Hur påverkar väderlek/luftfuktighet er malningsgrad?

treefinger

Well-known member
Märkte precis att jag måste justera malningen rätt rejält beroende på väder, trots samma kaffesort.
Problemet artade sig på så vis att när det var lite halvregnigt så fungerade malningen bra mot det resultat jag fick i koppen, men nu när det blivit bättre väder (mer högtryck och mindre luftfuktighet) så rinner kaffet alldeles för snabbt så nu måste man in och korrigera malningsgraden för att få ett finare malt kaffe.

Detta är kanske egentligen inte en fråga utan mer ett konstaterande av ett fenomen jag inte trodde hade så stor inverkan på bryggningsprocessen.
 

treefinger

Well-known member
Fast samtidigt är det ju andra grejjer som kan spela in. Bönorna börjar bli lite äldre osv. Kan ju vara det som gör att jag måste börja mala lite finare nu också.

Egentligen är det ett jäkla gissel att vara medveten om brister i sitt kaffe. Tänk om man bara körde på utan att överhuvudtaget reflektera över resultatet, man hade ju om inte annat sparat en massa tid. :twisted:
 

JAS

Active member
En riktigt norrländsk vinterdag med torrkyla får du dra kvarnen på max och tampa järnet. Det är lättare att få till creman på våren, faktiskt.
 

mårris

Well-known member
Om väderleken påverkar malningsgraden, skulle man inte kunna göra ett test och se om malningsgraden kan påverka vädret - så vi får lite sommar nån gång? Dra åt kvarnarna så får vi se om det blir sol imorgon!!!
 

wesaft

Well-known member
haha, skönt
jag ställer in min kvarn på sol och högtryck, fast den maler inte helt jämnt, så¨lite moln kan dyka upp
 

Marv

Well-known member
Det verkas som om det funkat ! Tack till er som med era kvarnar frambringat denna sommarvärme. Vi får väll ha en omröstning i höst om när ni skall ställa tillbaka den till vinterläget :lol:
 

mårris

Well-known member
Sorry marv, jag sådde gräsfrö också för en dryg vecka sen, så nu vet jag inte om sommarvädret beror på att vi har dragit åt kvarnarna eller om det bara är för att jag ska behöva springa med vattenkannan varje dag. Man ska ju prova en felkälla i taget vid felsökning, så nu vet vi inte om det verkligen hjälper med kvarnarna.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Om det är så liten plätt att det räcker med vattenkanna kan du ju täcka det hela med fiberväv. Annars skaffar du en vattenspridare ;)
 

mårris

Well-known member
ja, men jag törs inte ta fram vattenspridaren. senast jag gjorde det var på kvällen, sista dan på värmeböljan i början av maj. sen vet ju alla hur det gick med vädret.
 

andcar

Well-known member
Vad kunniga ni verkar inom odlingsområdet! Själv är jag nöjd så länge mina garderobsblommor lever! ;)
 
Topp