Macap eller Mazzer

Audionet

Active member
Kan inte bestämma mig om jag skall satsa på en Macap MC4 eller en Mazzer mini grinder electronic.

Skulle vilja ha hjälp med att göra en lista på fördelar/ nackdeler med de båda kvarnarna.

Har ni en favorit, så träd in i er säljar roll och prata för er produkter.

Jag är även öppen för förslag av andra kvarnar i samma klass, gärna då någon som är lite lägre, varför måste de vara så :evil: höga.
 

cango

Well-known member
har själv en macap4, och det är en arbetshäst. Men skulle jag välja om idag, och hade mer pengar, så skulle jag gå på den steglösa mazzern. Däri ligger en stor skillnad dessa emellan tycker jag.
 

archenti

Well-known member
Intressant tråd, jag har också funderingar på att byta kvarn. Hur är det med mazzer mini med dosator. Hur styr man att man bara vill ha en eller tvåkoppar´s och inte hela magasinet fullt med kaffe? Eller är Mazzer mini E att föredra då den mal direkt ner i filtret?

Finns det några erfarenheter?
 

pojken_pelle

Active member
archenti sa:
Intressant tråd, jag har också funderingar på att byta kvarn. Hur är det med mazzer mini med dosator. Hur styr man att man bara vill ha en eller tvåkoppar´s och inte hela magasinet fullt med kaffe? Eller är Mazzer mini E att föredra då den mal direkt ner i filtret?

Finns det några erfarenheter?

Jag tycker att dosatorn är mindre användbar. Hade lätt valt en kvarn utan dosator. Anfim, Mazzer, Mahlkönig eller Macap (skiljer lite i pris mellan de olika).:D

Har själv en Mazzer Mini (rosso corsa :D ) doserar genom volym, alltså tittar på handtaget hur mycket kaffe som är i. Har gjort några helt ovetenskapliga tester, och snittar +/-0.7 g. Enligt testet på home-barista.com av Mazzer Mini e doserar den runt +/- 0,5g fel.

/pelle
 

Lars

Well-known member
pojken_pelle sa:
Har själv en Mazzer Mini (rosso corsa :D )

Iskallt! Har du någon bild på den?

Jag har en Macap M4 och jag är mycket nöjd med den. Så här i efterhand, så är jag dock inte säker på att dosator är det bästa valet för hemmabruk. Jag maler ändå aldrig mer kaffe än jag skall använda just för tillfället och då känns det mest som ett extra steg att se till att dosatorn alltid är tom, dvs att man inte maler för mycket kaffe. Dock är det möjligt att dosatorn har en positiv effekt på kaffets fördelning i portafiltret, men det kan hända att jag är helt ute och cyklar på den punkten. Någon som vet mer om detta?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Kommer alltid vara av den åsikten att dosator inget har att göra i hemmet. Visst, ser tufft ut men ska man använda den måste den fyllas upp rejält och det har man sällan nytta av där hemma.
 

Audionet

Active member
Jag är också helt inne på en kvarn utan dosator. Man kan numera få Macap med steglös justering, enligt Bella-Barista är det dessutom standard, men enligt Macaps hemsida är det en option.

Tycker ni inte att höjden ställer till ett problem?

Från början var jag väl inne på en Macap MC4 i chrome, men den är snygg i svart. Vi har ju också priset att ta hänsyn till, Mazzer är dyrare och väljer man Mini Electronic är den nästan dubbelt så dyr.

Alla dessa val, det är inte lätt att vara våg :D
 

nikke

Well-known member
Först tänkte jag köpa en Macap M4 men jag ändrade mej i sista sekund och köpte en Mazzer Mini E mod B.

Fick den för 559 Euro ink frakt hem till dörren och två års garanti hos http://www.esw.nl/
 

Audionet

Active member
Kan någon svara på om den streglösa Macap MC4 har någon slags gradering på inställningen av malningsgraden?
 

ja vadå

Well-known member
Det sitter några siffror runt den svarta ringen men dom är svåra att se. Jag markerat med pennsträck på en tejpbit vid "nollan" dvs när dom precis tar i och sen skruvar jag upp den till runt 2 på skalan, brukar funka bra för dom flesta bönor. Någon gång när jag orkar ska jag nog ta och fylla i siffrorna med vit färg så dom blir användbara. Annars är jag mkt nöjd med kvarnen.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp