ECM Giotto Premium fråga

Lars

Well-known member
Jag är sedan snart två månader tillbaka ägare till en ECM Giotto Premium och den senaste veckan tycker jag att maskinen har börjat uppföra sig lite underligt. Efter bryggning droppar det en del vatten från bryggruppen. Detta kan hålla på i upp till 5 minuter. Det är kanske inga jättemängder, men jag upplever detta som ett nytt fenomen. När jag sedan skall flusha innan bryggning när det är dags för nästa kopp, så tycker jag att det tar mycket längre tid tills vattnet kommer än tidigare. Det är precis som om det inte håller riktigt tätt och att en del vatten har förångats. Detta kanske är normalt, men den betedde sig inte så från början. Är det någon annan Giotto-ägare som har erfarenhet av detta? Givetvis kommer jag att kontakta affären där jag har köpt maskinen, men det kan ju vara bra att veta om jag gör något fel.

När jag skall göra en espresso gör jag följande:

1. "Flushar" ca 10-15 sekunder eller tills det slutar fräsa, plus lite till.
2. Brygger...
3. För ner spaken till nedersta läget (rakt ned).
4. Tar bort filter
5. För tillbaka spaken till mittläget.

Kan tillägga att maskinen alltid står på och att jag har spolat några gånger med blindfilter, men har inte använt något rengöringsmedel än så länge.

/Lars
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Ha alltid leva-armen i nedersta läget, annars brukar det uppstå ett litet undertryck som gör att det står och droppar.
 

Lars

Well-known member
Är det så enkelt? Tack för hjälpen!

Jag drog den förhastade slutsatsen att om jag hade spaken i nedersta läget, så skulle det bara droppa där istället, men då finns det säkert en utmärkt teknisk förklaring till att det inte gör det. Finns det någon nackdel med att alltid ha "spaken" i nedersta läget. Innan någon gör sig lustig, så vill jag poängtera att vi snackar kaffemaskiner och inget annat ;-) Vad skall man då använda mittläget till?
 

cango

Well-known member
mittenläget är till för själva bryggningen.

du har den jämt nere. brygger du, drar du upp den till mittenläget tills du tycker espresson är klar, sen stannar du allt genom att dra ner spaken till ner-läget. voila!
 

Lars

Well-known member
Det blev nog lite förvirring från min sida. Med mitten menade jag inte rakt fram, utan snett nedåt. Spaken har väl tre lägen? Det jag avsåg var det mellersta av dessa tre lägen.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Rakt upp (snarare rakt fram, 90 graders vinkel till golvet)= pumpa,
Snett nedåt (mittenläget)= pump avstängd, backventil ej öppnad
Rakt nedåt= backventil öppen.
 

Lars

Well-known member
Följdfråga:

Om jag har backventilen öppen, kommer det då att droppa lite vatten där hela tiden, eller skall det vara torrt? (Om spillbrickan från början är tom, så antar jag att eventuellt vatten ändå kommer att avdunsta, eftersom den håller betydligt över rumstemperatur då maskinen alltid är påslagen).
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Ska inte droppa i det läget (om det inte rör sig om en droppe då och då). Gör den det ska den fixas.
 

Lars

Well-known member
Tackar för snabbt och exakt svar. Jag kommer att köra med spaken i nedersta läget i fortsättningen och hålla koll på om det droppar eller inte. Jag tror inte att det är något problem, det är bara jag som funderar för mycket. Skall tillägga att jag är mycket nöjd med maskinen.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Vill minnas att jag hade samma "problem" en gång i tiden när jag hade en Vibiemme.

Först nu inser jag det roliga i den här tråden, om man läser allt på lite fel sätt!! :lol:
 

Lars

Well-known member
Tänkte att jag skulle rapportera hur det har gått. Jag har nu kört med spaken rakt ner (mellan bryggningarna) i ett par dagar och problemet är borta. Det kommer vatten direkt när jag för spaken till bryggläget, dvs det verkar inte vara en massa extra vatten som har förångats. Känns stabilt!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp