Napolitansk mokabryggare

Cheffalo

Hedersmedlem
Då så, nu har vi lyckats med den också.




Detta är föregångaren till den traditionella mokabryggaren och här trycks inte vattnet igenom alls, utan rinner sakta ner. Starkt blir det! Och kolsvart!





Denna tingest består av drygt tre lösa delar, precis som den vanliga mokabryggaren. Överdelen är den del ovan delen med pip. Överdelen fylls med vatten. En patron fylls med kaffe och placeras i överdelen, sen trycker man dit nederdelen och placerar det hela uppochned på plattan/lågan. Ett hål finns i överdelen (som ju nu är nederdelen) och när det kommer ånga ur nämnda hål är bryggaren klar att ta bort från plattan/lågan. Man vänder helt sonika rätt bryggaren, så pipen hamnar som den ska, och sedan låter man vattnet rinna igenom kaffet i ca tre minuter. Därefter drar man bort överdelen och placerar det lilla locket på underdelen, så har man fått sig en söt liten kanna innehållande svart starkt kaffe.
Till detta det första lyckade testet användes mokamalet Ionia Gran Crema.

Kul liten sak det här, som ger en robust, rustik och identisk känsla åt frukosten/måltiden.

[glaset innehåller fjällyoghurt med hjortron, om nån undrar. Söndagsfrulle på balkongen]
 

zix

Well-known member
Trevligt! Såg ut att vara bra frukostställe också.
Hur tycker du det är jämfört med moka?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Frukoststället är oslagbart när det är sånt här väder. Sol från fem på morgonen till ca två på dagen.
Än så länge leder mokabryggaren, men jag ska prova lite olika sorters kaffe och se vad som händer. Framför allt gå ifrån det klassiska napolitanska genom att testa ren arabica..
 

svartvest

Well-known member
Underbart

Måste damma av denna tråd, vilken härlig bryggare!
Har efter hemkomsten blivit min och min frus givna favorit. Min beskrivning av denna bryggning är någonstans mellan press och moka.

Är det någon mer som har denna?
Vad kör ni för malning?
Jag har kört medelvärme på spisen, något annat bud?
 

dan nilsson

Well-known member
napolitana

Har precis fått en Napolitanabryggare av min hustru och exprimenterar vilt, kan någon tipsa om malning, pressning mm.

jag spiller vatten över spisen när jag vänder på den, hur mycket vatten ska det va eg ?
malningsgrad ? som espresso el likn ?

Hjälp..
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp