mig inte så noga. (har inga praktiska möjligheter ännu)

sen när den stannar, lägger jag dom på en plåt.
Sen i med nästa omgång.

En bra sak med gene cafe, är att man kan förkorta tiden, ändra temp, etc under rostningens gång. Du kan styra det hela rätt bra.

Ekonomiskt är det en vinst anser jag. runt halva priset mot färdigtköpt.
Smakmässigt är det en smaksak givetvis. För mig personligen är det en dubbelvinst även smakmässigt.

vi dricker ca 1 cappuccino (tjejen) jag 3 dubbla espresso på morgonen. några fler på helgerna. Förbrukar man mer får man väl rosta oftare.

skalen samlas upp skitbra i en lite behållare.
rengöring är att diska trumman (hårdplast) nån gång. Man behöver inte plocka isär nåt som på Hottopen.

jag köpte min från hasbean.com
Bra snubbe att ha med att göra.
 

nikke

Well-known member
Hm, intressant. :)

ska ta mej en funderare om jag behöver en sån...


Vart köper man bönor billigast och bäst?
 

johey

Well-known member
Akoa: Min popcornmaskin köpte jag på Teknikmagazinet för 200.-. Det ska vara den modellen som rostar med varmluft, alltså deras billiga variant. Du kan läsa min recension (på engelska) om den på min hemsida. Kaffe köper jag på Gokaffe.

Edit: Fixade länkarna.
 

jovak

New member
nikke sa:
Hej

Jag funderar på att köpa en kafferostare, vad jag har hittat så finns det två olika att välja på: IMEX CR-100 eller I-Roast 2.
Vilken ska man välja och varför ?
Finns det andra alternativ ?


Jag har sedan 2½ år en Heartware Precision Roaster dvs föregångaren till I-roast 2 och den har fungerat alldeles utmärkt. IMEX-rostaren ska man nog akta sig för. En bekant var i förra veckan i kontakt med Monteriva.se som varit agent för den maskinen, de har slutat med den eftersom mer än hälften av maskinerna kom i retur pga fel och dålig kvalitet...
 

nikke

Well-known member
Det slutade med att jag beställde en Gene Café fråm hasbeen.

Det blir spännande.. :)
 

macchiato

Member
Spännande var ordet. :)
Det skall bli intressant att höra vad du tycker om den.
Köpte du något råkaffe av Hasbean?

Macchiato
 

nikke

Well-known member
Japp, jag köpte lite,
2kg Green Monsoon Malabar Robusta
2kg Green Ethiopian Yirgacheffe
2kg Green Brazil BCSA Daterra Sweet Yellow Collection

Men jag har ingen koll på vad jag har köpt för bönor känner jag :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Freaky shit! Precis en sådan rostare jag ville beställa, men då fanns de inte än! Så jag beställde en I-rost 2. Det var rätt länge sedan...

Sedan smet det undan lite tid, och jag fick ett par kilo kaffe som "muta" av den trevlige försäljaren jag köpte mitt kök av. Så jag tänkte att jag måste göra mig av med det först innan jag rostar mitt egna kaffe (orostat kaffe håller ju länge jämfört med rostat kaffe).

Och sedan var jag utan kök och espresso i ett halvår....

Och nu när jag ska till och börja leka med kaffe igen så hittar jag inte mina bönor (beställde från Sweet Maria, de har riktigt mycket info om kaffe och rostning!), de ligger någonstans bland alla mina kartonger...

Och nu får jag se aset till kafferoist som JAG vill ha! OCh jag har inte ens hunnit inviga min I-Rost 2! Goddamn! :? :shock: :roll: :lol:

Får väl rosta lite med min I-Rost och sedan byta upp mig, tycker Genecafe grejen verkar perfekt. 8)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp