Nespresso

johey

Well-known member
Igår var jag med en kompis runt bland elektronikjättarna här i Västerås, på jakt efter en TV. Någon lämplig sådan hittade vi inte, men däremot fanns det i butiken Power en Nespressomaskin uppställd som man fick prova att leka med.

Jag var rejält skeptisk när jag såg hur liten och ynklig maskinen såg ut, och min skepsis stärktes rejält av de små ynka och färgglada kaffepatronerna. Men men, gratis är gott, och jag var ganska kaffesugen, så... Jag gick igenom de fem enkla instruktionerna och lyckades utan några större besvär få mig en pappmugg med något som till utseendet kunde liknas vid espresso.

Min tveksamhet började lite smått att vända redan vid åsynen av creman, med hänsyn till att det faktiskt var serverat i en pappersmugg. Doften av kaffet lyckades till och med att stärka min vilja att smaka på det, och sagt och gjort...

Det var inte att jämföra med en italiensk baristas mästerverk (tror jag, men vad vet jag ;)), men dock en angenäm överraskning. Klart jämförbart med vad jag lyckas få ut av min Krupsmaskin, och otroligt mycket smidigare.

Patronerna ligger på ungefär 3 kr/st, vilket jag tycker är ganska ok. Billigare hade ju inte skadat, förvisso. En patron verkar motsvara ungefär en och en halv enkel espresso. Nu lär väl dessa patroner vara förslavade under patent som gör det svårt för tredjepart att tillverka piratkapslar, men det är bara en gissning. Känner någon av er till alternativa kapslar till dessa maskiner, eller någon annan maskin för hemmabruk som är lika smidig att använda som denna? Och som presterar lika bra resultat, givetvis.

Självklart kan denna inte ersätta en riktig espressomaskin, men helt klart komplettera. Det vore ganska skönt att slippa böka 10 minter för varje kopp man vill dricka. Givetvis ska jag köpa en Gaggia Classic eller motsvarande först, innan jag börjar tänka på en patronbaserad historia, men det vore kul att få veta lite mer om denna teknik, som jag helt har förkastat tidigare.
 

mårris

Well-known member
Nespresso har ju ett märkligt system där man inte kan köpa kaffet i butik, utan måste beställa på nätet varje gång det tar slut. sen tar det 2-3 dar att få kaffe - har jag hört. Det finns ett helt gäng olika sorters kaffe att beställa, och det är ju positivt. jag bodde på hotellet bomans i trosa en natt och där hade dom en maskin i varje rum - vilket var perfekt. dock tycker jag att mina gamla podsmaskiner gör betydligt godare kaffe.
 

Audionet

Active member
Man kan dessutom få dessa portionsförpackningar i en snygg trälåda med lite text till de olika sorterna.

Perfekt att ta fram och bjuda på när man har lite folk hemma , ganska festligt.

Men blanda inte ihop detta med de möjligheter och smaker som man kan plocka fram med en bra maskin och lite fantasi bakom spakarna :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp