Rosta

zix

Well-known member
Den grundläggande skillnaden mellan genecafe och hottop, såvitt jag begriper det, är att genecafe använder sig av varmluftsrostning, typ ungefär som om man tänker sig en popcornmaskin eller i-rost som ligger ner och där rostkammaren kan snurra runt. Med sina värmeelement förflyttade bort från själva rostkammaren. HotTop, t.ex., använder värmeelement, sådana som de som sitter i en ugn eller på en elgrillvärmare ungefär. De som bygger trumrost för grillen använder oftast gasvärme, som har ungefär samma karaktär som Hottopen.
Genecafe är alltså en trumrost, men med en annan konstruktion än man kanske tänker sig. Enligt de på TMC som har köpt och testat en ger det lite annan karaktär på kaffet och något kortare rosttider (typ ca 15-17 min) än vad man kanske förväntar sig med trumrost (som snarare är ca 20-25 min).
Bara ett litet klarläggande för att undvika ev. missuppfattningar om genecafe.
 

niad

Well-known member
Jag spinner vidare på denna tråd om rostare. Jag vill ha mer synpunkter om Iroast2 och Genecafe, kan inte välja men någon av dessa blir det nog.

Jag har sett att jag kan köpa en Iroast2 i Danmark för dryga 1400 Dkr. Jag slipper frakten då jag har släkt där som kan köra hem den inom kort. Detta borde vara ett rätt hyggligt pris va? Någon som vet om den går att köpa billigare någon annanstans?

Den maskin nog skulle vilja ha är Genecafe men den är dyr känner jag, men tar mer bönor iofs.. Jag kan tänka mig att rosta flera laddningar på en kväll eller en laddning varannan dag om det inte går i så mycket i Iroasten å andra sidan så det känns inte som något problem.

Kvarstår att få koll på kvalitetsskillnaden på både rosten och resultatet alltså känns det som.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har en I-rost 2 som jag har rostat med 2 gånger.
Är sugen på en Genecafé..., kanske blir det av att jag köper en?

Då kanske du är intresserad av min I-rost 2? 8)
 

niad

Well-known member
Kanske det kanske. Jag måste dock fundera lite till. Jag ber att få återkomma ifall jag får tummen ur.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
I så fall kan vi tumma ur tillsammans. 8)

Jag tänker definitivt rosta för fulla muggar, så nöjd som jag var med mitt nyrostade kaffe. Och jag är väl egentligen nöjd med I-roast2 med, men Genecafé är ju större och lite bättre...

Jag tänkte köpa en Genecafé från början och jagade efter den som sjutton, men då hade de inte börjat tillverka den än. De skulle ändra på något i designen/någon detalj och det var osäkert när den skulle släppas till marknaden. Otålig som jag var köpte jag en I-roast2 istället.

Nu blir man ju sugen när man ser den... Men jag hade tänkt rosta ihjäl min I-roast2 först. Men är det någon som vill köpa den för vettiga pengar så kanske jag får uppgradera tidigare än planerat.

Det visar sig. :)
 

niad

Well-known member
Kollade just på HasBean. Det drar iväg bortåt 3900kr med frakt för en GeneCafe. Frågan är om den är värd nästan det dubbla mot Iroast2 :an?

Måste nog rosta lite i popcornsmaskinen och i ugnen för att verkligen känna om jag vill lägga tusingar på en rost av den kalibern, sugen är man som tusan i alla fall.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
niad sa:
Kollade just på HasBean. Det drar iväg bortåt 3900kr med frakt för en GeneCafe. Frågan är om den är värd nästan det dubbla mot Iroast2 :an?

Rostningskvalitets-mässigt? (alltså hur gott kaffet blir), nej, det tror jag inte.

Användarvänlighets-mässigt? Bättre än I-roast2.

Rostningsmängds-mässigt? Tja, man kan ju rosta flera gånger med I-roast istället.

Vill-ha-mässigt? Ja, den är värd pengarna. 8)

Om det inte var så att jag redan hade en I-roast2 skulle jag inte tveka, men det är ju bara jag. Priset i sig spelar ingen större roll.

I want it, teknik och leksaker är kul. 8) Men i och med att jag redan har en I-roast2 känns det lite som slöseri att köpa en Genecafé, tänkte ta en sådan när jag rostat ihjäl min I-roast vilket jag lär göra om ett par år. Om inte vill-ha-begäret växer sig för stort före det. Möjligheten att bli av med min I-roast2 gör ju att vill-ha-begäret växer i alla fall... Farligt det där... :shock: 8)
 

cango

Well-known member
niad sa:
Kollade just på HasBean. Det drar iväg bortåt 3900kr med frakt för en GeneCafe. Frågan är om den är värd nästan det dubbla mot Iroast2 :an?

Måste nog rosta lite i popcornsmaskinen och i ugnen för att verkligen känna om jag vill lägga tusingar på en rost av den kalibern, sugen är man som tusan i alla fall.

3900 är "billigt", gav ca 4500 för snart ett år sen.
Om det är värt eller inte, är nog personligt. Jag köper inget färdigtrostat alls, så för mig passar den som handsken. Är man inte säker på om man kommer rosta så mycket, så skulle jag satsa på nåt billigare kanske. Eller inte. Ekonomin tjänar man ju in på sikt, om man köper grönt jämfört med färdigrostat. (såvida det inte är 60:-/kgsbönor från Lidl etc). Hur fort man tjänar in på det, hänger givetvis hur mycket man konsumerar.
 

tobake75

Well-known member
Jag har en Imex och för mig har den funkat fint, trots att jag har tappad den i golvet en gång. Jag har nog tänkt mig en Gene-rost när jag uppgraderar. Det jag inte gillar med Imex:en är att den är så beroende på rumstemperaturen. I min nuvarande lägenhet har det dock inte varit några problem då det är himla varmt i köket där. Men har man en kall temp i rummet kommer man knappt till andra crack utan att köra ett litet trick så att man recirkulerar lite av varmluften som rosten producerar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp