Hur mycket vatten tillför ångan?

mårris

Well-known member
Jag har mätt lite på hur mycket vatten det tillförs när man skummar mjölk. På Giotton ökar 250 gram mjölk med 25 g, till 275 g (dvs +10%). Jag har för mig att det var betydligt mer på min gamla enkel-kokare. Hur ser det ut för er andra? Har en HX torrare ånga eller beror det mer på storleken på kokaren?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Temperatur och storlek skulle jag säga. Min fyraliters ger ingen väta alls, i princip. Torr ånga.
Kul idé att väga mjölken! 8)
 

mårris

Well-known member
Som gammal naturvetare måste jag invända lite – helt torr ånga inte kan existera, eftersom den per definition består av vatten. ;) det här borde man ju kunna räkna på - Marv kanske kan göra en insats, han verkar ha en skönt vetenskaplig approach till ämnet.
Är hela tanken fylld med vatten är det utrymme för ånga i toppen? ;)
 

archenti

Well-known member
En sak man ska tänka på är att blås ur ordentligt innan man börjar ånga mjölken, speciellt om man inte skummar mjölk på ett tag.

Tyvärr har jag inte någon våg som kan mäta så noggrant för att upprepa dit experiment ..
 

wesaft

Well-known member
Ska genast iväg och köpa mjölk och väga med min 1g våg.
Ånga är ju vatten som sagt. Återkommer.
 

stangetz

Active member
Roligt experiment, har aldrig tänkt på det. Jag hade 450g mjölk som efter skumning ökade med 40g, altså 9% !!!
 

arto

Well-known member
Kan vi standardisera mätmetoden?

Typ 500 gram vätska och ånga under en minut (kanske orättvist då bättre maskinerna pyser snabbare) eller något liknande? Så att det skulle bli lättare att jämföra resultat.

---------

När man tänker efter så har ju startvikten ingen betydelse. Bara att det finns lite vatten som sedan binder upp det ångade. Bara att man anger massans ökning i %.
 

wesaft

Well-known member
Jag skummade 125g med min "lite mindre än 2,5 dl kokare", icke hx.
blev 9g extra vikt när det var klart, 7,2%
Mm, gott med skummad mjölk, drack utan kaffe idag.

Borde gå att räkna ut på något smart sätt, krävs en viss mängd värmeenergi från ångan, sen beror det på i vilken temperatur och tryck den kommer ut med. Så länge mjölken blir god så är jag nöjd...

Tar mig 25-30 sekunder att skumma klart min lilla kanna, vi snackade om tid i en tidigare tråd kom jag på. En bit ner till Cheffalos 6 sekunder eler vad det nu var.
 

kaleii

Well-known member
Men ... men ...

Tror ni verkligen att hela vikten kommer från vatten? Eftersom luften fångas inuti bubblorna så lär väl den också väga lite? Eller är det helt försumbart?

Tycker att 10 % låter väldigt mycket om det enbart är vatten.
 

mårris

Well-known member
Gjorde om testet, blåste ur ånga i 5-6 sek först. Skummade 250 g mjölk på 30 sek, vikten ökade nu med 19 g, dvs ca 8%. (Med en Giotto alltså).
 

mårris

Well-known member
wesaft: en liten parentes: Harold McGee skriver i "on Food & Cooking" att man bör skumma minst 150 ml mjölk, eftersom mjölken annars värms upp för snabbt och därför inte bildar ett lika stabilt skum. jag tycker själv det är svårt att skumma 125 ml..det kan ju vara en anledning. kanske om man minskar trycket iofs.

kaleii: även om det är en dl luft, så väger den endast ca 0,12 g.

cheffalo: kall mjölk borde ju ha högre densitet....min latte är nästan alltid kallare ju närmre botten jag kommer, den sista slatten kan vara iskall
;)
 

wesaft

Well-known member
Jo, 150 ml är säkert någon magisk gräns. Jag har bra ångtryck i min maskin, men inget extremt, tar mig som sagt 25-30 sekunder.
Klart jag har inte fått till det perfekta lövet än, men 125 ml är den volymen som funkar bäst för mig, det går lika bra vid 150, men då blir det mer spill.
Tack för tipset, ska ånga 150 nästa gång jag ska rita med mjölken coh se om det hjälper.
 

von Thor

Kaffevision
Vad jag vet så har vatten sin högsta densitet vi 4+, eller va det volymen som va störst då? nån som kan fylla i?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp